Suomen Leluyhdistys ry

Vuoden Peli 2023 -kilpailun finalistit ovat tässä!

Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Peli 2023 -kilpailu on edennyt loppusuoralleen. Tänäkin vuonna finaaliin löytyi värikäs valikoima laadukkaita lautapelejä, joiden joukosta valitaan voittajiksi Vuoden Lastenpeli, Vuoden Perhepeli, Vuoden Partypeli ja Vuoden Strategiapeli.
Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Peli 2023 -finaaliin saatiin poikkeuksellisen tasokas pelivalikoima.

Vuoden Peli 2023 -kilpailussa arvioidaan erityyppisiä lautapelejä jo 30. kertaa. Suomen Leluyhdistyksen järjestämässä kisassa eri kategorioiden peliehdokkaita testasi kesällä viisihenkinen tuomaristo, joka valitsi pisteyttämällä kunkin sarjan finaaliin kolme parasta peliä.

Kilpailu on ollut jälleen pelien korkean tason vuoksi tiukkaa, joten esimerkiksi perhepelien kategoriassa finaaliin täytyi tasapisteiden vuoksi ottaa neljä peliä. Viimeisen sanan kilpailussa lausuu kaupan raati. Sen jäsenten antamien pisteiden perusteella finalistien joukosta kirkastuvat esiin eri sarjojen voittajat, jotka julkistetaan 26.9.2023.

Finaaliin saatiin poikkeuksellisen tasokas pelivalikoima

Tuomariston mukaan Vuoden Peli -kisaan ilmoittautui jälleen mukaan todella monipuolinen valikoima pelejä. Ehdokkaita oli arvioimassa myös Leluyhdistyksen pelitoimikunnan puheenjohtaja Seidi Ailus Tokmanni Oy:stä. Hän toteaa olleensa jopa hieman yllättynyt finalistien tasosta.

Tämän vuoden finalistit olivat erityisen laadukkaita, ja mukana oli paljon erilaisia ja erilaisille pelaajille sopivia pelejä. Jo finalistiksi pääseminen on hieno suoritus, sillä pelin täytyy tällöin miellyttää useampaa tuomaria monessa eri kriteerissä.

Ailus korostaa, että myös voittajavalintojen taustalla on monen ihmisen mielipide. Kaupan raadin edustajat arvioivat finalisteja itsenäisesti tietämättä toistensa antamia pisteitä, ja voittajat selviävät yhteispisteiden perusteella. Näin kisan ratkaisuihin vaikuttaa mahdollisimman laaja otanta pelaamisesta kiinnostuneita ihmisiä.

– Henkilökohtaisesti arvioin peleissä sitä, miten ne soveltuvat ilmoitettuun kategoriaan ja miten asiakkaat näkevät ne kaupassa. Tämän vuoden kisa on ollut yksi tasaisimmista ja vaikeimmista arvioinneista, mitä olen tehnyt. Oli paljon hyviä ja mielenkiintoisia pelejä, joista jokainen on kuitenkin erilainen, kehuu Ailus.

Vuoden Peli 2023 -kilpailun finalistit

VUODEN LASTENPELI

Lankulle (Lautapelit.fi)

Taikavuori- Magitoppen (Lautapelit.fi)

Opetellaan Sanaralli (Tactic Games Oy)

VUODEN PARTYPELI

Top It (Amo Oy)

Hitster (Asmodee Nordics / Enigma Distribution Finland)

Wheels vs Doors (Martinex Oy)

VUODEN PERHEPELI

Poison (Amo Oy)

Balloon Pop (Lautapelit.fi)

Mandamina (Martinex Oy)

80 days (Toyrock Oy)

VUODEN STRATEGIAPELI

Calico (Asmodee Nordics / Enigma Distribution Finland)

Cascadia (Asmodee Nordics / Enigma Distribution Finland)

Arnak Kadonneet rauniot (Lautapelit.fi)

Lisätietoja:

Vuoden Peli 2023 -kilpailun finalisteihin ja muihin osallistujiin voi tutustua osoitteessa https://suomenleluyhdistys.fi/vuoden-peli-2023-kilpailuun-ilmoittautuneet-pelit.

Puheenjohtaja Seidi Ailus
seidi.ailus@tokmanni.fi

Puheenjohtaja Seidi Ailus
seidi.ailus@tokmanni.fi

Kuvat

Lataa
Lataa

Suomen Leluyhdistys ry

Suomen Leluyhdistys ry on vuonna 1972 perustettu lelujen valmistusta, tukkukauppaa, maahantuontia, jälleenmyyntiä ja agentuuria harjoittavien yritysten yhdistys. Suomen Leluyhdistys valvoo jäsenyritystensä yleisiä ja yhteisiä ammatinharjoittamiseen liittyviä etuja, edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja parantaa alan yleisiä toimintaedellytyksiä. Yhdistys järjestää vuosittain suositut Vuoden Lelu- ja Vuoden Peli -kilpailut.

suomenleluyhdistys.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi