Itäbaanan reitti uudelleentarkasteluun Herttoniemen teollisuusalueella

Herttoniemen teollisuusalueella on suunnittelun aikana tarkasteltu kolmea eri reittivaihtoehtoa: Sahaajankadun, Mekaanikonkadun ja Itäväylän reittejä. Sahaajankatu oli alustavasti valittu soveltuvimmaksi reitiksi Itäbaanalle, mutta kadun tonttiliittymien suuri määrä ja pysäköinti tonttien rajavyöhykkeillä olisi heikentänyt pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta. Myös kaupunkilaisilta ja sidosryhmiltä tullut palaute vaikutti siihen, että Mekaanikonkadun ja Itäväylän reittivaihtoehdot otettiin uudelleen tarkasteluun.
Mekaanikonkadun ja Itäväylän reitit on todettu toimiviksi
Mekaanikonkadun reitti tarjoaa suoran yhteyden alueen läpi ja kadulla kulkevalle baanalle on helppo liittyä mistä tahansa alueen kohteesta. Itäbaanan linjauksen myötä Mekaanikonkadulta poistuisi kadun varren pysäköintipaikat välillä Valurinkatu-Roihuvuorentie.
Itäväylän varren reitti on todettu toimivaksi jo suunnittelun alkuvaiheessa. Korkeiden kustannusten ja yleiskaavassa osoitetun kaupunkibulevardin vuoksi sitä ei alkuun edistetty ensisijaisena vaihtoehtona. Muutokset kuitenkin realisoituvat todennäköisesti vasta vuosikymmenten jälkeen, jonka vuoksi myös Itäväylän reitti Itäbaanan linjaukseksi on otettu tarkemmin suunnitteluun.
Itäväylän varrella kaksi reittivaihtoehtoa
Baana kulkisi joko maantasossa Itäväylää mukaillen tai sillalla ja siltakannella. Maantasossa kulkeva reittivaihtoehto risteäisi muun liikenteen kanssa Muuntajankadun risteyksessä. Siltavaihtoehdossa välillä Valurinkatu-Roihuvuorentie ei olisi risteämisiä. Mikäli baana kulkisi sillalla ja siltakannella, tutkitaan tilan ottamisen mahdollisuutta Itäväylän ajokaistoista baanaa varten. Tilan ahtauden vuoksi Itäväylän varrelle ei baanan lisäksi mahtuisi jalankulun väylää.
Suunnittelun aikana Itäbaanan reittivaihtoehdoista on keskusteltu asukkaiden ja Herttoniemen teollisuusalueen yrittäjien kanssa. Jatkosuunnittelun tueksi kaupunkilaisilta pyydetään näkemyksiä Mekaanikonkadun ja Itäväylän reittivaihtoehdoista. Kyselyyn voi vastata 17.–30.8. välisenä aikana osoitteessa: https://forms.office.com/e/juzB41dEG1
Itäbaana on pyöräliikenteen pääreitti keskustan ja Itäkeskuksen välillä
Itäbaana muodostaa valmistuessaan pyöräliikenteen keskeisen yhteyden keskustan ja Itäkeskuksen välillä jatkuen myöhemmin edelleen kohti Östersundomia. Tällä hetkellä laaditaan yleissuunnitelmaa osuudesta, joka ulottuu Valurinkadun pohjoispäässä sijaitsevasta Itäväylän alikulusta Roihuvuorentien liittymään. Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Itäbaanan muut osuudet suunnitellaan ja toteutetaan erikseen.
Helsingin baanaverkkosuunnitelmaan voi tutustua osoitteessa: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorateiden-rakentaminen
Linkki kyselyyn: https://forms.office.com/e/juzB41dEG1
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni Huovinen
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 37461, jenni.huovinen@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme