Itäbaanan reitti uudelleentarkasteluun Herttoniemen teollisuusalueella

Herttoniemen teollisuusalueella on suunnittelun aikana tarkasteltu kolmea eri reittivaihtoehtoa: Sahaajankadun, Mekaanikonkadun ja Itäväylän reittejä. Sahaajankatu oli alustavasti valittu soveltuvimmaksi reitiksi Itäbaanalle, mutta kadun tonttiliittymien suuri määrä ja pysäköinti tonttien rajavyöhykkeillä olisi heikentänyt pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta. Myös kaupunkilaisilta ja sidosryhmiltä tullut palaute vaikutti siihen, että Mekaanikonkadun ja Itäväylän reittivaihtoehdot otettiin uudelleen tarkasteluun.
Mekaanikonkadun ja Itäväylän reitit on todettu toimiviksi
Mekaanikonkadun reitti tarjoaa suoran yhteyden alueen läpi ja kadulla kulkevalle baanalle on helppo liittyä mistä tahansa alueen kohteesta. Itäbaanan linjauksen myötä Mekaanikonkadulta poistuisi kadun varren pysäköintipaikat välillä Valurinkatu-Roihuvuorentie.
Itäväylän varren reitti on todettu toimivaksi jo suunnittelun alkuvaiheessa. Korkeiden kustannusten ja yleiskaavassa osoitetun kaupunkibulevardin vuoksi sitä ei alkuun edistetty ensisijaisena vaihtoehtona. Muutokset kuitenkin realisoituvat todennäköisesti vasta vuosikymmenten jälkeen, jonka vuoksi myös Itäväylän reitti Itäbaanan linjaukseksi on otettu tarkemmin suunnitteluun.
Itäväylän varrella kaksi reittivaihtoehtoa
Baana kulkisi joko maantasossa Itäväylää mukaillen tai sillalla ja siltakannella. Maantasossa kulkeva reittivaihtoehto risteäisi muun liikenteen kanssa Muuntajankadun risteyksessä. Siltavaihtoehdossa välillä Valurinkatu-Roihuvuorentie ei olisi risteämisiä. Mikäli baana kulkisi sillalla ja siltakannella, tutkitaan tilan ottamisen mahdollisuutta Itäväylän ajokaistoista baanaa varten. Tilan ahtauden vuoksi Itäväylän varrelle ei baanan lisäksi mahtuisi jalankulun väylää.
Suunnittelun aikana Itäbaanan reittivaihtoehdoista on keskusteltu asukkaiden ja Herttoniemen teollisuusalueen yrittäjien kanssa. Jatkosuunnittelun tueksi kaupunkilaisilta pyydetään näkemyksiä Mekaanikonkadun ja Itäväylän reittivaihtoehdoista. Kyselyyn voi vastata 17.–30.8. välisenä aikana osoitteessa: https://forms.office.com/e/juzB41dEG1
Itäbaana on pyöräliikenteen pääreitti keskustan ja Itäkeskuksen välillä
Itäbaana muodostaa valmistuessaan pyöräliikenteen keskeisen yhteyden keskustan ja Itäkeskuksen välillä jatkuen myöhemmin edelleen kohti Östersundomia. Tällä hetkellä laaditaan yleissuunnitelmaa osuudesta, joka ulottuu Valurinkadun pohjoispäässä sijaitsevasta Itäväylän alikulusta Roihuvuorentien liittymään. Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Itäbaanan muut osuudet suunnitellaan ja toteutetaan erikseen.
Helsingin baanaverkkosuunnitelmaan voi tutustua osoitteessa: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorateiden-rakentaminen
Linkki kyselyyn: https://forms.office.com/e/juzB41dEG1
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni Huovinen
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 37461, jenni.huovinen@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
KORRIGERAT PRESSMEDDELANDE: Startbanskvarteren blir centrum i Malms flygplatsområde22.9.2023 16:02:02 EEST | Tiedote
Detaljplanläggningen av Startbanskvarteren i Malm börjar. Av Startbanskvarteren planeras hela centrum för Malms flygplatsområde, som genomkorsas av snabbspårvägen Vik–Malm. I planeringsområdet finns också en betydande del av Flygplatsparken. OBS: Rättelse 22.9.2023: Namnet på området är Startbanskvarteren, inte Landningsbanekvarteren.
Veturitorin kunnostus alkaa Pasilassa22.9.2023 15:17:25 EEST | Tiedote
Veturitorin pinnat ja istutusalueet uusitaan, ja alue jäsennellään selkeämmäksi ja viihtyisämmäksi. Veturitori sijaitsee Pasilassa Ratapihantien ja Junailijankujan välissä. Työt alkavat maanantaina 25. syyskuuta.
KORRIGERAT PRESSMEDDELANDE: Startbanskvarteren blir centrum i Malms flygplatsområde22.9.2023 12:34:31 EEST | Tiedote
Detaljplanläggningen av Startbanskvarteren i Malm börjar. Av Startbanskvarteren planeras hela centrum för Malms flygplatsområde, som genomkorsas av snabbspårvägen Vik–Malm. I planeringsområdet finns också en betydande del av Flygplatsparken. OBS: Rättelse 22.9.2023: Namnet på området är Startbanskvarteren, inte Landningsbanekvarteren.
Kiitotienkortteleista Malminkentän tuleva keskusta22.9.2023 12:34:16 EEST | Tiedote
Malmin Kiitotienkortteleiden asemakaavoitus käynnistyy. Kiitotienkortteleista suunnitellaan koko Malminkentän alueen keskustaa, jonka läpi kulkee Viikin-Malmin pikaraitiotie. Suunnittelualueella on myös merkittävä osa Lentoasemanpuistosta.
Ärtholmens trafikprinciper för beslutsfattande – målet ett område i stadskärnan med få bilar22.9.2023 09:37:03 EEST | Tiedote
Helsingfors återupptar detaljplanläggningen för Ärtholmen. Som lösning på utmaningarna med trafiken på Ärtholmen föreslås att begränsa antalet parkeringsplatser i området. För parkering reserveras cirka 1 900 parkeringsplatser, vilket har uppskattats vara tillräckligt med tanke på Ärtholmens läge och de goda tjänster som byggs i området.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme