Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Tripadvisor palkitsi Muumimuseon Travellers’ Choice 2023 -palkinnolla

Tripadvisor on palkinnut Tampereella sijaitsevan maailman ainoan Muumimuseon Travellers’ Choice 2023 -palkinnolla Erikoismuseoiden kategoriassa. Palkinnon saava kohde saa jatkuvasti erinomaisia arvioita matkailijoilta Tripadvisor-sivustolla. Voittajat sijoittuvat maailmanlaajuisesti 10 parhaan prosentin joukkoon Tripadvisorissa olevista kohteista.
Photo: Heidi Mäenpää

”Tove Janssonin alkuperäiset muumikuvitukset, Tuulikki Pietilän kolmiulotteiset muumikuvaelmat ja Muumimuseon salaperäinen tunnelma luovat kansainvälisestikin ainutlaatuisen kokonaisuuden. Janssonin muumitarinoista löytyy tasoja ja sisältöjä kaikenikäisille kävijöille. Museo avaa muumiseikkailujen lisäksi taiteilijan elämää ja uraa erilaisilla opastuksilla ja työpajoilla”, toteaa Muumimuseon ja Tampereen taidemuseon johtaja Selma Green.

Muumimuseo perustuu Tove Janssonin vuonna 1986 lahjoittamaan muumitaiteen kokoelmaan. Muumimuseo on yksi harvoista naistaiteilijalle omistetuista taidemuseoista. Museossa on vuosittain noin 80 000–100 000 kävijää, ja pandemian jälkeen myös kansainväliset museovieraat ovat palaamassa.

Tripadvisor on maailman suurin matkailuun liittyvä alusta. Matkailijat ympäri maailmaa käyttävät Tripadvisorin sivustoa ja sovellusta löytääkseen paikan, missä yöpyä, vierailla ja syödä perustuen suosituksiin niiltä, jotka ovat käyneet paikoissa aiemmin. Tripadvisorista löytyy jo yli miljardi arviota ja mielipidettä lähes 8 miljoonasta yrityksestä 22 kielellä.

Photo: Heidi Mäenpää

Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Maailman ainoa Muumimuseo

Muumimuseo on elämyksellinen taidemuseo, joka viehättää kaikenikäisiä muumien ja kuvataiteen ystäviä. Tutustu muumien rakastettuihin tarinoihin Tove Janssonin alkuperäisten kuvitusten myötä, astu taikurin hattuun ja koe Muumilaakson taikuutta, tutki yksityiskohtaisia muumikuvaelmia ja näe kimaltelevan pyrstötähden kiitävän avaruudessa! Uutta katsottavaa löytyy museon Observatoriosta eli vaihtuvien näyttelyiden tilasta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Hyperrealistisen kuvanveiston kansainvälinen suurnäyttely – Tampereen taidemuseo julkistaa 2024 ohjelmistonsa8.12.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tampereen taidemuseon vuoden 2024 päänäyttely Hyper esittelee hyperrealistisen kuvanveiston kansainvälisiä huippuja kesäkuusta alkaen. Museo täyttyy hätkähdyttävästi eläviä ihmisiä muistuttavista veistoksista viideltä vuosikymmeneltä. Vuoden 2024 nuori taiteilija julkistetaan 31.1.2024. Syksyllä samanaikaisesti hänen palkintonäyttelynsä kanssa museon pohjakerroksessa esitellään aiempien Vuoden nuorten taiteilijoiden teoksista koostuvaa kokoelmaa. Ensimmäiseksi taidemuseon remontin jälkeen esille pääsevät kuitenkin jo aiemmin julkistetut taiteilijat Tuula Lehtinen ja Charles Sandison. Muumimuseon Observatoriossa avautuu keväällä Tove Janssonista taiteilijana kertova näyttely.

Julkisen taiteen ohjausryhmä haluaa ennallistaa vahingoitetun Lauri Viidan muistomerkin7.12.2023 12:20:10 EET | Tiedote

Tampereen kaupungin Julkisen taiteen ohjausryhmä on kokoontunut 7.12.23 ja käsitellyt kokouksessaan kahta Tampereen julkisiin taideteoksiin aiemmin syksyllä kohdistunutta vahingontekoa. Taiteilija Pertti Mäkisen tekemästä Lauri Viidan muistomerkistä Pispalanharjulla irrotettiin suuria osia ja Unto Hietasen Kalapoika-veistos varastettiin kokonaisuudessaan Nekalasta. Lauri Viidan muistomerkki pyritään ennallistamaan ja Kalapoika korvataan toisella teoksella.