Setlementtiasunnot Oy

Setlementtiasuntojen talot ovat osa yhteisöllistä taidefestivaalia Kalasatamassa

Kalasataman asuinkorttelit Helsingissä täyttyvät taiteella elokuun loppupuolella, kun Art For All -taidefestivaali käynnistyy. Setlementtiasunnot on mukana tapahtumassa.
Osa Art For All -taidefestivaalin teoksista sijoittuu Kalasataman Viehe-kortteliin, jossa on Setlementtiasuntojen opiskelijatalo.

Lähdimme ilomielin mukaan tähän taidefestivaaliin. Osa taideteoksista sijaitsee Kalasataman taloillamme tai läheisyydessä, Setlementtiasuntojen toimitusjohtaja Suvi Tuomala sanoo.

Festivaalin teemana on kutsu, vieraan toivottaminen tervetulleeksi.

Meille heräsi ajatus kotoisasta tilasta, jossa vierailijat kohtaavat paitsi taidetta myös toisensa. Kalasatamaan päädyimme Setlementtiasuntojen Viehe 123 -korttelin vuoksi. Tämä ylisukupolvinen kohde sopi täydellisesti tavoitteeseemme hyvästä naapuruudesta. Kolme taloa jakaa laadukkaat yhteistilat keskenään, ja Ars Longalla on talossa myös oma galleriansa, kertoo festivaalin tuottaja Matti Jänkälä.

Teokset sopivat talojemme yhteisöllisyyteen saumattomasti ja elävöittävät aluetta. On kiehtovaa ajatella, että jokaisella asukkaalla on mahdollisuus osallistua taiteen tekemiseen, toteaa Suvi Tuomala.

Yleisöllä mahdollisuus muovata suolateosta tai osallistua teekutsuille

Matti Jänkälä kuvailee festivaalin olevan sekoitus avointen ovien päivää, korttelijuhlaa ja kutsuja naapureiden ja vieraiden kesken. Teokset vaihtelevat pihalla esitettävistä tanssiesityksistä tekstiili- ja audiovisuaalisiin installaatioihin.

Sompasaarenlaituri 6:n Setlementtiasuntojen talossa pääsee nauttimaan keittoa yhteisöllistä ruoanlaittoa tutkivassa teoksessa. Antareksenkatu 3:n kattokerroksessa on puolestaan mahdollista osallistua taiteilijan pitämille teekutsuille, Jänkälä sanoo.

Festivaalin järjestäjät toivovat asukkaiden osallistuvan rohkeasti taiteen tekemiseen. Jimin Hongin suolateos houkuttelee yleisöä muovaamaan installaatiota, ja Leena Pylkön Kotisiivous Huisku -teos tarjoaa asukkaille kodin siivouspalvelua. Lauantaina ja sunnuntaina lapsille järjestetään myös taidetyöpaja kello 14-16.

Art For All -festivaali on avoinna 25.-27.8. Taiteilijat viimeistelevät työnsä paikan päällä edellisellä viikolla.

Kuvat

Setlementtiasunnot Oy

Setlementtiasunnot on vuonna 2000 perustettu yhteisöllinen asuntorakennuttaja. Sen toiminta perustuu yhteisöllisyyteen, ekologisuuteen ja taloudellisuuteen sekä asukkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin. Setlementtiasunnoilla on 21 vuokrataloa.

Lue lisää julkaisijalta Setlementtiasunnot Oy

Helsingin suurin asuinkerrostaloon tehty aurinkosähköjärjestelmä otettu käyttöön Malmilla6.4.2016 13:29:27 EEST | Tiedote

Setlementtiasuntojen 149 asunnon vuokrataloon Helsingin Malmilla asennettiin viime talven aikana 160 aurinkopaneelin 40 kW järjestelmä, joka tuottaa vuodessa 36 000 kWh. Aurinkopaneelit on asennettu kahdelle katon lappeelle, jolloin kiinteistön käyttöön syntyy sähköä aamusta iltaan. Syntyvä sähkö käytetään kiinteistön omassa sähkökulutuksessa kuten ilmanvaihdossa, valaistuksessa, hisseissä, pesulassa, saunoissa ja asukastilassa. Järjestelmän avulla talon vuosittaiset hiilidioksipäästöt (CO2) vähenevät noin 8300 kg (8,3 tonnia).