Hinta ohjaa suomalaisten ostopäätöstä rakennus- ja remontointimateriaaleissa – hankintojen pitkäikäisyydellä aiempaa suurempi merkitys

Jaa

Suomalaiset eivät ole valmiita ostamaan rakennus- ja remontointimateriaaleja hinnalla millä hyvänsä, sillä hinta vaikuttaa eniten suomalaisten ostopäätökseen lähes jokaisessa tuloluokassa. Viime vuoteen verrattuna hankintojen kestävyyden ja pitkäikäisyyden merkitys on selvässä kasvussa. Tämä selviää Starkin teettämästä tutkimuksesta*.

Enemmistö (67 %) suomalaisista kertoo, että hinta ohjaa heidän ostopäätöstään rakennus- ja remontointimateriaalien valinnassa. Toiseksi eniten (51 %) vaikuttava tekijä on tuotteen laatu.

– Rakentamisen ja remontoinnin alalla erilaisia trendejä tulee ja menee, mutta hyvä hinta-laatusuhde on etenkin suuremmissa hankinnoissa suomalaisille tärkeä valintakriteeri. Hinnan merkitys on todennäköisesti kasvanut entisestään, kun inflaation vaikutukset näkyvät suomalaisten arjessa, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa.

Yhä useampi suomalainen kokee myös hankintojen kestävyyden ja pitkäikäisyyden tärkeäksi tekijäksi, sillä sen merkitys on kasvanut viime vuodesta 8 prosenttiyksikköä. Nyt jopa 41 prosenttia suomalaisista pitää hankintojen kestävyyttä tärkeänä tekijänä.

– Pitkäikäiset materiaalivalinnat ovat vastuullista rakentamista. Erityisesti lapsi- ja lemmikkitalouksissa materiaalien kestävyyteen kannattaa panostaa, sillä esimerkiksi lattiaan kohdistuu tavallista enemmän kulutusta. Jotta materiaalit säilyisivät hyvinä pitkään, ne vaativat myös asianmukaista puhdistusta ja suojausta. Harvat materiaalit ovat kestäviä itsestään, Päiväniemi muistuttaa.

Hankintojen pitkäikäisyyden kannalta huomiota kannattaa kiinnittää myös esimerkiksi väreihin.

– Hankintojen pitkäikäisyyttä ei määritä vain materiaalin kulutuskestävyys, vaan usein myös ajattomuus. Esimerkiksi trendiväriin voi kyllästyä nopeammin kuin klassiseen valintaan tai omaan lempiväriin, pohtii Päiväniemi.

Hinnalla on merkittävä vaikutus myös ylemmissä tuloluokissa

Materiaalin laatu vaikuttaa ostopäätökseen sitä enemmän, mitä korkeammat tulot henkilöllä on. Siitä huolimatta laatu vaikuttaa ostopäätökseen hintaa enemmän vain korkeimmassa tuloluokassa. Ero on kuitenkin hiuksenhieno, sillä kyseisessä tuloluokassa tuotteen laatu on vain yhden prosenttiyksikön tärkeämpi tekijä kuin hinta. Kaikissa muissa tuloluokissa hinta on tärkein tekijä.

– Etenkin suuremmissa rakennus- ja remonttiprojekteissa menoja kertyy usein lähes huomaamatta. Ennakoimattomia asioita tulee usein vastaan tai näkemys kirkastuu projektin aikana. Jo näistä syistä monet kiinnittävät ensisijaisesti huomiota tuotteen tai materiaalin hintaan. Nykyään rakennus- ja remontointimateriaalien valikoima on onneksi niin laaja, että jokaisen kukkarolle löytyy todennäköisesti sopiva vaihtoehto, Päiväniemi toteaa.

Muita suomalaisten ostopäätöksiä ohjaavia tekijöitä ovat tutkimuksen mukaan muun muassa ammattitaitoinen palvelu ja materiaalien saatavuus.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

STARK - reilusti rakentajan asialla.
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä 
starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

www.stark-suomi.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy

Tuore kysely rakennusalalta: Kolmasosa irtisanonut ja lomauttanut, 40 % kertoo töiden vähentyneen – “usko tulevaisuuteen on koetuksella”6.11.2025 08:40:00 EET | Tiedote

Stark Suomen yritysasiakkailleen teettämään kyselyyn vastanneista 40 prosenttia sanoo rakennus- ja remontointihankkeiden määrän vähentyneen vuoden alusta. Kyselyyn vastasi 860 alan ammattilaista ja yrittäjää. Melkein kolmasosa (31 %) vastanneista on tilanteen vuoksi joutunut joko irtisanomaan tai lomauttamaan työntekijöitään tämän vuoden aikana.

Kiinnostavatko energiaremontti ja asunnon energiatehokkuus enää suomalaisia? Kysely selvitti asian7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Muutama vuosi sitten sähkön hintojen noustessa voimakkaasti moni suomalainen lähti toteuttamaan tai vähintäänkin selvitti mahdollisuutta tehdä kodistaan energiatehokkaamman remontin avulla. Nyt kun sähkön hinta on vakiintunut, ovatko energiaremontit enää haluttuja? Stark Suomi kysyi aiheesta tuhannelta 18–75-vuotiaalta joko vapaa-ajan tai omistusasunnon omistavalta suomalaiselta. Kyselystä selvisi, vieläkö energiaremontteja halutaan tehdä, ja jos niin mistä syystä niitä nyt teetetään. Ammattilainen antaa myös viisi vinkkiä energiaremonttiin.

Remontoinnin laiminlyönnit kostautuvat asunnon arvossa26.8.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Noin joka viides suomalainen (21 %) on kiinnostunut asunnon flippaamisesta eli ostamisesta, remontoimisesta ja kalliimmalla myynnistä. Tämä käy ilmi Stark Suomen vuosittain teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -tutkimuskyselystä. Asunnon arvon pohtiminen nousee ajankohtaiseksi myös silloin, kun harkinnassa on asunnon vaihto tai myyminen. Remonteilla asunnon arvoa voi pyrkiä nostamaan, ja toisaalta remonttien laiminlyönti voi laskea asunnon arvoa huomattavasti.

Sisäkaton maalaus uudistaa asunnon ilmeen – ammattilainen antaa vinkit parhaaseen lopputulokseen4.8.2025 08:25:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista kolmasosa remontoi sisäkaton itse kotona, kun taas mökillä sisäkaton remontoi itse melkein puolet selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksesta. Sisäkaton maalauksella asunnon ilme raikastuu tai sillä voi luoda myös ihan uudenlaista ilmettä. Katon maalaus onnistuu hyvin myös omatoimiremontoijalta, kun noudattaa ammattilaisen vinkkejä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye