Helsingin Uiva venenäyttely avautuu torstaina suurempana kuin koskaan
”Helsingin Uiva on kasvanut pohjoisen Euroopan suurimmaksi kelluvaksi venenäyttelyksi. HSK:n yli kahden hehtaarin venesatamaan rakennettu messualue tarjoaa kattavan valikoiman tarvikkeita, varusteita ja palveluja veneilijöille”, Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoo.
Näyttelyn tämän vuoden veneuutuuksiin kuuluvat mm. AMT:n viisimetriset mökkiveneet AMT 165 R ja sen sisarmalli 165 Rf, Aquador 250 HT, tilava päiväretkiin suunniteltu Saxdor 270 GT, Silverin uusi lippulaiva Silver Seahawk CCX, Suvin uudet mökkiveneet – ohjauspulpettimalli Suvi 423 ja itsetyhjenevä kalastusvene Suvi 44 sekä Uivassa maailman ensiesittelyn saava, daycruiserin ja walkaroundin piirteitä yhdistävä Yamarin 80 DC.
Varuste- ja tarvikeosastoilta löytyy niin telakointi- ja huoltopalveluita, trailereita ja laitureita kuin vene-elektroniikkaa, köysiä, lämmittimiä ja veneilyvaatteita. Mukana ovat mm. Kapteenska, Marinekauppa, Maritim, Marnela, Mastervolt, Nautikulma, Ocean Spirit, Storm Marin ja Veneilijän Verkkokauppa.fi ja WALTIC-boatcenter. Kaikkiaan yrityksiä on mukana yli 150.
- Kaikki näytteilleasettajat löytyvät osoitteesta https://uiva.fi/yritykset/
Ohjelmaa sekä aikuisille että lapsille
Veneiden ja varusteiden lisäksi Uivassa on laaja ohjelmatarjonta. Jo perinteeksi muodostunut suosittu ohjelmanumero ovat Extreme-Lifen taiturien huikeat flyboard- ja Freestyle-jetteilynäytökset, jotka toistuvat perjantaista sunnuntaihin kolme kertaa päivässä. Lapsia viihdytetään näytösten lisäksi myös Suomen Purjehdus ja Veneilyn Lasten toimintamaailmassa soutuvenealueen vieressä.
Koeajolaiturilta pääsee testaamaan perämoottoriveneitä ja Kawasaki-vesijettejä päivittäin ilman ennakkovarausta. Purjehdukseen voi puolestaan tutustua Purjehduksenopettajat PORY ry:n opastuksella. Purjehtimaan pääsee alueen pohjoispäästä aallonmurtajan tuntumasta. Monet näytteilleasettajat tarjoavat lisäksi koeajomahdollisuuksia näyttelyaikojen ulkopuolella.
Ohjelmalavalla kuullaan päivittäin Venemestarin ja Totalveneen Jan Sjölundin esitys Uivan uutuusveneistä. Oman veneen ylläpitoon ja korjauksiin saadaan vinkkejä veneverhoilun asiantuntijalta, Mauronetin Jouko Välikoskelta ja Flexiteekin Juuso Haggrenilta. Veneilijän hyödyllisiä solmuja puolestaan käy läpi Hannu ”Solmu” Seppänen.
Maailman vesille vievät Baltian satamiin perehtynyt Kalevi Westersund, arktiselta seikkailulta palannut Kari ”Ruffe” Nurmi sekä lapsiperheen kanssa Karibiaa kiertänyt matkapurjehtija Satu Morri-Niemelä. Vielä pidemmälle reissulle vie kuulijat Ari Känsäkoski, joka valmistautuu ilman pysähdyksiä tehtävään Global Solo Challenge -yksinpurjehduskilpailuun maailman ympäri. Myös Känsäkosken esitys kuullaan päivittäin ohjelmalavalla.
Torstaina ohjelmalavalla kuullaan Ocean Globe Race 2023 -kilpailuun valmistautuvan legendaarisen Swan 651 ”Spirit of Helsinki” -veneen kuulumisia (ex Fazer Finland) ja perjantaina Tapio Lehtinen kertoo Galiana WithSecure -veneen viimeisimmät kuulumiset suoraan Gosportista, Englannista.
Kalastuslaiturilla kuullaan Kalastajan Kanavan päivittäiset tietoiskut, minkä lisäksi kalastusopas Jani Ollikainen jakaa ohjelmalavalla päivittäin puolen tunnin tietopaketteja syyskalastuksesta.
Uivassa venenäyttelyssä ei tarvitse kärvistellä grillimakkaran varassa, vaan lukuisat Street food -ravintolat tarjoilevat ohjelmalavan tuntumassa herkkuja ympäri maailman. Tänä vuonna ruokaherkkuja tarjoamassa muun muassa Churros-Café, Fisu&Ranet, Happy Days Street Food, Levant, Thai Papaya ja TreffiPub & bistro sekä sisäänkäynnin vierestä löytyvä Blue Peter – ravintola, keskusaukion ravintolateltta ja alueen pohjoispäädyn kahvila.
Satoja suomalaisten suosikkiveneitä
Lukumääräisesti suurimman veneryhmän Uivassa muodostavat suomalaisten suosimat, 5–7 metrin pituiset avoveneet. Eri kokoisia pulpetti- ja bowrider-veneitä on mukana mahtava valikoima eri valmistajilta: mm. AMT, Buster, Cross, Falcon, Faster, Marino, Silacraft, Silver, Terhi ja Yamarin. Uudenlaista näkemystä perinteisten veneluokkien rinnalle tarjoavat mm. Axopar ja Saxdor.
Puuveneiden loiston ystäville Uivassa on nähtävillä Kiisla-nimen saanut Puuveneveistäjät ry:n uusi tyyppivene, Jakobstads Båtvarvin retkipursi Nordwind 20 ja Nordic Craftin Point Comfort 18 -moottorivene.
Kalastuslaiturilla hemmotellaan etenkin heittokalastuksen ystäviä pääosin alumiiniveneillä. Paikalla ovat heittokalastajien tarpeisiin suunnitellut Powerboat, Busterin heittokalastuksen erikoisveneeksi varusteltu Buster XXL ja alumiinirunkoinen RIB Aquaspirit 585 DC sekä katamaraani Alucat W6 Fish. Ukrainalaista alumiiniveneosaamista edustavat alumiinirunkoinen Aquaspirit-RIB sekä Powerboat- ja UMS-veneet, joista suurin on yli seitsenmetrinen hyttivene UMS 700 HT ja pienin 5,4-metrinen UMS 545 Fishing.
Alumiiniveneiden lisäksi kalastuslaiturilla on myös jykevä Päijän-soutuvene Päijän 520 L, jolla voi lähteä testaamaan Päijänin uusia komposiitti- ja alumiinirakenteisia Aero-airoja. Päijänin pienempi kalastajille tuunattu versio 471L puolestaan löytyy Kalastajan Kanavan osastolta. Runsas soutuvenealue on sijoitettu E-laiturin tuntumaan messualueen itälaidalle.
Entistä enemmän sähköveneitä
Sähköveneiden määrä on lisääntynyt venenäyttelyssä vuosi vuodelta ja nyt mukana on ainakin kymmenkunta sähköisellä propulsiolla varustettua venettä. Myös kotimaiset valmistajat ovat lähteneet uuudelle markkinalle innokkaasti.
Tuorein sähkövenetulokas on suomalainen Valkama, joka esittelee Uivassa viisimetrisen sähköveneensä kaksi versiota: Valkama Fish ja Valkama Picnic Cruiser. Elvene-sähköveneiden osastolla on puolestaan esillä yli kuusimetrinen, kaksimoottorinen daycruiser Amber ja soutuvenemäinen Greta. Suomalaisen Q Yachtsin osastolla on esillä reilun yhdeksän metrin mittainen täyssähköinen daycruiser Q30 sekä esimerkiksi Skipperin palvelussaan käyttämä reilun seitsemän metrin mittainen avovene Q24 Club. Lisäksi vielä Tekno-Marinen osastolla on esillä sähköinen Suomi 475 Cat -katamaraani.
Uivan sähköistetyistä veneistä suurin on 12-metrinen Greenline 40 Hybrid, jolle luvataan jopa 20 merimailin sähköinen toimintamatka. Vene on saatavana sekä dieselmoottorit, sähköisen voimalinjan ja akut yhdistävänä hybridinä että täyssähköversiona, jonka kulkua turvaa 4 kW ”range extender” -dieselgeneraattori.
Purjeveneitä sekä kisoista että matkapurjehduksesta kiinnostuneille
Uivan purjevenelaiturin uutuus on sekä kisoihin että matkapurjehduksiin sopiva vauhdikas Dehler 38 SQ, jonka vierestä löytyy kotimainen näyttävä kansisalonkivene Scandi 42.
Lagoonin maineikkaasta katamaraanimallistosta esillä ovat mahtavan kokoiset, noin kahdeksan metrin leveydellään huikeat asuin- ja oleskelutilat tarjoavat lähes 13-metrinen Lagoon 42 Comfort ja lähes 15 metriä pitkä Lagoon 50 Elegance. Suomalaista puuveneosaamista puolestaan edustaa Jakobstads Båtvarvin upea Nordwind 20.
Vauhdista kiinnostuneille on lisäksi nähtävillä urheilullinen kevytvene SB20 sekä Global Solo Challence -maailmanympäripurjehdukseen valmistautuvan Ari Känsäkosken Class40-luokan OCD40.
Laaja valikoima suuria matkaveneitä
Myös suurten matkaveneiden valikoima on laaja. Mukana ovat mm. suuret Axoparit 37 ja 45, Jeanneau Merry Fisher 1095 Fly, Marex 360 Cabriolet Cruiser, Flipperin sisarmallit 900 DC ja 900 ST, Sargot aina 36-jalkaiseen malliin saakka, neljä erikokoista Grandezzaa, viisi Targaa, Aquadorin aivan tuoreet Aquador 250 HT ja 300 HT sekä Windy 34 Alizé.
Suuria, myös matkaveneilyyn sopivia daycruisereita ovat mm. sekä Yamarinin suuret daycruiserit Yamarin 88 DC ja messuilla ensiesittelyn saava Yamarin 80 DC, uusi AMT:n lippulaiva 240 DC ja Nordkapp Noblesse 830.
Perinteisiä veneluokituksia uudistavia crossover-henkisiä venemalleja esittelevät erityisesti Axopar, Quarken ja Saxdor. Seikkailuhenkisen veneluokan katseenvangitsijoihin kuuluu yli 11-metrinen Brabus Shadow 900 Stealth Green.
Alumiinirakenteisia, mm. kalastuksessa ja saariston yhteysvenekäytössä suosittuja hyttiveneitä on Uivassa vahva valikoima. Omat versionsa esittelevät suomalainen Aaltomarine, ruotsalaiset Anytec, Arronet ja Ockelbo sekä kotimainen alumiiniveneiden pioneeri Buster Magnum Cabin -mallillaan ja Bellan alumiinivenemerkki Falcon C7:llään. Vielä robustimpia versioita hyttiveneistä edustavat työvenemäiset MAX-veneet sekä Alucat-katamaraanit ja polyeteenirakenteinen Arctic 23 Cab. Lujitemuovisia vaihtoehtoja hytillisten yhteys- ja monikäyttöveneiden luokkaan esittelevät mm. TG ja Quicksilver.
Näyttelyn suurimmat moottoriveneet ovat tänä vuonna yli 17-metrinen Sunseeker 55 Manhattan, 16-metrinen Princess V50 sekä reilun 14 metrin pituiset Targa 44, Galeon 470 Sky ja Glacier 48.
Näyttelyn jykevimmät veneet ovat puolestaan Finnpilotin jäävahvistettu luotsikutteri L153 ja Rajavartiolaitoksen uusin alus.
Yhteyshenkilöt
Jarkko PajusaloToimitusjohtaja, Venealan Keskuslitto Finnboat ry
Puh:+358 40 673 4032jarkko@finnboat.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
En modern glasfiberbåts livslängd kan överstiga hundra år17.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
När nya byggmaterial för båtar ersatte trä under 1960- och 1970-talet ökade båtarnas livslängd från några årtionden till över hundra år. Enligt Finnboats uppskattning tas endast lite över tusen båtar ur bruk årligen i Finland.
Modernin lasikuituveneen käyttöikä voi ylittää sata vuotta17.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Veneiden uusien rakennusmateriaalien korvatessa puun 1960–1970-luvuilla, kasvoi veneiden käyttöikä parista vuosikymmenestä yli sataan vuoteen. Suomessa poistuu käytöstä Finnboatin arvion mukaan vain reilut tuhat venettä vuosittain.
The lifespan of a modern fiberglass boat can exceed one hundred years17.5.2024 06:00:00 EEST | Press release
When new building materials for boats replaced wood during the 1960s and 1970s, the lifespan of boats increased from a few decades to over a hundred years. According to Finnboats' estimation, only slightly over a thousand boats are taken out of service annually in Finland.
Över 40 båtar med i båtbranschens stora provkörningsevenemang10.5.2024 15:03:30 EEST | Tiedote
Den finländska båtbranschens gemensamma Suomiveneilee.fi provkörningsevenemang samlar över 40 olika motorbåtar för testkörning på Drumsö, Helsingfors, den 17–18 maj. Tillställningen bjuder på alla sorters båttyper, från traditionella roddbåtar till vattenskotrar, och från arbetsbåtar med katamaranskrov i aluminium till stora fritidsbåtar.
The boating industry's major test drive event showcases over 40 boats10.5.2024 15:03:30 EEST | Press release
The Finnish boating industry's joint Suomiveneilee.fi test drive event will bring together over 40 different motorboats for test drives in Lauttasaari, Helsinki, on May 17–18. The event offers a variety of boat types, from traditional rowing boats to jet skis, and from work boats with aluminum catamaran hulls to large recreational boats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme