Helsingin Uiva venenäyttely avautuu torstaina suurempana kuin koskaan

Helsingin uiva venenäyttely Uiva Flytande avautuu torstaina suurempana kuin koskaan. Mukana on lähes 300 venettä ja näyttelyosastot maa-alueella ovat kasvaneet ennätystasolle 3000 neliömetrin laajuuteen.

”Helsingin Uiva on kasvanut pohjoisen Euroopan suurimmaksi kelluvaksi venenäyttelyksi. HSK:n yli kahden hehtaarin venesatamaan rakennettu messualue tarjoaa kattavan valikoiman tarvikkeita, varusteita ja palveluja veneilijöille”, Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoo.

Näyttelyn tämän vuoden veneuutuuksiin kuuluvat mm. AMT:n viisimetriset mökkiveneet AMT 165 R ja sen sisarmalli 165 Rf, Aquador 250 HT, tilava päiväretkiin suunniteltu Saxdor 270 GT, Silverin uusi lippulaiva Silver Seahawk CCX, Suvin uudet mökkiveneet – ohjauspulpettimalli Suvi 423 ja itsetyhjenevä kalastusvene Suvi 44 sekä Uivassa maailman ensiesittelyn saava, daycruiserin ja walkaroundin piirteitä yhdistävä Yamarin 80 DC.

Varuste- ja tarvikeosastoilta löytyy niin telakointi- ja huoltopalveluita, trailereita ja laitureita kuin vene-elektroniikkaa, köysiä, lämmittimiä ja veneilyvaatteita. Mukana ovat mm. Kapteenska, Marinekauppa, Maritim, Marnela, Mastervolt, Nautikulma, Ocean Spirit, Storm Marin ja Veneilijän Verkkokauppa.fi ja WALTIC-boatcenter. Kaikkiaan yrityksiä on mukana yli 150.

Ohjelmaa sekä aikuisille että lapsille

Veneiden ja varusteiden lisäksi Uivassa on laaja ohjelmatarjonta. Jo perinteeksi muodostunut suosittu ohjelmanumero ovat Extreme-Lifen taiturien huikeat flyboard- ja Freestyle-jetteilynäytökset, jotka toistuvat perjantaista sunnuntaihin kolme kertaa päivässä. Lapsia viihdytetään näytösten lisäksi myös Suomen Purjehdus ja Veneilyn Lasten toimintamaailmassa soutuvenealueen vieressä.

Koeajolaiturilta pääsee testaamaan perämoottoriveneitä ja Kawasaki-vesijettejä päivittäin ilman ennakkovarausta. Purjehdukseen voi puolestaan tutustua Purjehduksenopettajat PORY ry:n opastuksella. Purjehtimaan pääsee alueen pohjoispäästä aallonmurtajan tuntumasta. Monet näytteilleasettajat tarjoavat lisäksi koeajomahdollisuuksia näyttelyaikojen ulkopuolella.

Ohjelmalavalla kuullaan päivittäin Venemestarin ja Totalveneen Jan Sjölundin esitys Uivan uutuusveneistä. Oman veneen ylläpitoon ja korjauksiin saadaan vinkkejä veneverhoilun asiantuntijalta, Mauronetin Jouko Välikoskelta ja Flexiteekin Juuso Haggrenilta. Veneilijän hyödyllisiä solmuja puolestaan käy läpi Hannu ”Solmu” Seppänen.

Maailman vesille vievät Baltian satamiin perehtynyt Kalevi Westersund, arktiselta seikkailulta palannut Kari ”Ruffe” Nurmi sekä lapsiperheen kanssa Karibiaa kiertänyt matkapurjehtija Satu Morri-Niemelä. Vielä pidemmälle reissulle vie kuulijat Ari Känsäkoski, joka valmistautuu ilman pysähdyksiä tehtävään Global Solo Challenge -yksinpurjehduskilpailuun maailman ympäri. Myös Känsäkosken esitys kuullaan päivittäin ohjelmalavalla.

Torstaina ohjelmalavalla kuullaan Ocean Globe Race 2023 -kilpailuun valmistautuvan legendaarisen Swan 651 ”Spirit of Helsinki” -veneen kuulumisia (ex Fazer Finland) ja perjantaina Tapio Lehtinen kertoo Galiana WithSecure -veneen viimeisimmät kuulumiset suoraan Gosportista, Englannista.

Kalastuslaiturilla kuullaan Kalastajan Kanavan päivittäiset tietoiskut, minkä lisäksi kalastusopas Jani Ollikainen jakaa ohjelmalavalla päivittäin puolen tunnin tietopaketteja syyskalastuksesta.

Uivassa venenäyttelyssä ei tarvitse kärvistellä grillimakkaran varassa, vaan lukuisat Street food -ravintolat tarjoilevat ohjelmalavan tuntumassa herkkuja ympäri maailman. Tänä vuonna ruokaherkkuja tarjoamassa muun muassa Churros-Café, Fisu&Ranet, Happy Days Street Food, Levant, Thai Papaya ja TreffiPub & bistro sekä sisäänkäynnin vierestä löytyvä Blue Peter – ravintola, keskusaukion ravintolateltta ja alueen pohjoispäädyn kahvila.

Satoja suomalaisten suosikkiveneitä

Lukumääräisesti suurimman veneryhmän Uivassa muodostavat suomalaisten suosimat, 5–7 metrin pituiset avoveneet. Eri kokoisia pulpetti- ja bowrider-veneitä on mukana mahtava valikoima eri valmistajilta: mm. AMT, Buster, Cross, Falcon, Faster, Marino, Silacraft, Silver, Terhi ja Yamarin. Uudenlaista näkemystä perinteisten veneluokkien rinnalle tarjoavat mm. Axopar ja Saxdor.

Puuveneiden loiston ystäville Uivassa on nähtävillä Kiisla-nimen saanut Puuveneveistäjät ry:n uusi tyyppivene, Jakobstads Båtvarvin retkipursi Nordwind 20 ja Nordic Craftin Point Comfort 18 -moottorivene.

Kalastuslaiturilla hemmotellaan etenkin heittokalastuksen ystäviä pääosin alumiiniveneillä. Paikalla ovat heittokalastajien tarpeisiin suunnitellut Powerboat, Busterin heittokalastuksen erikoisveneeksi varusteltu Buster XXL ja alumiinirunkoinen RIB Aquaspirit 585 DC sekä katamaraani Alucat W6 Fish. Ukrainalaista alumiiniveneosaamista edustavat alumiinirunkoinen Aquaspirit-RIB sekä Powerboat- ja UMS-veneet, joista suurin on yli seitsenmetrinen hyttivene UMS 700 HT ja pienin 5,4-metrinen UMS 545 Fishing.

Alumiiniveneiden lisäksi kalastuslaiturilla on myös jykevä Päijän-soutuvene Päijän 520 L, jolla voi lähteä testaamaan Päijänin uusia komposiitti- ja alumiinirakenteisia Aero-airoja. Päijänin pienempi kalastajille tuunattu versio 471L puolestaan löytyy Kalastajan Kanavan osastolta. Runsas soutuvenealue on sijoitettu E-laiturin tuntumaan messualueen itälaidalle.

Entistä enemmän sähköveneitä

Sähköveneiden määrä on lisääntynyt venenäyttelyssä vuosi vuodelta ja nyt mukana on ainakin kymmenkunta sähköisellä propulsiolla varustettua venettä. Myös kotimaiset valmistajat ovat lähteneet uuudelle markkinalle innokkaasti.

Tuorein sähkövenetulokas on suomalainen Valkama, joka esittelee Uivassa viisimetrisen sähköveneensä kaksi versiota: Valkama Fish ja Valkama Picnic Cruiser. Elvene-sähköveneiden osastolla on puolestaan esillä yli kuusimetrinen, kaksimoottorinen daycruiser Amber ja soutuvenemäinen Greta. Suomalaisen Q Yachtsin osastolla on esillä reilun yhdeksän metrin mittainen täyssähköinen daycruiser Q30 sekä esimerkiksi Skipperin palvelussaan käyttämä reilun seitsemän metrin mittainen avovene Q24 Club. Lisäksi vielä Tekno-Marinen osastolla on esillä sähköinen Suomi 475 Cat -katamaraani.

Uivan sähköistetyistä veneistä suurin on 12-metrinen Greenline 40 Hybrid, jolle luvataan jopa 20 merimailin sähköinen toimintamatka. Vene on saatavana sekä dieselmoottorit, sähköisen voimalinjan ja akut yhdistävänä hybridinä että täyssähköversiona, jonka kulkua turvaa 4 kW ”range extender” -dieselgeneraattori.

Purjeveneitä sekä kisoista että matkapurjehduksesta kiinnostuneille

Uivan purjevenelaiturin uutuus on sekä kisoihin että matkapurjehduksiin sopiva vauhdikas Dehler 38 SQ, jonka vierestä löytyy kotimainen näyttävä kansisalonkivene Scandi 42.

Lagoonin maineikkaasta katamaraanimallistosta esillä ovat mahtavan kokoiset, noin kahdeksan metrin leveydellään huikeat asuin- ja oleskelutilat tarjoavat lähes 13-metrinen Lagoon 42 Comfort ja lähes 15 metriä pitkä Lagoon 50 Elegance. Suomalaista puuveneosaamista puolestaan edustaa Jakobstads Båtvarvin upea Nordwind 20.

Vauhdista kiinnostuneille on lisäksi nähtävillä urheilullinen kevytvene SB20 sekä Global Solo Challence -maailmanympäripurjehdukseen valmistautuvan Ari Känsäkosken Class40-luokan OCD40.

Laaja valikoima suuria matkaveneitä

Myös suurten matkaveneiden valikoima on laaja. Mukana ovat mm. suuret Axoparit 37 ja 45, Jeanneau Merry Fisher 1095 Fly, Marex 360 Cabriolet Cruiser, Flipperin sisarmallit 900 DC ja 900 ST, Sargot aina 36-jalkaiseen malliin saakka, neljä erikokoista Grandezzaa, viisi Targaa, Aquadorin aivan tuoreet Aquador 250 HT ja 300 HT sekä Windy 34 Alizé.

Suuria, myös matkaveneilyyn sopivia daycruisereita ovat mm. sekä Yamarinin suuret daycruiserit Yamarin 88 DC ja messuilla ensiesittelyn saava Yamarin 80 DC, uusi AMT:n lippulaiva 240 DC ja Nordkapp Noblesse 830.

Perinteisiä veneluokituksia uudistavia crossover-henkisiä venemalleja esittelevät erityisesti Axopar, Quarken ja Saxdor. Seikkailuhenkisen veneluokan katseenvangitsijoihin kuuluu yli 11-metrinen Brabus Shadow 900 Stealth Green.

Alumiinirakenteisia, mm. kalastuksessa ja saariston yhteysvenekäytössä suosittuja hyttiveneitä on Uivassa vahva valikoima. Omat versionsa esittelevät suomalainen Aaltomarine, ruotsalaiset Anytec, Arronet ja Ockelbo sekä kotimainen alumiiniveneiden pioneeri Buster Magnum Cabin -mallillaan ja Bellan alumiinivenemerkki Falcon C7:llään. Vielä robustimpia versioita hyttiveneistä edustavat työvenemäiset MAX-veneet sekä Alucat-katamaraanit ja polyeteenirakenteinen Arctic 23 Cab. Lujitemuovisia vaihtoehtoja hytillisten yhteys- ja monikäyttöveneiden luokkaan esittelevät mm. TG ja Quicksilver.

Näyttelyn suurimmat moottoriveneet ovat tänä vuonna yli 17-metrinen Sunseeker 55 Manhattan, 16-metrinen Princess V50 sekä reilun 14 metrin pituiset Targa 44, Galeon 470 Sky ja Glacier 48.

Näyttelyn jykevimmät veneet ovat puolestaan Finnpilotin jäävahvistettu luotsikutteri L153 ja Rajavartiolaitoksen uusin alus.