UN Global Compact Network Finland

15 suomalaisyritystä selvittää omia luontovaikutuksiaan uudessa koulutusohjelmassa

Joukko suomalaisyrityksiä on tänään aloittanut uuden Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet -koulutusohjelman. Ohjelmassa osallistujat perehtyvät Science Based Targets Networkin (SBTN) julkaisemaan ohjeistukseen tiedepohjaisista luontotavoitteista.

UN Global Compact Suomi on kehittänyt Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet -ohjelman yhdessä Ramboll Finlandin kanssa, ja ympäristöministeriö on myöntänyt ohjelman kehittämiseen osarahoitusta. Koulutusohjelmaan osallistuu 15 suomalaista yritystä eri toimialoilta.

Science Based Targets Networkin (SBTN) keväällä julkaistu viitekehys antaa yrityksille valmiudet arvioida vaikutuksiaan luontoon ja asettaa tavoitteet vaikutusten hillitsemiseksi. Menetelmien tarkoituksena on tukea yritysten jo tekemiä toimia ilmasto- ja luontokriisien hidastamiseksi ja toisaalta myös vastata kunnianhimoisempien toimien tarpeeseen.

Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet -ohjelmassa osallistujat perehtyvät SBTN:n julkaisemiin ohjeisiin, menetelmiin ja työkaluihin. Ohjelmassa keskitytään erityisesti kattavan olennaisuusarvion tekemiseen, jotta osallistuvat yritykset voisivat tunnistaa oman toimintansa ja arvoketjunsa aiheuttamat luontohaitat ja niiden sijainnit.

Lisäksi osallistujat oppivat muun muassa, miten yritykset voivat mitata tunnistettujen kohteiden nykyistä luonnontilaa, ja miten asettaa riittävän kunnianhimoiset tavoitteet luonnontilan parantamiseksi.

Ohjelman tavoitteena on syventää yritysten välistä vertaisoppimista ja yhteistyötä luontotyön parissa. Seitsemän kuukauden pituisen oppimispolun aikana yritysten edustajat tapaavat kasvokkain työpajoissa sekä opiskelevat itsenäisesti verkossa.

Koulutusohjelmaan osallistuu:

Alko Oy
Fazer
HKScan Oyj
Huhtamäki
Kemijoki Oy
Kemira Oyj
KONE Oyj
Lidl Suomi Ky
Lindström Oy
Marimekko
Nokia Oyj
Skanska Oy
St1 Nordic Oy
Viking Malt Group
Ylva

Tietoja julkaisijasta

YK:n Global Compact on maailman laajin yritysvastuuverkosto, johon kuuluu yli 18 000 yritystä yli 160 maasta. Global Compactiin sitoutuneet organisaatiot edistävät yritysvastuun kymmentä periaatetta sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, jotka muodostavat vastuullisuustyön globaalin viitekehyksen. UN Global Compact Suomi tarjoaa jäsenilleen kansainvälisen vertaisoppimisverkoston ja laajan koulutustarjonnan vastuullisuustyön kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UN Global Compact Network Finland

Yhä useampi yritys kehittää luontotyötään uuden viitekehyksen avulla22.4.2024 08:18:00 EEST | Tiedote

Yhä useampi suomalaisyritys pyrkii kehittämään luontotyötään tuoreen, maailmanlaajuisen Science Based Targets Networkin (SBTN) viitekehyksen avulla. SBTN tarjoaa yrityksille uskottavat ja tieteeseen perustuvat raamit kunnianhimoisten luontotavoitteiden asettamiselle. Yritysten suurimmat haasteet luontotavoitteiden asettamisessa liittyvät datan keruuseen ja toimittajayhteistyöhön, mutta tuore viitekehys nähdään yleisesti hyödyllisenä, selviää UN Global Compact Suomen tuoreesta raportista.

Uusi raportti: pohjoismaiset yritykset muuta maailmaa pessimistisempiä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisesta18.9.2023 09:25:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2023 olemme puolivälissä Agenda 2030:ta ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) saavuttamista. YK:n yleiskokouksen korkean tason viikolla Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan UN Global Compact -paikallisverkostot julkistavat raportin, joka selvittää pohjoismaisten yritysten näkemyksiä liiketoiminnasta ja kestävän kehityksen tilasta.