Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vaihtoehdot on selvitetty
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on selvitetty asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vaihtoehdot. Aluehallituksen on määrä päättää etenemisen suunnasta syyskuussa.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyi luovuttavilta organisaatioilta 36 eri asiakas- ja potilastietojärjestelmää tai järjestelmäversiota. Osa järjestelmistä on jo yhtenäistetty hyvinvointialueen käynnistämisen yhteydessä, mutta hyvinvointialueella on edelleen käytössä 11 erillistä järjestelmää. Tilanne on kokonaisuutena toiminnallisesti ja taloudellisesti epätyydyttävä, ja hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen on välttämätöntä.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti käynnistää selvityksen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vaihtoehtojen vahvuuksista ja riskeistä. Selvitystyön tulosten perusteella on tunnistettu kaksi etenemisvaihtoehtoa:
-
nykyisin hyvinvointialueen sidosyksikköasemassa olevan Oy Apotti Ab:n järjestelmän tai uuden sidosyksikköhankinnan kautta käyttöön otettavan järjestelmän laajentaminen koko alueelle, tai
-
yhtenäisen järjestelmäkokonaisuuden hankkiminen kilpailutuksen kautta.
Selvityksen perustan muodostavat avoimeen ilmoitukseen perustuva kattava markkinakartoitus sekä järjestelmävaihtoehtojen kustannusanalyysi ja toiminnallinen vertailu. Lisäksi hyvinvointialue toteutti koko henkilöstölleen laajan kyselyn nykyisten alueella käytössä olevien järjestelmien käytettävyydestä. Kyselyyn vastasi yli 2 200 hyvinvointialueen ammattilaista eli asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttäjää kaikista hyvinvointialueen palveluista.
Selvityksen tuloksia on käsitelty aluehallituksen lisäksi tulevaisuus- ja kehittämislautakunnassa ja henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa. Selvitystyössä on ollut ohjaus- ja projektiryhmä. Ohjausryhmässä oli järjestelmien käyttäjien, palvelutuotannon johdon, tietohallinnon sekä henkilöstöjärjestöjen edustajat. Projektiryhmässä oli laaja edustus eri palvelualueilta, kehittämistehtävistä ja tietohallinnosta.
Seuraavaksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tulevaisuus- ja kehittämislautakunnan on määrä antaa lausunto asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisestä selvitystyön pohjalta. Alustavana suunnitelmana on, että aluehallitus päättää etenemisestä 11.9.2023 kokouksessaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias PälvePalvelutuotannon johtaja / Direktör för serviceproduktionen
Puh:0440 725 830matias.palve@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Lovande resultat från AI-tolkning i realtid2.6.2025 12:43:57 EEST | Tiedote
Välfärdsområdet inledde i februari 2025 ett försök där man utnyttjar AI-tolkning i realtid. I försöket deltar en del av personalen vid rådgivningarna i Stensvik och storområdet Alberga samt inom socialservice som stöder integration. Tolkning med hjälp av artificiell intelligens testas på ryska, ukrainska och arabiska. – I vårt välfärdsområde bor över 80 000 flerspråkiga invånare, vilket är cirka 19 procent av hela områdets befolkning. När den flerspråkiga befolkningen växer ökar också behovet av tolkning, berättar Pasi Ojaniemi, direktör för stödtjänster vid Västra Nylands välfärdsområde. Syftet med försöket är att förbättra tillgången till tolktjänster och tjänstens flexibilitet i situationer där man inte har ett gemensamt språk samt att utreda hur artificiell intelligens påverkar kundupplevelsen och kostnaderna. Försöket genomförs i samarbete med tolktjänstleverantören Túlka Oy. Försöket med artificiell intelligens är en del av välfärdsområdets mål att modigt förnya social- och hälso
Lupaavia tuloksia reaaliaikaisesta tekoälytulkkauksesta2.6.2025 12:40:52 EEST | Tiedote
Hyvinvointialue käynnisti helmikuussa 2025 kokeilun, jossa hyödynnetään reaaliaikaista tekoälytulkkausta. Kokeiluun osallistuu osa Kivenlahden ja Suur-Leppävaaran neuvoloiden sekä kotoutumista tukevien sosiaalipalvelujen henkilöstöstä. Tekoälyavusteista tulkkausta testataan venäjän, ukrainan ja arabian kielillä. – Hyvinvointialueellamme asuu yli 80 000 monikielistä asukasta, mikä on noin 19 prosenttia koko alueen väestöstä. Monikielisen väestön kasvaessa myös tulkkauksen tarve lisääntyy, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tukipalvelujohtaja Pasi Ojaniemi kertoo. Kokeilun tavoitteena on parantaa tulkkauspalvelujen saatavuutta ja palvelun joustavuutta tilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei ole, sekä selvittää tekoälyn vaikutuksia asiakaskokemukseen ja kustannuksiin. Kokeilu toteutetaan yhteistyössä tulkkauspalvelutoimittaja Túlka Oy:n kanssa. Tekoälytulkkauskokeilu on osa hyvinvointialueen tavoitetta uudistaa sosiaali- ja terveyspalveluja rohkeasti. Hyvinvointialue kuuluu ensimmäisiin, jo
Positiva erfarenheter av distansverksamhet över välfärdsområdesgränser – samarbetet fortsätter i höst28.5.2025 11:18:50 EEST | Tiedote
Under våren har Västra Nylands välfärdsområde, Norra Karelens välfärdsområde – Siun sote, och Egentliga Finlands välfärdsområde prövat på samarbete över välfärdsområdesgränserna gällande distansverksamhet inom funktionshinderservicen. Erfarenheterna av denna nya form av distansverksamhet har varit positiva.
Myönteisiä kokemuksia hyvinvointialuerajat ylittävästä etäpäivätoiminnasta – yhteistyö jatkuu syksyllä28.5.2025 11:16:24 EEST | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue kokeilivat kevään aikana hyvinvointialuerajat ylittävää yhteistyötä vammaispalvelujen etäpäivätoiminnan järjestämisessä. Kokemukset uudenlaisesta etäpäivätoiminnasta ovat olleet myönteisiä.
Välfärdsområdets klimatprogram godkändes27.5.2025 20:52:19 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige höll sitt sista sammanträde för fullmäktigeperioden och godkände välfärdsområdets klimatprogram och bokslutet för 2024 och ändrade förvaltningsstadgan. Dessutom gjordes justeringar i social- och hälsovårdens klientavgifter från den 1 juni 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme