Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vaihtoehdot on selvitetty
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on selvitetty asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vaihtoehdot. Aluehallituksen on määrä päättää etenemisen suunnasta syyskuussa.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyi luovuttavilta organisaatioilta 36 eri asiakas- ja potilastietojärjestelmää tai järjestelmäversiota. Osa järjestelmistä on jo yhtenäistetty hyvinvointialueen käynnistämisen yhteydessä, mutta hyvinvointialueella on edelleen käytössä 11 erillistä järjestelmää. Tilanne on kokonaisuutena toiminnallisesti ja taloudellisesti epätyydyttävä, ja hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen on välttämätöntä.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti käynnistää selvityksen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vaihtoehtojen vahvuuksista ja riskeistä. Selvitystyön tulosten perusteella on tunnistettu kaksi etenemisvaihtoehtoa:
-
nykyisin hyvinvointialueen sidosyksikköasemassa olevan Oy Apotti Ab:n järjestelmän tai uuden sidosyksikköhankinnan kautta käyttöön otettavan järjestelmän laajentaminen koko alueelle, tai
-
yhtenäisen järjestelmäkokonaisuuden hankkiminen kilpailutuksen kautta.
Selvityksen perustan muodostavat avoimeen ilmoitukseen perustuva kattava markkinakartoitus sekä järjestelmävaihtoehtojen kustannusanalyysi ja toiminnallinen vertailu. Lisäksi hyvinvointialue toteutti koko henkilöstölleen laajan kyselyn nykyisten alueella käytössä olevien järjestelmien käytettävyydestä. Kyselyyn vastasi yli 2 200 hyvinvointialueen ammattilaista eli asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttäjää kaikista hyvinvointialueen palveluista.
Selvityksen tuloksia on käsitelty aluehallituksen lisäksi tulevaisuus- ja kehittämislautakunnassa ja henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa. Selvitystyössä on ollut ohjaus- ja projektiryhmä. Ohjausryhmässä oli järjestelmien käyttäjien, palvelutuotannon johdon, tietohallinnon sekä henkilöstöjärjestöjen edustajat. Projektiryhmässä oli laaja edustus eri palvelualueilta, kehittämistehtävistä ja tietohallinnosta.
Seuraavaksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tulevaisuus- ja kehittämislautakunnan on määrä antaa lausunto asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisestä selvitystyön pohjalta. Alustavana suunnitelmana on, että aluehallitus päättää etenemisestä 11.9.2023 kokouksessaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias PälvePalvelutuotannon johtaja / Direktör för serviceproduktionen
Puh:0440 725 830matias.palve@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Förhandlingsresultat om Västra Nylands välfärdsområdes servicesstrategi2.10.2023 10:13:06 EEST | Tiedote
Västra Nylands välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté har i sina förhandlingar nått enighet om servicestrategin. I servicestrategin beslutar man om riktlinjerna för utvecklingen av servicen och verksamheten och om målen för förändringen av verksamheten. Målet är att ordna och utveckla servicen för invånarna på ett hållbart sätt. – Det är fint att man i förhandlingarna om servicestrategin lyckades nå ett brett politiskt samförstånd om principerna och riktlinjerna som styr ordnandet och utvecklingen av servicen i vårt välfärdsområde. Alla politiska grupper har godkänt förhandlingsresultatet, säger ordförande för Västra Nylands välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté Mervi Katainen (Saml), som ledde förhandlingarna. Västra Nylands välfärdsområdes första servicestrategi har utarbetats i samverkan med vår personal och med invånarna och de viktiga intressentgrupperna i området. – Välfärdsområdena befinner sig i en ekonomiskt utmanande situation. I servicestrategin söks lös
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategiasta neuvottelutulos2.10.2023 10:09:42 EEST | Tiedote
null
Välfärdsområdesfullmäktige valde nya ledamöter och ersättare till förtroendeuppdrag26.9.2023 21:43:50 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige behandlade välfärdsområdets ekonomiska situation och antecknade välfärdsområdets delårsrapport den 1 januari–30 juni 2023 för kännedom. I välfärdsområdet börjar man utifrån en fullmäktigemotion utreda införandet av UKK-institutets motionsrecept inom den öppna sjukvården.
Aluevaltuusto valitsi uusia jäseniä luottamustehtäviin26.9.2023 21:40:18 EEST | Tiedote
Aluevaltuusto käsitteli hyvinvointialueen taloudellista tilannetta, ja merkitsi tiedoksi hyvinvointialueen osavuosikatsauksen 1.1.-30.6.2023. Hyvinvointialueella ryhdytään valtuustoaloitteen pohjalta selvittämään UKK-instituutin kehittämän liikkumisreseptin käyttöönottoa avosairaanhoidossa.
Välfärdsområdesfullmäktige sammanträder den 26 september 202322.9.2023 09:40:34 EEST | Tiedote
Västra Nylands välfärdsområdesfullmäktiges nästa sammanträde hålls tisdagen den 26 september från kl. 17.30 i Aalto-universitetets huvudbyggnad Dipoli i Esbo.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme