Amos Rex

Inspirerad av Amos Rex-byggnadens exceptionella arkitektur har Ryoji Ikeda skapat en utställning som inte kan upplevas någon annanstans än på Amos Rex i Helsingfors

Dela

Den japanske konstnären Ikeda komponerar med ljus, ljud och big data.  

Ryoji Ikeda, data-verse 1, 2019. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ryoji Ikeda, data-verse 1, 2019. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024. Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Den japanske kompositören och konstnären Ryoji Ikeda (f. 1966) skapar storskaliga audiovisuella verk genom att komprimera de väldiga mängder data som omger oss på alla håll. I Amos Rex observatorieliknande utrymme får vi bekanta oss med en big data-värld som sträcker sig från universums minsta partiklar till dess allra största kroppar.

På Amos Rex visas fem installationer av vilka två är helt nya och skapade specifikt för museets utrymmen. Utställningen pågår mellan 27 september 2023 och 25 februari 2024 och är Ikedas första separatutställning i Finland.

Ryoji Ikeda arbetar med ljud, rytm, ljus, vetenskapliga bilder och datavisualisering och skapar installationer som kommunicerar med rummet omkring dem. Ikeda har en bakgrund inom elektronisk musik – som DJ och musikkompositör – och använder sig av en liknande komponeringsmetod också i sitt övriga konstnärliga arbete.

Nya konstverk

Med Amos Rex unika arkitektur i åtanke har Ikeda skapat två nya verk för utställningen: mass och spin. På golvet i utställningssalen pulserar den svartvita videoprojektionen mass vid betraktarens fötter. När man riktar blicken uppåt mot takfönstret i en av Amos Rex kupoler ser man spin, en kinetisk laserskulptur som i det oändliga upprepar något som verkar vara en Möbius-loop.  

"Grundläggande och primärt i mina arbeten är att respektera rummet och optimera verken platsspecifikt. Jag utnyttjar också samma tankegång i min utställning på Amos Rex. De två nya verken är platsspecifikt gjorda utifrån museiutrymmet. Det kommer att bli svårt att visa dem på en annan plats", säger Ikeda.  

Ikedas storskaliga audiovisuella installationer data-verse 1 & 2 (2019) delar museets kupolformade huvudutrymme itu. Verken bygger på data som samlats in under femton års forskning vid vetenskapliga institutioner såsom NASA och CERN. Resan startar på mikronivå och fortsätter genom människokroppen och människans miljö ända fram till galaxernas ofattbara sfärer. Betraktaren framstår som väldigt liten såväl framför projektionen som inför den överväldigande mängden data.

För utställningen på Amos Rex har Ikeda valt ut nio tematiska perspektiv från den stora data.gram-serien, vilka nu första gången visas tillsammans i verket data.gram [n°5] (2023). Verkserien gör oss medvetna om den simultana och fragmenterade naturen hos den data som vi ständigt möter i dagens informationssamhälle.  

Även om materialet är komplext är upplevelsen mycket omedelbar eftersom konstverken är visuellt, ljudmässigt och till och med fysiskt anslående. Alla fem verk som visas utgör delar av Ikedas omfattande utforskning av datauniversum och gränserna för vår perception. Utställningen har kuraterats av Terhi Tuomi från Amos Rex.  

Under utställningen kan man i konstverkstaden Studio Rex bekanta sig med databehandling i praktiken. På en genomskinlig vägg kan museibesökarna lägga till, flytta på eller ta bort datapunkter precis som de önskar. Förändringarna kan sedan ses på en time lapse-video så länge utställningen varar.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ryoji Ikeda, data-verse 1, 2019. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ryoji Ikeda, data-verse 1, 2019. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ladda ned bild
Ryoji Ikeda, mass, 2023. Utställning på Amos Rex 27.9.2023-25.2.2024.
Ryoji Ikeda, mass, 2023. Utställning på Amos Rex 27.9.2023-25.2.2024.
Ladda ned bild
Ryoji Ikeda, spin, 2023. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ryoji Ikeda, spin, 2023. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ladda ned bild
Ryoji Ikeda, data-verse 2, 2019. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ryoji Ikeda, data-verse 2, 2019. Utställning på Amos Rex 27.9.2023–25.2.2024.
Ladda ned bild

Länkar

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden möts. De välvda och unika utställningsutrymmena är belägna i anslutning till funkislandmärket Glaspalatset och under dess böljande torg. Amos Rex visar platsspecifika, upplevelsebaserade och ofta tekniskt experimentella utställningar av samtida konstnärer och deras modernistiska föregångare. Amos Rex ägs av Föreningen Konstsamfundet. 

Amos Rex 
Mannerheimvägen 22–24 
00100 Helsingfors
museum@amosrex.fi  
amosrex.fi  

@amoskonst #amosrex  

Andra språk

Följ Amos Rex

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Amos Rex

Amos Rex utställningar 2024 handlar om empati, trauma och klimatdata22.11.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Utställningarna på Amos Rex 2024 ger rum för känslor. På den första bredare presentationen av museets samlingar står vars och ens egna erfarenheter och intryck i främsta rummet. Josefina Nelimarkkas utställning beskriver människans kontakt till omgivningen och molnen, utifrån studier av osynliga skeenden i atmosfären. På hösten hålls en utställning med verk av Larissa Sansour, vars installationer och videoverk handlar om sorg, minnen och trauman som går i arv.

Amos Rexin vuoden 2024 näyttelyt käsittelevät empatiaa, traumaa ja ilmastodataa22.11.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2024 Amos Rexin näyttelyt antavat tilaa tunteille. Museon ensimmäisessä laajemmin kokoelmia esittelevässä näyttelyssä valta on kunkin omilla kokemuksilla ja tuntemuksilla. Josefina Nelimarkan näyttely kuvaa ihmisen yhteyttä ympäristöön ja pilviin tarkastellen näkymättömiä ilmakehän tapahtumia. Syksyllä esillä on Larissa Sansourin näyttely, jonka installaatiot ja videoteokset käsittelevät surua, muistia ja periytyvää traumaa.

Amos Rex’s 2024 exhibitions deal with empathy, trauma and atmospheric data22.11.2023 10:00:00 EET | Press release

In 2024, Amos Rex will make room for feelings. Its first major collection exhibition puts the focus on individual experiences and emotions. Meanwhile, Josefina Nelimarkka explores the various forms taken by water, our ability to envisage unseen events in the atmosphere, and the human connection with clouds and the environment. Autumn sees the opening of an exhibition of Larissa Sansour’s installations and video works dealing with grief, memory, and transgenerational trauma.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye