Årets Avtalsbrandkår 2023: Taivalkosken VPK (Frivilliga brandkåren i Taivalkoski)

Säkerhet, engagemang och gemenskap i fokus

Det är med stor glädje vi meddelar att utmärkelsen Årets Avtalsbrandkår 2023 har tilldelats Taivalkosken VPK. Denna avtalsbrandkår har utmärkt sig genom sitt arbete och starka engagemang för att främja gemenskapens säkerhet.

Utmärkelsen Årets Avtalsbrandkår beviljas av Finlands Avtalsbrandkårers Förbund (SSPL). SSPL tilldelar utmärkelsen årligen till en avtalsbrandkår som på ett framstående sätt representerar brand- och räddningsväsendets höga standard och som aktivt och pålitligt agerar eller på något annat sätt har utmärkt sig inom sin verksamhet. Valet betonar olika aspekter varje år och man letar runt om i Finland efter brandkårer som har presterat exceptionellt väl. I år kom det in ovanligt många förslag och det fanns återigen många kvalitativt högtstående brandkårer att välja mellan. Valet var ingen enkel uppgift. Taivalkosken VPK valdes ut efter en helhetsbedömning och är "en stark basavtalsbrandkår" som garanterar regionens säkerhet.

Taivalkosken VPK är en avtalsbrandkår med 20 aktiva medlemmar i alarmavdelningen som utför första delvårds- och räddningsuppdrag. Under 2022 utförde brandkåren över 200 uppdrag, varav många sköttes utan heltidsanställd personal. Brandkåren har även en aktiv ungdomsavdelning vars verksamhet är aktiv och mångsidig.

Ett viktigt kriterium i årets val var god och förtjänstfull basverksamhet samt att säkra räddningsväsendets tjänster i HARVA-området. Taivalkosken VPK har visat sig vara en föredömlig förebild för detta. De har genom sin verksamhet gjort ett betydande arbete för att trygga samhällets säkerhet och har även stöttat andra brandkårer i sin verksamhet - säger Ari Maskonen, verksamhetsledare för Finlands Avtalsbrandkårers Förbund.

Utmärkelsen Årets Avtalsbrandkår 2023 överlämnades till Taivalkosken VPK den 26 augusti 2023 vid Taivalkoskis företagares torgevenemang. Traditionellt har endast en liten grupp haft kännedom om utmärkelsens beviljande, så priset var en överraskning även för de flesta av brandkårsmedlemmarna.

Årets avtalsbrandkår valdes nu för 21:a gången. Tidigare val har träffat olika brandkårer runt om i Finland, från landsbygden till städer och skärgården. Brandkårsformerna har varierat, en del brandkårer har varit svensk- eller tvåspråkiga och andra finskspråkiga. Med valet av Årets avtalsbrandkår vill Finlands Avtalsbrandkårers Förbund inte bara uppmärksamma och lyfta fram goda och framstående brandkårer, utan även uppmuntra alla avtalsbrandkårer att aktivt agera för räddningsväsendet och för medborgarnas grundläggande trygghet.

Under den här veckan har avtalsbrandkårsveckan firats i Finland. För första gången har den nationellt firade temaveckan fått en välförtjänt avslutning med denna erkännandeutmärkelse. Maskonen betonar dock att avtalsbrandkårerna utgör en närliggande tjänst inom räddningsväsendet, även under hela året och alla veckor, dygnet runt. Att bevara och säkerställa effektiviteten inom räddningsväsendet kräver arbete och medborgarnas deltagande i att fortsätta säkra sin egen säkerhet även i framtiden

Följ Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ry