Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2023: Alkon vastuullinen palvelu maistui. Tulos vakaa.
Alkon myynti tammi-kesäkuussa 2023 oli 36,8 miljoonaa litraa, joka oli 4,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Tammi-kesäkuu lyhyesti
- Alko on erilainen kauppa, jonka tehtävänä on pohjoismaisen hyvinvointimallin mukaisesti toisaalta ennaltaehkäistä ja vähentää alkoholihaittoja yhteiskunnassa, toisaalta mahdollistaa vastuullinen juomista nauttiminen. Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu Alkon kansanterveydellisen tehtävän ja aseman säilyttäminen.
- Myynti tammi-kesäkuussa oli 36,8 (38,5) miljoonaa litraa, joka oli 4,3 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkuvuoden 2022 vertailuluvuissa näkyy vielä koronan vaikutusta, kun anniskelun koronarajoituksista luovuttiin kokonaan helmikuussa.
- Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 546,2 (558,4) miljoonaa euroa, joka oli 12,2 miljoonaa euroa (2,2 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa tuloutettiin valtiolle alkuvuoden aikana 276,1 (287,8) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto oli 17,5 (18,0) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 14,9 (12,7) miljoonaa euroa.
- Tulos oli selvästi parempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019, jolloin liikevoitto oli 11,5 miljoonaa euroa ja kauden tulos 9,3 miljoonaa euroa.
- Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 35 prosenttia.
- Maaliskuun alussa toteutetussa hinnantarkistuksessa hinnat nousivat keskimäärin 1,5 prosenttia. Yleisestä inflaatiosta huolimatta Alkon kustannustehokas toiminta mahdollisti maltilliset hinnankorotukset.
- Alkon mobiilisovelluksen on ladannut yli 260 000 käyttäjää, ja yhä suurempi osa verkkokauppatilauksista tehdään mobiilisovelluksen kautta.
- Palvelua kehitettiin entistä sujuvammaksi lanseeraamalla muun muassa sähköinen lahjakortti.
- Asiakkaat antoivat Alkon valikoimalle arvosanan 8,60 (8,55) (kouluarvosanalla 4–10) valikoimatyytyväisyyskyselyssä.
- Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli 4,51 (asteikolla 1–5).
- Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen Mystery Shopping -asiointien tulos oli huipputasolla ollen 98,4 (tulos edellisenä vuonna 97,3) prosenttia.
- Vastuullisuusviestinnän teemana helmi-maaliskuussa oli alkoholi ja uni, jossa tuotiin esille ”Kun alkoholi palaa, sinä et lepää” -viestiä. Teema tavoitti yli 3 miljoonaa suomalaista.
Vuoden 2023 näkymät
Suomen talouskasvu on pysähdyksissä tai laskee hieman vuonna 2023, kun hintojen ja korkojen nousu vähentää kotitalouksien kulutusta ja yksityisiä investointeja.
Hallitusohjelman mukaan Alkon kansanterveydellistä tehtävää ja asemaa ei muuteta. Käymisteitse valmistettujen korkeintaan 8-prosenttisten alkoholijuomien myynti vapautettaisiin. Prosenttirajan muutosta koskeva alkoholilain uudistamisen valmistelu aloitettaneen loppuvuoden aikana.
Alko jatkaa systemaattisesti maailmanluokan palvelun ja vastuullisen toiminnan kehittämistä sekä kustannustehokkuuden varmistamista. Alkon koko vuoden myynti jää ennusteen mukaan hieman edellisvuoden tasosta. Palkkaratkaisut tulevat nostamaan kulutasoa loppuvuoden osalta ja liikevoiton ennustetaan jäävän hieman vuoden 2022 tasosta.
Toimitusjohtaja Leena Laitinen:
Alko on suomalaisten omistama, Suomen neljänneksi suurin vähittäiskaupan ketju. Olemme palvelleet asiakkaitamme jo yli 90 vuotta. Olemme uudistuneet ajassa ja vastanneet asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin, mutta keskeiset painopisteet – vastuullinen alkoholinmyynti ja maailmanluokan palvelu – ovat pysyneet samana. Tästä hyötyvät niin kuluttajat kuin yhteiskuntakin, kansanterveys on kansantaloutta.
Olemme erilainen kauppa, joka ei pyri myynnin maksimoimiseen. Tehtävänämme on pohjoismaisen hyvinvointimallin mukaisesti ennaltaehkäistä alkoholihaittoja sekä edistää vastuullista juomakulttuuria. Maailman terveysjärjestö WHO:n kesäkuussa julkaiseman kannanoton mukaan Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa käytössä olevat keinot – alkoholin saatavuuden rajoittaminen, verotus ja markkinoinnin säätely – vähentävät tehokkaasti alkoholihaittoja. Kannanoton mukaan alkoholin kulutus on Pohjoismaissa EU:n alhaisimpia.
Alkuvuonna inflaatio on vaikuttanut kulutuskäyttäytymiseen ja talouskasvu on pysähtynyt. Tuotteidemme hinnat koko valikoiman osalta nousivat kuitenkin maaliskuun lopussa erittäin maltillisesti noin 1,5 prosenttia. Myimme tammi-kesäkuun aikana 36,8 (38,5) miljoonaa litraa juomia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 546,2 (558,4) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 17,5 (18,0) miljoonaa euroa. Tuloksemme oli selvästi parempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019, jolloin liikevoittomme oli 11,5 miljoonaa euroa.
Henkilöstökustannuksia nostivat palkkojen yleiskorotukset. Liiketoiminnan muut kulut olivat inflaation tuomista kustannuspaineista huolimatta viime vuoden tasolla. Olemme pystyneet hillitsemään kustannusten nousua tarkan kulukontrollin ja kilpailutusten avulla.
Viime vuonna päivitetyn strategian mukaisesti toimintaamme ohjaavat merkitys ”Nautitaan vastuullisesti”, asiakaslupaus ”Maailmanluokan asiakaspalvelua” sekä tapamme toimia ”Luottamuksen arvoinen”. Olemme vieneet strategiaamme käytäntöön yhdessä kaikkien alkolaisten kanssa.
Palveluverkostomme rakentuu 372 myymälästä, 132 noutopisteestä, verkkokaupasta, asiakaspalvelukeskuksesta sekä mobiilisovelluksesta. Yli 90 prosentilla suomalaisista Alkon palvelut ovat kymmenen kilometrin sisällä. Verkkokauppamme tarjoaa asiakkaille eri puolilla Suomea tasapuolisen mahdollisuuden tutustua ja tehdä ostoksia yli 11 000 tuotteen valikoimastamme. Verkkokauppaostosten osuus myynnistämme oli 2 prosenttia.
Asiakkaat antoivat valikoimallemme arvonsanan 8,60 (8,55) (kouluarvosanalla 4–10) valikoimatyytyväisyyskyselyssä. Asiakkaiden tyytyväisyys verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 82) ja asiakaspalvelukeskukseemme (NPS 81) ovat korkealla tasolla. Olemme edelleen jatkaneet digitaalisten palvelujen kehittämistä asiakkaille entistä sujuvimmiksi toteuttamalla uudistuksia mobiilipalveluun ja verkkokauppaan. Lanseerasimme keväällä sähköisen lahjakortin, jonka voi ostaa verkosta ja sillä voi maksaa sekä verkkokaupassa että myymälässä.
Kehitimme henkilöstömme palvelu- ja tuoteosaamista lähikoulutuksien, digitaalisten valmennusten ja itseopiskelun kautta. Olemme panostaneet yhteisöllisyyteen, vuorovaikutukseen ja monimuotoisuuteen. Rekrytoimme viime syksynä ensimmäiset erityisryhmien edustajat palveluavustajiksi myymälöihimme. Kokemukset ovat olleet myönteisiä, ja olemme laajentaneet tänä kesänä toimintamallia Ouluun, Kuopioon, Joensuuhun, Lahteen ja Järvenpäähän. Meille on tärkeää, että koko henkilöstömme voi hyvin ja viihtyy työyhteisössämme.
Vastuullisuuden painopisteitämme ovat alkoholihaittojen vähentäminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienentäminen. Myymälöissämme nuorten asiakkaiden ikäraja-asiointien Mystery-tulos oli alkuvuonna huipputasolla, 98,4 prosenttia. Toteutimme alkuvuonna ajankohtaisen uneen ja hyvinvointiin liittyvän kampanjan, jonka ”Kun alkoholi palaa, sinä et lepää”-viestit, näkyivät myymälöissä ja digitaalisissa kanavissa. Osana ympäristövastuullisuuttamme asiakkailla on myymälöissämme ollut kesäkuusta lähtien mahdollisuus valita kuititon asiointi.
Lämmin kiitos alkuvuodesta 2023 henkilöstölle: työn tekeminen ja sitoutuminen on ollut erinomaista. Lämmin kiitos myös asiakkaille, tavarantoimittajille ja muille sidosryhmille. On ilo onnistua ja kehittää toimintaamme – vastuullista alkoholin myyntiä ja maailmanluokan palvelua – kanssanne.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Liitteet
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon hinnat nousevat syksyn hinnanmuutosten yhteydessä maltillisesti27.9.2023 07:34:00 EEST | Tiedote
Alkossa vähittäismyyntihinnat muuttuvat kaksi kertaa vuodessa. Syksyn hinnanmuutos nostaa tuotteiden hintoja keskimäärin 0,4 prosenttia. Osassa tuotteita hinta nousee, osassa laskee. Suomen hallituksen suunnittelema veronkorotus muuttaisi Alkon tuotteiden hintoja todennäköisesti heti vuoden 2024 alusta. Alko kertoo avoimesti hinnoittelunsa rakenteen.
Oulun Kaakkurin Alko on kiinni lokakuun alussa kiinteistön remontin vuoksi20.9.2023 09:39:53 EEST | Tiedote
Oulun Kaakkurin Alkon myymälän kiinteistöä remontoidaan. Myymälä on suljettuna 2.–5. lokakuuta välisen ajan.
Alkon elokuun myyntitiedote – portugalilaiset viinit trendaavat13.9.2023 07:35:00 EEST | Tiedote
Alkon elokuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 2,8 prosenttia. Portugalilaiset viinit löytävät tiensä asiakkaan ostoskoriin yhä useammin.
Paltamon Alko muuttaa syyskuussa uuteen liiketilaan13.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Paltamon Alko muuttaa syyskuun lopulla uuteen liiketilaan Puolangantien ja Kajaanintien risteykseen. Samassa liiketilassa aloittaa toimintansa myös muun muassa K-Market. Alkon myymälä saa muuton yhteydessä uuden raikkaan ilmeen.
Sikiöllä alkoholin riskiraja on nolla. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.7.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen FASD-päivä muistuttaa raittiudesta raskausaikana. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisellä kampanjalla lisätään tietoisuutta siitä, että alkoholinkäytölle ei ole raskausaikana turvarajaa. Alkoholinmyynti aloitetaan 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme