Gigantti tummentaa mainoksiaan – Energiansäästö ulottuu mainosten lisäksi myymälöihin ja vähentää myös kuluttajien sähkölaskua
Gigantti jatkaa energiansäästötalkoitaan tummentamalla kaikkia mainoksiaan 20 prosentilla. Tämä voi laskea mainosten kuluttamaa sähkön määrää jopa 14 prosentilla. Samalla Suomen suurin kodinelektroniikkaketju haluaa kannustaa muita yrityksiä ja toimijoita huomioimaan arjessa piilevät mahdollisuudet sähkönsäästämiseksi. Nyt tehtävät toimenpiteet ovat jatkumoa aiemmille sähkönsäästötoimille, kuten LED-valaistukseen siirtymiseen Gigantti Oy:n myymälöissä. Lisää energiasäästötoimia Gigantti julkaisee 10.10. käynnistyvän, valtakunnallisen Astetta alemmas -kampanjan myötä, jossa se on yhtenä kumppanina.

Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti tähtää energiansäästötalkoissaan korkealle, mutta pysyvillä ratkaisuilla. Ketju ei laske pelkästään omaa energiankulutustaan, vaan haluaa tarjota myös asiakkailleen konkreettisia keinoja säästää sähköään. Gigantti tummentaa kaikkea mainontaansa 26. syyskuuta alkaen 20 prosentilla, mikä pienentää jokaisen mainosta esittävän näytön sähkönkulutusta. Tummennus koskee niin televisio- ja videomainontaa kuin esimerkiksi erilaisia mainosbannereita, digitaalisia ulkomainoksia ja sosiaalista mediaa.
Modernit näyttölaitteet, kuten televisiot, puhelimet ja tietokoneiden näytöt, perustuvat LED-teknologiaan, jossa kirkkauden vähentäminen laskee automaattisesti myös näytön sähkönkulutusta. Tämä tarkoittaa, että vähemmän kirkkautta vaativat kuvat laskevat näytön sähkönkulutusta.
”Vaikka aloite mainosten tummentamisesta on Gigantin, haluamme tarjota idean ja sen valmiiksi laskettuja hyötyjä kaikille suomalaisille. Energian säästäminen on yhteinen tavoite, ja haluamme kannustaa myös muita toimijoita samaan. Mitä useampi taho tähän lähtee mukaan, sitä suurempi on positiivinen yhteisvaikutus”, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.
Asiakkailleen Gigantti tuo sosiaalisen median kanaviin, Instagramiin ja Facebookiin, Brightless Filter -nimellä kulkevan kuvafiltterin, jonka avulla käyttäjät voivat tummentaa kuvansa sähköä säästäviksi. Gigantti tarjoaa filtterin ilmaiseksi myös muille yrityksille. Myymälöissään se auttaa asiakkaitaan energiatehokkaampien laitevalintojen teossa sekä opastaa niiden oikeanlaisessa käytössä. Gigantin nettisivuilta ja sosiaalisen median kanavista löytyy niin ikään asiantuntijatietoa sekä vinkkejä energiatehokkaampiin kodinelektroniikkaratkaisuihin.
Tummempi mainos kuluttaa jopa 14 prosenttia vähemmän sähköä
Gigantti on testannut mainosten tummentamisen vaikutusta sähkönkulutukseen yhdessä Motivan asiantuntijoiden kanssa. Tuloksena 20 prosenttia tavallista tummempi mainos kuluttaa testin mukaan laitteesta riippuen jopa 14 prosenttia vähemmän sähköä [1].
”Tämänkaltaisia luovia ja oivaltavia tekoja tarvitaan suomalaisilta yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksilöiltä. Laskennallisesti yhden mainoksen säästö yhdelle kuluttajalle on pieni, mutta kokonaisuus ratkaisee. Olisi hienoa, jos mukaan saadaan kannustettua muutkin mainostajat”, sanoo Motivan energia-asiantuntija Päivi Suur-Uski.
Gigantti haluaa kiinnittää toimillaan huomion siihen, että jokainen suomalainen voi muokata omia käyttötottumuksiaan kestävämmäksi asteittaisin muutoksin – pitkäjänteisillä teoilla tavoitellaan yhdessä pysyvästi alhaisempaa energiakulutusta ja sähkön tehohuippujen madaltamista.
”Haluamme kiinnittää mainostemme tummentamisella huomiota siihen, että energiatehokkaita ratkaisuja löytyy arjessa kaikkialta ympäriltämme. Ne ovat helppoja toteuttaa, mutta emme välttämättä normaalisti huomaa niitä. Monenlaisia tekoja, pieniä ja suuria kaivataan, jotta energiaa riittää suomalaisille tasapuolisesti”, Särkelä summaa.
Gigantti panostaa energiansäästöön myös myymälöissään
Mainosten tummentaminen on jatkumoa Gigantin myymälöissään jo tähän mennessä toteuttamille energiansäästötoimille. Gigantti Oy:n myymälöissä on viime vuosien aikana esimerkiksi vaihdettu valaistusta energiatehokkaaseen LED-teknologiaan.
Syyskuun alussa on päätetty uusista toimenpiteistä, kuten Oy:n liikkeiden kaikkien esittelytelevisioiden sammuttamisesta kokonaan yöksi automaatiotoiminnon avulla. Myös viilennysominaisuuksilla varustetuista esittelylaitteista, kuten jääkaapeista ja pakastimista, on kytketty päälle sähköä säästävät energia-asetukset, tai sammutettu laitteet kokonaan.
Lisää uusia, pysyväksi jääviä säästötoimenpiteitä toteutetaan myymälöissä lokakuun aikana. Niistä kerrotaan yksityiskohtaisemmin 10.10. käynnistyvän, Astetta alemmas -kampanjan myötä, jossa Gigantti on yhtenä kumppanina. Muun muassa Gigantti Oy:n liikkeiden sisälämpötilaa tullaan laskemaan 1–1,5 asteella.
Sähköä säästäviä toimiaan ovat lähteneet tehostamaan sekä Gigantti Oy:n 21 liikettä edellä mainituilla esimerkeillä, että Gigantin 21 franchise-myymälää, jotka myös sitoutuvat Astetta Alemmas -kampanjaan omilla toimillaan.
Lisätietoja:
Sami Särkelä
markkinointijohtaja, Gigantti Oy
+358 40 555 3744
sami.sarkela@gigantti.fi
[1] Mainosten tummentamisen vaikutus laitteiden sähkönkulutukseen on testattu Gigantin toimesta yhteistyössä Motivan asiantuntijoiden kanssa. Vaikutusta on testattu moderneilla LED-, QLED- ja OLED-teknologiaa hyödyntävillä televisioruuduilla mittaamalla sähkönkulutuksen keskiarvoja tummennetun ja tummentamattoman mainoksen kesken.
Yhteyshenkilöt
Rita Pasanen
Puh:040 826 4664press@gigantti.fiGigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti palaa Assembly Summerin pääyhteistyökumppaniksi – luvassa massiivinen gaming-myymälä, yllätyksiä ja huippubrändejä5.5.2025 10:50:00 EEST | Tiedote
Suomen suurimman digifestivaalin, Assemblyn, Expo-alue saa tänä kesänä näyttävän lisän, kun Gigantti palaa yhdeksi tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Helsingin Messukeskuksessa 31.7.–3.8. järjestettävä Assembly Summer 2025 kokoaa jälleen yhteen kymmeniätuhansia pelaamisen, esportsin ja digitaalisen kulttuurin ystäviä.
Gigantin huhtikuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – monipuolinen tarjonta näkyy listalla, tuleva kesä vaikuttaa jo nyt markkinoihin1.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Gigantin huhtikuun puhelinmyynnissä näkyi poikkeuksellisen laaja valikoima – myydyimpien listalta löytyy jopa viisi eri valmistajaa. Listakärjessä keikkuu tuttu malli maaliskuulta, mutta uudet lanseeraukset toivat mukanaan myös yllättäjiä. Kuluttajia kiinnostavat sekä tehokas tekoäly että kampanjat, jotka avaavat useampia vaihtoehtoja ostajan ulottuville. Hankintoja mietitään myös jo kesän loma- ja juhlasesonkiin.
Gigantin myymäläverkostossa soi pian Bauer Median audiomainonta30.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Gigantti ja Bauer Media ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka tuo audiomainonnan valtakunnallisesti Gigantin kodinelektroniikkamyymälöihin.
Gigantti aloittaa muutosneuvottelut – tavoitteena johtamis- ja toimintamallien uudistaminen7.4.2025 16:00:00 EEST | Tiedote
Gigantti Oy käynnistää huhtikuussa muutosneuvottelut, joiden taustalla ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Tavoitteena on sopeuttaa yhtiön toimintaa vastaamaan taloudellisiin haasteisiin, ja samalla vahvistaa tulevaisuuden kasvu- sekä kilpailukykyä.
Gigantin maaliskuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussan uutuus nousi kärkeen, täysin lapsille suunnattu puhelin tulossa myyntiin pian1.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Maaliskuun myydyimpien puhelinten listalta löytyy uusia tulokkaita. Edellisen kuukauden kakkonen, OnePlus Nord CE 4 Lite, nousi kärkisijalle kestosuosikki OnePlus Nord CE3 Liten pudotessa listan hännille loppuunmyynnin myötä. Listan puhelimista voidaan huomata treidaamisen nostavan yhä enemmän päätään kuluttajien keskuudessa, kun myös arvokkaammat puhelimet löytyvät hyviltä sijoituksilta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme