Uusia jäseniä KOVAlle

Kiinteistö Oy Kalajoen Vuokra-asunnot ja Kiinteistö Oy Uudenkaupungin Vuokratalot ovat Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n uusimmat jäsenet. KOVAn hallitus hyväksyi yhtiön KOVAn jäseneksi tänään.

Kiinteistö Oy Kalajoen Vuokra-asunnot on vuonna 1996 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Kalajoen kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Se omistaa tällä hetkellä lähes 300 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2023 on 10,78 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kiinteistö Oy Uudenkaupungin Vuokratalot on vuonna 1995 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Uudenkaupungin kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Se omistaa tällä hetkellä yli 600 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2023 on 9,00 euroa neliöltä kuukaudessa.

KOVAn jäsenenä on nyt 122 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat yhteensä noin 320 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

- Näin KOVAn 10-vuotissyntymäpäivänä on erityisen hienoa saada järjestölle uusia jäseniä. Erityisesti aikoina, jolloin vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden toimintaympäristöön kohdistuu voimakkaita muutospaineita, on tärkeää, että yleishyödylliset toimijat järjestäytyvät yhteen. KOVA tarjoaa tähän kaikille vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöille parhaimman vaihtoehdon, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen toteaa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 122 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä lähes 320 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 120 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2023 yhteensä lähes 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.