Gigantin tutkimustulokset ja gaming-lähettiläät Miiko ja Severi: Gaming vahvistaa lasten oppimista ja sosiaalisia suhteita, mutta harrastuksen ymmärrys ja yhteinen keskustelu on perheissä tärkeää
Gaming eli digipelaaminen jatkaa kasvuaan, ja on perheissä läsnä erityisesti lasten harrastusten myötä. Gigantin Tech Trouble -tutkimus kertoo, että gaming vahvistaa koulussa oppimista ja hyviä sosiaalisia suhteita. Vastaajat huolehtivat lapsien gamingiin käyttämästä ajasta ja pelien väkivaltaisuudesta, mutta toisaalta eivät olleet kovin halukkaita tietämään enemmän digipeleistä. Yli viidesosa vastanneista ei myöskään osannut sanoa, kenelle suurin vastuu digivalmiuksien opettamisesta tulisi kuulua. Gigantin nuoret gaming-lähettiläät, Miiko ja Severi, tiivistävät digioppinsa kahteen asiaan; vanhempien kiinnostukseen ja ymmärrykseen lasten harrastuksista, sekä perheen yhteiseen keskusteluun ja ajanviettämiseen.

Gigantin vuosittainen Tech Trouble -tutkimus selvittää suomalaisten tietotaitoja ja asenteita kodin teknologiaan liittyen. Tuoreimmat, vuoden 2022 tutkimustulokset julkaistaan loppukesästä, mutta osa niistä toimi jo luontevana ennakkona 19.5. järjestetyn, Lapset laitteilla -webinaarin yhteydessä. Lasten digitaalista hyvinvointia tarkastelevassa webinaarissa julkistettiin paitsi Pelastakaa Lasten digiselvityksen tulokset, myös Gigantin pääkumppanuus yhdistyksen digitaalisen lapsuuden keskuksen, Kiditalin, kanssa.
Webinaarissa sukellettiin digipelaamisen maailmaan Gigantin gaming-lähettiläiden, Miiko Metsäahon ja Severi Saaren, kokemuksien kautta. Parikymppiset nuorukaiset ovat Gigantin gaming-maailman keulakuvia ja toimivat ”isoveljen” roolissa kymmenille tuhansille 12–20-vuotiaille sosiaalisessa mediassa ja livetapahtumissa. Puolitoistavuotta työssään olleet somevaikuttajat ovat kerryttäneet jo lähes 110 000 seuraajaa Gigantti Gamingin TikTok-tilille, tehden siitä yhden Suomen suurimmista yritystileistä. Suuri seuraajamäärä on tuonut mukanaan myös vastuuta ja uudenlaista näkökulmaa tekemiseen, Metsäaho ja Saari pohtivat.
”Äitimme peukuttavat postauksiamme ensimmäisinä, ja tutut vanhemmat kyselevät pelaamisesta somen ulkopuolella. Vaikka gaming monipuolistuu ja sen harrastajien keski-ikä kasvaa, olemme huomanneet, että moni vanhempi jää kauas pelaamisen maailmasta ja lastensa elämästä. Siksi aito kiinnostus lasten vapaa-aikaan ja ymmärrys harrastuksista on kaikista tärkeintä. Se on positiivinen signaali lapselle, minkä kautta yhteinen keskustelu ja pelisääntöjen sopiminen sujuu paljon helpommin. Kaikki tarvitsevat myös omanlaistaan rentoutumista, minkä voi tehdä turvallisesti, omaa kokemustaan ohjaten”, Metsäaho miettii.
”Tasapaino missä tahansa harrastuksessa on tärkeää, ja usein nuoret ymmärtävät tämän itsekin. Sisällöstä huolestuneille vanhemmille sanoisimme, että gaming-maailma on paljon muutakin kuin toimintapelejä – löytyy seikkailua, pulma- ja rakennuspelejä, sekä fyysisiä liikuntapelejä, jotka sopivat hyvin koko perheen yhteiseksi harrastukseksi. Yksinpelaaminenkaan harvoin tarkoittaa yksinäisyyttä, vaan netin välityksellä nuorelle kertyy usein monta kaveria. Englanninkielentaitokin paranee yleensä kovaa vauhtia, kuten 14-vuotiaalla pikkuveljelläni, joka kantaa pelkkiä kiitettäviä kokeista kotiin”, naurahtaa Saari.
Gigantin Tech Trouble -tutkimuksen gaming-tuloksia tiivistettynä (2022):
1. Vastaajista 75 % oli täysin samaa, lähes samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että vanhempien pitäisi olla yhtä kiinnostuneita lastensa digipelaamisesta kuin heidän urheiluharrastuksistaan. Kuitenkaan vastaajista 61 % ei halunnut tietää yhtään enemmän tai juurikaan enemmän, tai halusi tietää vain vähän enemmän digipeleistä.
2. Vastaajista 53 % oli täysin samaa tai lähes samaa mieltä väittämän kanssa, että lapset pelaavat liikaa digipelejä. 12 % ei osannut sanoa arviotaan.
3. Vastaajista 76 % oli täysin samaa, lähes samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että kaikki voivat pelata digipelejä iästä riippumatta.
4. Vastanneista vanhemmista 70 % oli sitä mieltä, että heidän lapsensa eivät ole kokeneet syrjintää, kiusaamista tai syrjäytymistä digipelaamisen yhteydessä: ollenkaan, erittäin vähän, tai hyvin vähän. 16 % ei osannut sanoa arviotaan.
5. Vastaajista 42 % oli täysin samaa tai lähes samaa mieltä väittämän kanssa, että väkivaltaiset digipelit tekevät lapsista ja nuorista väkivaltaisempia. 11 % ei osannut sanoa arviotaan.
6. Vastaajista 54 % oli täysin samaa, lähes samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että digipelien kautta voi solmia hyviä sosiaalisia siteitä. Kuitenkaan 19 % vastaajista ei osannut antaa arviotaan siihen, ovatko digipelejä pelaavat lapset heidän mielestään yksinäisempiä kuin toiset.
7. Vastaajista 73 % oli täysin samaa, lähes samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että pelien käyttäminen perinteisissä kouluaineissa lisää oppilaiden kiinnostusta näihin aineisiin. Lisäksi 70 % vastaajista oli täysin samaa, lähes samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että tämä myös lisää oppilaiden digitaalisia valmiuksia, ja sitä kautta ehkäisee digitaalista syrjäytymistä.
8. Vastaajista 37 % oli sitä mieltä, että kouluilla on suurin vastuu opettaa digitaalisia valmiuksia väestölle. 22 % mielestä tämä kuuluu perheille. 22 % vastaajista ei osannut sanoa, kenelle suurin vastuu kuuluu.
Tech Trouble -tutkimuksen on toteuttanut Elkjøp-konsernille ja Gigantille YouGov. Vuosittainen tutkimus selvittää täysi-ikäisten vastaajien tietotaitoja ja asenteita kodin teknologiaan liittyen. Tuoreessa tutkimuksessa suomalaisia vastaajia oli yhteensä 1 022, joista 153 ilmoitti olevansa vanhempia, joiden lapset pelaavat digipelejä. Tutkimuksen aineisto on kerätty maaliskuussa 2022. Tech Troublen tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan tulevana syksynä.
Lisätiedot / Gigantti Oy:
Viestintäpäällikkö Rita Pasanen
Email: rita.pasanen@gigantti.fi, p. 040 826 4664
Yhteyshenkilöt
Rita Pasanen
Puh:040 826 4664press@gigantti.fiGigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantilta 40 000 € valtakunnalliseen Joulupuu-toimintaan – 28 myymälää mukana, pääkumppanuus jatkuu myös 20263.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Gigantti suuntaa perinteikkään joululahjoituksensa eriarvoisessa asemassa olevien lasten ja nuorten hyväksi valtakunnallisen Joulupuu-keräyksen kautta. Samalla Gigantti lähtee Joulupuun pääyhteistyökumppaniksi, jatkaen kumppanuutta myös vuoteen 2026. Lahjoituksen kokonaisarvo 2025 on 40 000 euroa, ja siihen osallistuvat 28 Gigantti-myymälää ympäri Suomen.
Gigantin Black Fridaysta ennätyskampanja – kokonaismyynnistä historian suurin2.12.2025 10:00:32 EET | Tiedote
Gigantin Black Friday 14.11.–1.12.2025 kasvoi ennätysmittoihin sekä kuluttaja- että yritysmyynnin puolella. Kampanja oli myynnillisesti +7 % edellisvuotta suurempi ja samalla koko yrityksen historian suurin. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella robotti-imurit, tietokoneet, pelikonsolit, pelitietokoneiden komponentit ja älysormukset. Kappalemääräisen myynnin kärkituotteita olivat PlayStation-konsolit sekä Legot, ja yksittäisistä tuotekategorioista suurin kasvu oli tietokoneissa sekä Epoq-keittiöissä.
Gigantin marraskuun telecom-katsaus: Premium-puhelimet nousivat Black Fridayn suosikeiksi – ostokäyttäytymisessä näkyivät harkitut valinnat1.12.2025 09:53:11 EET | Tiedote
Black Friday ravisteli marraskuun myydyimpien listaa, kun premium-puhelimet nousivat vahvasti esiin ja puettavan teknologian myynti rikkoi ennätyksiä. Ouran nousu jatkuu ja älysormus jopa kolminkertaisti viime vuoden myyntinsä. Asiantuntijamme näkee marraskuun kokonaiskuvassa harkitumpia valintoja ja nostaa esiin trendin, joka saattaa näkyä joulun lahjapaketeissa.
Uusi Gigantti nousee Kuopioon – Vuoden Myymälä avaa syksyllä 2026 entistä ehommissa puitteissa24.11.2025 10:18:52 EET | Tiedote
Kuopion Gigantissa eletään poikkeuksellisen innostavaa aikaa. Vuosien odotus palkitaan, kun uusi, aiempaa elämyksellisempi ja palvelutehokkaampi myymälä nousee Kuopion Haapaniemen alueelle, Teollisuuskadulle syksyllä 2026.
Gigantin Black Friday alkaa – "Robotti-imurit valloittavat lopullisesti suomalaiskodit"12.11.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Gigantti käynnistää Black Friday -myyntinsä perjantaina 14.11.2025. Myynti alkaa verkossa kello 0.01 ja myymälöissä kello 9.00. Joulukauden avaavan kampanjan kärkihiteiksi povataan erityisesti robotti-imureita ja Windows-tietokoneita. Vuoden kohokohtaan on valmistauduttu monipuolisesti kouluttautumalla, kehittämällä toimituksia sekä varmistamalla varastosaatavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme