Viinilehti valitsi Vuoden valkoviinin 2023

Viinilehden Vuoden valkoviini on chileläisen laatutuottajan monivivahteinen, puhdaspiirteinen ja aromikas luomuriesling. Toiseksi tuli ranskalainen leveän runsas ja paahteinen chardonnay. Pronssia sai uusiseelantilainen räjähtävän vivahteikas sauvignon blanc. Voittaja hurmasi tuomariston viehättävällä hedelmäisyydellään ja aromiensa syvyydellä.

Viinilehden Vuoden valkoviini 2023

Cono Sur Single Vineyard Block 23 Riesling Organic 2022

VIÑA CONO SUR, DO VALLE DEL BÍO BÍO, VALLE DEL BÍO BÍO, CHILE, ALKO 578227

Tuomariston arvio: Nuoren viinin tuore ja puhdaspiirteisen eloisa tuoksu, josta voi erottaa vaaleaa persikkaa, persikankiveä, vihreää päärynää, limettiä, yrttisyyttä ja hentoa petrolisuutta. Kuivasta, tasapainoisesta, keskitäyteläisestä ja runsaan hedelmäisestä mausta löytyy tuoksun aromien lisäksi hunajamelonia, vaaleita ketokukkia ja kevyttä mineraalisuutta. Viini saa mukavasti pituutta ja jäntevyyttä tasapainoisesta hapokkuudesta. Pitkään maistuva, persikkainen ja kukkainen jälkivaikutelma nostaa veden kielelle.

Ruokasuositus: Herkullinen ja monikäyttöinen viini selkeämakuisten kala- ja äyriäisruokien sekä hapokkaiden lisukkeiden seuraan.

Hinta-laatu: Löytö, erinomainen hinta-laatu

Hinta: 14,98 €

Viinilehden Vuoden valkoviini 2023 -kilpailun voittajakolmikko

Cono Sur Single Vineyard Block 23 Riesling Organic 2022
VIÑA CONO SUR, DO VALLE DEL BÍO BÍO, VALLE DEL BÍO BÍO, CHILE, ALKO 578227

Morillon Blanc By Jeff Carrel 2022
JEFF CARREL, VIN DE FRANCE, RANSKA, ALKO 950905

Villa Maria Single Vineyard Seaspray Sauvignon Blanc 2021
VILLA MARIA ESTATE, MARLBOROUGH, UUSI-SEELANTI, ALKO 935036

Kaikkien kisassa mukana olleiden viinien arviot löytyvät Viinilehden nettisivulta: "Viinilehden Vuoden valkoviini -kilpailu on ratkennut!"

Yksittäiset pullokuvat kaikista voittajaviineistä löytyvät ja ovat ladattavissa Alkon nettisivuilta (tallentaessasi klikkaa kuvan päällä hiiren oikeanpuoleista näppäintä).

Arviot ja runsaasti muuta kiinnostavaa asiaa valkoviineistä löytyy uusimmasta, 6.9. ilmestyvästä Viinilehdestä. Se on luettavissa irtonumerona myös lehtiluukku.comin kautta.

Tuomariston kommentti kilpailusta:

Viinilehden Vuoden valkoviini -kilpailuun ilmoitetuista viineistä lähes puolet oli tehty suomalaisten suosikkilajikkeesta Rieslingistä.

Finaalipöydän viinit voitiin jakaa pääpiirteissään kolmeen tyylisuuntaan: hedelmäisen raikkaisiin ja puhdaspiirteisiin viineihin, räjähtävän aromaattisiin, napakoihin ja yrttisiin viineihin sekä eksoottisen hedelmäisiin ja leveän runsaisiin tammikypsytettyihin viineihin. Kaikki finaaliviinit edustivat laatua ja harmoniaa omissa tyylisuunnissaan. Kärkikolmikon valinnassa korostui poikkeuksellisen herkullisuuden lisäksi viinien autenttisuus ja jäljitettävyys.

Vuoden valkoviini on Cono Sur Single Vineyard Block 23 Riesling Organic 2022. Se hurmasi viehättävällä hedelmäisyydellään ja syvällä aromikkuudellaan. Harmonisesta viinistä löytyi tuoreesta vuosikerrastaan huolimatta monivivahteisia, elegantteja piirteitä. Hopeamitalisti Jeff Carrelin Morillon Blanc oli runsaiden valkoviinien selkeä ykkönen. Aromikkaiden viinien joukosta erottui pronssimitalisti Villa Maria Single Vineyard Seaspray Sauvignon Blanc 2021.

Näin valinta tehtiin:

Viinilehden Vuoden valkoviinin valintaa varten Juha Berglund ja Antti Rinta-Huumo maistoivat sokkona lähes 400 valkoviiniä, jotka maahantuojat olivat ilmoittaneet kilpailuun. Viinit saivat olla vakio- tai tilausvalikoimasta, ja ne saivat maksaa korkeintaan 30 euroa. Viinit maistettiin ja arvioitiin sokkona useassa esikarsintatastingissa, joiden perusteella loppukilpailun sokkomaistoon valittiin 39 viiniä. Voittajille ilmoitettiin valinnoista viikolla 33.

Viinilehti