Petosten asiantuntija varoittaa: huijauspuheluiden tilalle on noussut räjähdysmäisesti uusi ilmiö – suomalaisia yritetään vedättää yhä härskimmin

Tuomisen mukaan huijausten tyyli on muuttunut voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kieli on parantunut ja huijauksien tunnistettavuus vähentynyt. Maailmaa kiertävistä huonolla suomella varustetuista sähköpostimalleista on nopeasti siirrytty ohjelmistorobotiikkaan ja kohutut yleisesti saatavilla olevat kielimallit toimivat myös huijareiden apuna.
"Huijauksia tehdään entistä enemmän nimenomaan viestien välityksellä. Kahden viimeisen vuoden aikana huijauspuheluiden määrä on vähentynyt, mutta huijausviestien osuus on kasvanut räjähdysmäisesti. Huijauksien määrä on kokonaisuudessaan myös kasvanut, mutta perinteiset teleyhtiöihin kohdistuneet huijaukset ovat vähentyneet. Sen sijaan väärennetyt puhelut ja viestit kohdennetaan nykyään suoraan operaattorin asiakkaille", Tuominen toteaa.
Petostentorjuntapäällikkö korostaa, että huijauksissa paistaa nykyään vahva henkilökohtaisuus.
"Puhelimemme toimii nykyään henkilökohtaisena ovikellona, ja myös rikolliset tietävät tämän. Huijauksista on tullut yhä personoidumpia. Puhelut ja viestit ovat hyvin henkilökohtaisia ja yhteydenottaja koetaan läheisemmäksi. Henkilökohtaiset huijaukset ovat uusin lähestymiskulma. Lähisukulaisena esiintyvän huijarin viestejä voi tulla tekstiviestinä ja niissä pyydetään ottamaan yhteyttä esimerkiksi jonkun sosiaalisen median kanavan kautta."
Huijarit ovat siirtyneet myös entistä enemmän toteuttamaan petoksiaan käyttämällä tunnettujen brändien nimiä ja niiden rakentamaa luottamusta.
"Isoilla yrityksillä on oikealla liiketoimintatavoilla kerrytettyä luottamusta, jota huijari käyttää hyväkseen. Hyvä esimerkki tästä on verkkokauppaostosten yleistyttyä pakettitoimittajien nimissä tehdyt huijaukset. Koska kaikki varoittelemme huijauksista, niin huijaritkin varoittelevat huijauksista pankkien brändien alla", Tuominen havainnollistaa.
Tuleva syksy tuo helpotusta
Tuominen kuitenkin lohduttaa, että suomalaisten numeroiden luotettavuus paranee syksyllä, kun matkapuhelinnumeroiden käyttöä rajoitetaan ulkomailta tulevissa puheluissa. Uusilla säännöillä operaattorin on aiempaa helpompi tunnistaa väärennetyllä numerolla saapuvia puheluita ja estää ne.
"Esimerkiksi DNA estää vuosittain yli 5 miljoonaa huijauspuhelua. Operaattori toimii viestinnän välittäjänä, joka yrittää omalta osaltaan puhdistaa puhelu- ja viestivirtaa. Kun joltain reitiltä saadaan huijauksia karsittua, etsivät huijarit uuden. Huijausyritykset ovat kuitenkin olleet niin tuottoisia, että niistä ei valitettavasti päästä enää eroon. Kaikkia huijauspuheluita emme pysty estämään, mutta pyritään kaikki osaltamme toimimaan siten, että suomalaiset puhelimen käyttäjät eivät olisi se helpoin kohde."
5 tapaa suojautua huijauksilta
1. Älä anna kenellekään salasanojasi tai pankkitunnuksiasi. Ne ovat yksityisasioitasi.
2. Harkitse viesteissä olevia linkkejä aina hetken ennen niiden klikkaamista. Erityisen varovainen tulee olla aina pankkitunnuksien kanssa. Jos viesti on todellinen, löydät saman tiedon verkkopankistasi. On kyseessä pankki tai muu toimija, jonka palveluita käytät, se ei tarvitse salasanaasi eikä tunnuksiasi. He hoitavat asiasi asiakaspalvelujärjestelmissään.
3. Kun saat sinulle tuntemattomasta numerosta viestin, jossa kerrotaan kyseessä olevan sinulle tuttu henkilö laittamassa viestiä uudesta numerosta, soita tai laita aina viesti ns. vanhaan yhteystietoon. Vanha numero ei edes yhdistä, jos kyseessä on oikeasti vaihdettu numero.
4. Älä suostu rahapyyntöihin. Ole erityisen varovainen niissä tapauksissa, joissa sinulta on pyydetty rahaa. Lue pankkien antamia ohjeita ja noudata niitä.
5. Jos puheluun tuntuu liittyvän painostusta, lopeta puhelu anteeksipyytelemättä.
Lisätietoja medialle:
Ilkka Tuominen, petostentorjuntapäällikkö, DNA Oyj, puh. 0440442030, ilkka.tuominen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Päijät-Hämeen hyvinvointialue valitsi DNA:n tietoliikennepalvelujensa toimittajaksi7.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA toimittaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle suljetun tietoliikenneverkon, internetyhteydet sekä lähiverkon palvelut. DNA voitti palvelukokonaisuuden kilpailutuksen kattavalla palvelunhallinnallaan ja laadukkaalla ja laajamittaisella verkollaan.
The Päijät-Häme wellbeing services county has selected DNA as its telecommunication service provider7.5.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA will provide the Päijät-Häme wellbeing services county with a closed telecommunications network, internet connections and LAN services. DNA won the tender for this service package thanks to its comprehensive service management and high-quality, extensive network.
DNA Oyj:n tammi–maaliskuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät suotuisasti6.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti. Tammi–maaliskuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärätkin.
DNA Plc’s Business Review for January–March 2025: Favourable developments in both total revenues and profitability6.5.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA's business year 2025 started favourably. Total revenues, service revenue and EBITDA increased in January–March, as did mobile network and fixed broadband subscription volumes.
DNA:n huhtikuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot2.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Applen iPhone 13 5G nappasi ensimmäisen sijan sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla huhtikuussa. Apple piti kärkipaikkaa myös käytettyjen puhelinten listalla iPhone 12 5G -mallillaan. Huhtikuun myydyin älykello oli OnePlus Watch 3, ja Xploran mallit olivat puolestaan suosituimpia kellopuhelimia huhtikuussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme