Tamperelaiset pääsevät nyt testaamaan uniikkia itsepalvelukauppaa – Sale Automaatissa ostokset hoidetaan uudella teknologialla

S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa kokeilevat tänä syksynä uudenlaista itsepalvelukauppaa, joka toimii pääsääntöisesti ilman myymälähenkilökuntaa. Täysin automatisoitu Sale Automaatti avautui Tampereelle Sale Puutarhakadun myymälän tiloihin 31.8.2023.

S-ryhmässä kokeillaan ja kehitetään aktiivisesti erilaisia digitaalisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on tarjota asiakasomistajille entistä parempia palveluja. Kaupparyhmän ensimmäisen, automatisoituun ostamiseen pohjautuvan Sale Automaatin tavoitteena on testata itsepalvelukaupan valikoiman ja uuden teknologian toimivuutta. Teknologialtaan vastaavaa itsepalvelukauppaa ei muualla Suomessa tällä hetkellä ole.

– Kehitämme S-ryhmässä jatkuvasti uusia digitaalisia palveluja, joista esimerkiksi itsepalvelukassat ovat jo nyt vahvasti läsnä asiakkaidemme arjessa marketkaupan myymälöissämme. Odotamme innolla, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalvelukauppaan ja onko aika jo kypsä tällaiselle konseptille, S-ryhmän marketkaupan konseptikehityksestä vastaava johtaja Katja Tapio sanoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee rohkeasti kokeilemaan uutta itsepalvelukauppaa yhdessä asiakkaidensa kanssa.

– Valikoima kattaa arjen keskeiset ostostarpeet päivittäistavaratuotteiden osalta ja täydentyy asiakastarpeiden mukaan. Asiointi itsepalvelukaupassa on helppoa ja nopeaa. Sale Automaatti on auki 24/7 eli ostoksia voi tehdä vapaasti mihin kellonaikaan tahansa. Keräämme asiakkailta palautetta ja kehitämme valikoimaa ja toimintaa sen pohjalta, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola.

Teknologia pohjautuu älykkääseen tuoteseurantaan

Kumppanina pilotissa on kotimainen start up -yritys Blockstore Group Oy, jonka kehittämään teknologiaan Sale Automaatti pohjautuu. Teknologian keskiössä ovat hahmontunnistus sekä älykäs, digitaalinen ja reaaliaikainen tuoteseurantajärjestelmä.

Kauppaan astuessaan asiakas valitsee ostoksilleen katevarauksen ja syöttää maksukorttinsa maksupäätteeseen. Sen jälkeen tuotteet voi kerätä kaapeista, jotka aukeavat, kun käden laittaa kahvalle. Kun kaapin ovi sulkeutuu, kaapista otetut ostokset rekisteröidään kuitille. Ostosten keräämisen jälkeen kaupasta voi poistua: tuotteet veloitetaan maksukortilta automaattisesti.

– Tämä on erittäin turvallinen tapa ostaa. Kauppaan ei pääse ilman maksukorttia. Hahmontunnistus puolestaan yhdistää ja tunnistaa maksutiedot sekä kerätyt tuotteet. Algoritmi luo käsityksen ihmishahmosta, mutta ei tunnista henkilöitä eikä talleta mitään henkilötietoja. Jos kauppaan tulee uudelleen, algoritmi luo asiakkaalle uuden hahmon. Tuoteseurantamme on äärimmäisen tarkka ja sillä voi valvoa myös parasta ennen -päiväyksiä, mikä tavallisesti joudutaan tekemään käsin. Vaikka automaattikauppa ei ole uusi idea, tällainen toteutus on kaiken kaikkiaan täysin ainutlaatuinen, kertoo Blockstore Groupin toimitusjohtaja Juha Maijala

Kokeilulla testataan jatkomahdollisuuksia

Blockstore Group Oy avasi kesällä vastaavanlaisen itsepalvelukaupan Ruotsiin. Maijala näkee uudella teknologialla paljon mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

– Pienet kaupat ympäri Eurooppaa ovat kärsineet pitkään valtavasta kannattavuusongelmasta. Itsepalvelukaupat voivat tuoda mahdollisuuksia paitsi keskustoihin, myös harvaanasutummille alueille, kuten maaseuduille, Juha avaa.

S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa arvioivat kokeilun tulosten perusteella, miten Sale Automaatin konseptia mahdollisesti jatkokehitetään ja voisiko itsepalvelukauppa täydentää S-ryhmän marketkaupan palveluja tulevaisuudessa. Kokeilu kestää vähintään puolen vuoden ajan.

Sale Puutarhakadun myymälä on muutettu Sale Automaatiksi, ja samaan liiketilaan avautui myös Prisman ruoan verkkokaupan noutopiste.

– Helpotamme asiakkaiden arkea uudenlaisilla tavoilla hankkia ruokaostokset. Tämä tuo myös uudenlaista työnsisältöä henkilökunnallemme ja auttaa osaltaan toivottavasti kaupanalalla olevaan työvoimapulaan, Asta kertoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 214 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Sokos Herkku on nyt Prisma Hämeenkatu – hinnat kutistuivat, valikoima kasvoi tuhansilla tuotteilla23.8.2023 07:30:00 EEST | Tiedote

Värikäs kasvismeri ja uunituoreen leivän tuoksu tervehtivät uutuuttaan kiiltävän Prisma Hämeenkadun ovella. Olemme Tampereen Sokoksen alakerrassa, missä entisen Sokos Herkun tilalle valmistuu kovaa kyytiä kaksikerroksinen Prisma. Vaikka tekemistä riittää vielä ennen syksyn avajaishulinoita, myymälässä otettiin jo varaslähtö tulevaan: tuhansilla tuotteilla kasvanut päivittäistavaravalikoima on nyt kokonaisuudessaan laskettu Prisma-hintoihin.

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja vaihtuu lokakuussa15.8.2023 10:00:56 EEST | Tiedote

Pirkanmaan Osuuskauppaa pitkään toimitusjohtajana menestyksekkäästi luotsannut Timo Mäki-Ullakko ilmoitti alkuvuodesta 2023 jäävänsä pois tehtävästä ja aloittavansa uuden vaiheen elämässään. Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi huhtikuussa 2023 pidetyssä kokouksessa uudeksi toimitusjohtajaksi DI, eMBA Antti Heikkisen. Hän on viimeisimpinä vuosina toiminut Turun Osuuskaupan toimitusjohtajana. Antti Heikkinen pääsee irtautumaan TOK:n toimitusjohtajuudesta syyskuussa, ja hän siirtyy Pirkanmaan Osuuskauppaan 18.9.2023. Syyskuun kaksi viimeistä viikkoa Timo ja muut pokkilaiset perehdyttävät häntä. Antti aloittaa Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajana 1.10.2023 alkaen.

Hämeenkyröön Tippavaaraan avautuu uusi S-market – alueen edullisimmalla ostoskorilla ja asiakastoiveisiin pohjautuvalla palvelutarjonnalla1.6.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämeenkyröläiset saavat upouuden S-marketin Tippavaaraan tänään 1. kesäkuuta. Myymälä avautuu keskeiselle paikalle, Hämeenkyrön väylän viereen. Myymälän tuotevalikoima ja palvelut on suunniteltu asiakaskyselyn pohjalta – etenkin laajat aukioloajat saivat alueella kannatusta. Uuden marketin odotetaan tuovan Hämeenkyröön asiakkaille enemmän valinnanvaraa ja monipuolisemman palvelutarjonnan. Hämeenkyrön molemmat S-marketit tarjoavat yhdessä alueen edullisimman ostoskorin.