Helsingin Vihreät ry

Helsinki edistää Sipoonkorven kansallispuiston laajentamista

Helsingin kaupunginvaltuusto käsitteli 30.8. Amanda Pasasen ja Emma Karin (vihr.) aloitetta Sipoonkorven kansallispuiston laajentamisesta. Kaupunginvaltuuston päätöksellä Helsinki lähtee edistämään Sipoonkorven kansallispuiston laajentamista.

Aloitteessa esitetään, että kaupunki ryhtyy valmistelemaan Sipoonkorven kansallispuiston laajentamista etelään niin, että kansallispuistoon liitetään Östersundomin arvokkaat luontoalueet ja toteutetaan merellinen yhteys kansallispuistoon.

“Sipoonkorven eteläpuolella sijaitsevassa Östersundomissa on paljon arvokkaita luontoalueita, joita olisi perusteltua liittää osaksi kansallispuistoa. Luonnon kannalta olisi erityisen tärkeää säilyttää ekologisia yhteyksiä Sipoonkorven ja ranta-alueiden välillä”, Amanda Pasanen toteaa.

Sipoonkorven kansallispuisto on yksi pääkaupunkiseudun merkittävimmistä metsäisistä luontokohteista. Pääkaupunkiseudun kansallispuistojen käyntimäärät ovat jo pitkään olleet kasvussa.

“Ihmiset kaipaavat kaupunkielämän vastapainoksi rauhoittumisen paikkoja ja luontoa ympärilleen. Kaupunkien kasvaessa kasvaa myös virkistyspaine viheralueille ja Sipoonkorven kaltaisten laajojen luontoalueiden merkitys pääkaupunkiseudun asukkaille kasvaa”, sanoo Emma Kari.

Östersundomiin laaditaan parhaillaan uutta osayleiskaava, jonka tarkoituksena on huomioida alueen ekologiset yhteydet aiempia suunnitelmia huolellisemmin.

“Tästäkin näkökulmasta olisi perusteltua tarkastella Sipoonkorven kansallispuiston laajentamista”, huomauttaa Pasanen.

Helsingin Vihreät ry
Mannerheimintie 15b A