Vuoden musiikkioivallus -palkinto Hetki lyö -elokuvalle

Hetki lyö -rikoselokuva on palkittu tänään Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä musiikinkäyttöä elokuvissa ja tv-sarjoissa.

Rikollispomon hylkäämä perhe ottaa ohjat omiin käsiinsä JP Valkeapään ohjaamassa, Espanjan Aurinkorannikolle sijoittuvassa elokuvassa Hetki lyö. Elokuva voitti tänä vuonna Teoston ja Gramexin myöntämän Vuoden musiikkioivallus -tunnustuspalkinnon.  Palkinnot jaettiin audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtuman iltajuhlassa ravintola Töölössä.

Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla huomioidaan kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa tuovalla tavalla. Voittajan valitsi riippumaton ammattilaistuomaristo. Tuomariston mukaan Hetki lyö on näkemyksellinen ja ronski elokuva, jossa epätodennäköiset elementit yhdistyvät yllättävällä tavalla.

”Musiikki valaisee elokuvan ilmaisuskaalaa valheellisesta auringonpaisteesta aina synkimpiin kellareihin. Takavuosien suosikki-iskelmiä käytetään kaksoisvalotuksena elokuvan vinolle ja makaaberille maailmalle.”, luonnehtii tuomaristo elokuvan musiikillista tunnelmaa.

Hetki Lyö -elokuvassa käytetty musiikki on kaikkien tunnistamaa iskelmämusiikkia, jonka vastapainona kuullaan tanskalaisen säveltäjän ja rumpalin Stefan Pasborgin elokuvaa varten säveltämää modernia ja tehokasta perkussiopainotteista musiikkia.

”Musiikki määrittää henkilöhahmoja ja henkilöt musiikkia odottamattomillakin tavoilla”, kiittää tuomariston perustelu.

Marraskuussa 2022 ensi-iltansa saaneen elokuvan musiikki on suunniteltu teokseen jo käsikirjoitusvaiheessa. Tämä näkyy musiikin ja elokuvakerronnan toisiaan täydentävässä yhteistyössä. Musiikkiin liittyvät valinnat ovat olleet pääosin ohjaaja JP Valkeapään vastuulla.

"Olen otettu tästä tunnustuksesta. Elokuvan ääniraidan rakentaminen valmista musiikkia käyttämällä, olkoon kappaleet sitten klassista tai poppia, on yksi elokuvanteon harvoista nautintoa aiheuttavista työvaiheista. Minulla oli myös iso kunnia saada elokuvaani virtuoosimaisen Stefan Pasborgin ensimmäinen elokuvasävellys, joka toivottavasti ei ole hänen viimeisensä”.

Yhteensä palkintoehdokkaaksi haki 16 audiovisuaalisen alan teosta, jotka edustivat monipuolisesti eri lajityyppejä kuten pitkiä elokuvia, lastenohjelmia sekä erilaisia televisio-ohjelmia. Tuomariston valitsemalle shortlistalle ylsi voittajan lisäksi dokumenttielokuva Ilveskuiskaaja (Wacky Tie Films, ohjaaja Juha Suonpää), YLE:n tilaama Mist sä tuut? -dokumenttisarja (MoskitoTelevision, ohjaaja Tomi Yli-Suvanto) sekä Moominvalley-sarjan kolmannen tuotantokauden jakso Vilijonkan viimeiset villitykset (Gutsy Animations, ohjaaja Sara Barbas).

Palkinnon tuomaristoon kuuluivat toimittaja ja tietokirjailija Kalle Kinnunen (puheenjohtaja), TT, dosentti ja Sibelius-Akatemian yliopistolehtori Kaarina Kilpiö, säveltäjä Jari ”Yari” Knuutinen ja musiikintekijä, mainonnansuunnittelija ja kirjailija Lilli Loiri. Raadin sihteerinä toimi Suomen Musiikkikustantajien toiminnanjohtaja Jari Muikku.

Screen Helsinki -tapahtuman järjestää Audiovisual Producers Finland – APFI ry, joka on kotimaisten elokuva- ja tv-alan sisällöntuottajien etujärjestö.

Lisätietoja:

• Hetki lyö -elokuvaa ja siinä käytettyä musiikkia koskevat tiedustelut ja haastattelupyynnöt: Daniel Kuitunen, tuottaja, puh. 040 777 2880, daniel@komeettafilmi.fi
  • Palkintoa ja perusteluja koskevat tiedustelut: Jari Muikku, tuomariston sihteeri, puh. 040 719 7480, jari.muikku@musiikkikustantajat.fi

Teos- ja äänitetiedot ”Maija Isola”

• Hetki lyö, elokuvateatteriensi-ilta 11.11.2022
  • Tuotantoyhtiö: Elokuvayhtiö Komeetta Oy
  • Ohjaaja: JP Valkeapää
  • Tuottaja: Daniel Kuitunen
  • Musiikkivalinnoista vastannut henkilö: JP Valkeapää

Teosta varten sävelletty musiikki:

• Säveltäjä Stefan Pasborg
  • Muusikot: Stefan Pasborg (rummut, perkussio, piano), Emil De Waal (rummut) Anders Filipsen (koskettimet, syntetisaattori), Rune Harder Olsen (perkussio, kongot), Niklas Knudsen (kitara), Jeppe Tuxen (hammondi), Anders Banke (huilu), Majid Bekkas (guimbre)