Jyväskylän yliopisto

Uuden professorin Eija Pakarisen tutkimuksen keskiössä opetusvuorovaikutuksen kehittäminen

Jaa

Jyväskylän yliopiston rehtori on kutsumenettelyllä ottanut Eija Pakarisen kasvatustieteen professorin tehtävään 1.7.2023 alkaen. Professuuri sijoittuu kasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntaan opettajankoulutuslaitokselle ja kohdentuu opettajankoulutuksen, koulujen kehittämisen ja koulujärjestelmien tutkimiseen.

Professori Eija Pakarinen. (Kuva: Jyväskylän yliopisto / Petteri Kivimäki.)
Professori Eija Pakarinen. (Kuva: Jyväskylän yliopisto / Petteri Kivimäki.)

Eija Pakarisen kiinnostuksen kohteena ovat olleet erityisesti luokkahuoneen vuorovaikutusprosessit ja opettaja-oppilassuhde sekä niiden yhteys oppilaiden koulutaitojen, motivaation, hyvinvoinnin ja sosiaalisten taitojen kehitykseen.

”Opetusvuorovaikutuksen kehittäminen eri kouluasteilla on tärkeää, sillä se on keskeinen tekijä, joihin koulussa voidaan vaikuttaa. Laadukas vuorovaikutus tukee oppimista ja hyvinvointia sekä vahvistaa oppimiseen kiinnittymistä”, Pakarinen painottaa. Lisäksi hän on tarkastellut opettajan työhyvinvointia, vanhempien ja opettajien välistä luottamusta sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Pakarinen on toiminut Stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -tutkimushankkeen varajohtajana. Pakarinen on Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) myöntämän Resilientti koulu ja koulutus (EduRESCUE) -konsortiohankkeen oppilaiden oppimista ja hyvinvointia tarkastelevan työpaketin toinen johtaja. Tutkimuksessa tarkastellaan koronapandemian heijastumista kouluyhteisön toimijoiden hyvinvointiin ja resilienssiin. ”Koronapandemia osoitti koulun merkityksen paitsi oppimisyhteisönä myös keskeisenä lasten ja nuorten hyvinvointia tukevana sosiaalisena yhteisönä”, kertoo Pakarinen.

Pakarinen väitteli psykologian tohtoriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2012. Hän on oppimisen ja opettamisen prosessien dosentti Itä-Suomen yliopistossa. Hän toimi Suomen Akatemian tutkijatohtorina vuosina 2015–2017, minkä jälkeen hän työskenteli tutkijana New York University Abu Dhabissa Arabiemiraateissa. Hän on työskennellyt apulaisprofessorina Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella vuodesta 2018. Lisäksi hän on työskennellyt apulaisprofessori II:na Stavangerin yliopistossa Norjassa.

Yhteyshenkilöt

Eija Pakarinen
eija.k.pakarinen@jyu.fi
+358408053520

Kuvat

Professori Eija Pakarinen. (Kuva: Jyväskylän yliopisto / Petteri Kivimäki.)
Professori Eija Pakarinen. (Kuva: Jyväskylän yliopisto / Petteri Kivimäki.)
Jyväskylän yliopisto / Petteri Kivimäki
Lataa

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote

KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.

Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.

Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote

FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye