Nordens största flytande båtutställning inledde säsongen för flytande båtmässor

Mässan presenterade över 300 båtar och 3 000 kvadratmeter utställningsyta på hamnområdet. Uiva Flytande har utvecklats till ett viktigt evenemang, inte bara för att presentera båtar, utan också som en betydande försäljningsutställning inom branschen. Totalt deltog över 150 företag i år.
"Det över två hektar stora hamnområdet på HSK erbjöd ett stort utbud av tillbehör, utrustning och tjänster för båtägare", säger Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.
Pajusalo konstaterar att konsumenternas förtroende för sin ekonomiska framtid prövas av inflationen, försämrade ekonomiska prognoser och kriget i Ukraina. Detta innebär försiktighet i köpbeslut och trögare handel än de senaste åren.
"Trots den utmanande marknadssituationen såldes båtar på den flytande båtmässan. Det betyder att försäljningen av nya båtar har saktat ner men inte avtagit helt. Seriösa kunder hittade till bryggorna även i år, och evenemanget gav en antydan om nästa säsong", säger Pajusalo.
Enligt Pajusalo återspeglade båtutbudet på utställningen de båttyper som är populära i Finland, där motorbåtar utgjorde över 90 % av de farkoster som presenterades på mässan. Försäljningen av nya segelbåtar är låg i Finland, vilket också reflekteras i antalet båtar på mässan. Trots det fanns det segelbåtar på mässan, men fokus låg mer på program som intresserar seglare samt tillbehör och utrustning.
Ett betydande marknadsföringsevenemang för utrustningsförsäljare
Mika Vanhala, verkställande direktör för Oy Esco Ab, som är specialiserat på båtvärmare, elsystem och elektronik, ansåg att mässan var en utmärkt marknadsföringsmöjlighet för det växande företaget.
"Ur vår synvinkel gjordes allt rätt: på mässan fanns ett stort utbud av båtar, många utställare och ett utmärkt restaurangområde. Vår monter besöktes av en kontinuerlig ström av folk, och det fanns knappt några lugnare stunder; vi förde många samtal med intresserade besökare. Fortsättningsvis är den stora utmaningen att locka fler besökare till evenemanget och att få dem att uppleva båtlivets glädje," sammanfattar Vanhala.
Enligt Vanhala har mässor blivit en viktig metod för att skaffa nya kunder. Även om produkter säljs under evenemanget, genomförs en betydande del av affärerna först efter mässan.
"Mässor handlar om att göra företaget och varumärket känt. Därför är det värt att vara närvarande och erbjuda saker på montern som väcker människors intresse. Vi sålde till exempel bara två värmare på mässan och en tredje strax efter mässan, men under de kommande sex månaderna kommer vi att göra 20 fler affärer. Mässorna ger kunder möjligheten att gå igenom alternativen, men själva beställningen kommer lite senare," säger Vanhala.
Aktuella intresseområden på Uiva Flytande visade sig vara litiumbatterisystem och laddningsteknik samt båtarnas kommunikationssystem. Både antenner och modem samt värmesystem visades på mässan tillsammans med tillverkarnas och grossisternas experter.
Elbåtar och stora katamaraner lockade publik
Möjligheten att testa elbåtar var dragplåstret på nya S:t Michel-baserade Valkama Watercrafts avdelning - emellanåt blev det till och med trångt på bryggan. Petri Ääri, teknisk direktör på Valkama, säger att bolaget förväntar sig affärer kort efter mässan.
"Elbåtar intresserade publiken, och vissa besökare sa att de kom enkom för att lära känna våra produkter. Frågor ställdes om räckvidd och laddning. Många ville åka på provkörning och kommenterade sedan att de var positivt överraskade över hur tyst båten är och hur effektivt den planar", berättar Ääri.
Bland de största båtarna på utställningen fanns de stora Lagoon 42 och Lagoon 50 -långfärdskatamaranerna. Timo Salminen, verkställande direktör från YachtsAgent, som har visat båtar på Uiva Flytande i ett par årtionden, hade också med sig några Highfield-ribbåtar med aluminiumskrov på utställningen. YachtsAgents fyra försäljningsrepresentanter på plats hjälpte besökarna under evenemanget.
"Vi hade ett förbokningssystem för Lagoon-båtarna, och de som inte hade bokat tid i förväg bildade kö för att komma ombord".
Enligt Salminen har kunderna lärt sig uppskatta katamaranernas stora och socialt praktiska utrymmen. Företagets omsättning har tredubblats jämfört med föregående år.
Träbåtar och seglarskor väckte intresse
En annan typ av båtar representerades av Jakobstads Båtvarvs Nordwind 20, en segelbåt i trä som efter en testsegling hittade en ny ägare redan på fredagen. Varvet, som grundades redan år 1904, sålde även sin tidigare mässbåt under evenemanget.
“Besökarna frågade mest om reparationer och restaurering av träbåtar. Ett par var också intresserade av en större segelbåt, så kanske en beställning kommer om ett par år”, säger träbåtsbyggaren Fredrik Östman.
Navy Blue Shop, som har verksamhet på Båbyggarvägen på Drumsö och i Hangö, hade också en avdelning på mässan. Företaget, som specialiserat sig på fritidskläder med marint tema, har även pop-up butiker i Kuhmois gästhamn och i Nykarleby under somrarna.
"Trots att det regnade på lördagen, vilket påverkade besökarantalet, var efterfrågan på seglarskor speciellt stor. De goda arrangemangen och det fina restaurangområdet precis intill stödde evenemanget," berättar Topias Tarma.
Uiva Flytande har arrangerats på sin nuvarande plats på Drumsö i samarbete med båtklubben HSK sedan 1998, men evenemangets historia sträcker sig tillbaka till slutet av 1970-talet.
Båtbranschen är en betydande sysselsättare i Finland: direkt i branschföretag arbetar 3 500 personer, och totalt sysselsätter den 4 000–6 000 personer. Till skillnad från de andra nordiska länderna har Finland en stark egen produktion, där exportens andel av den totala produktionen var hela 73 procent förra året.
- Uiva Flytande 2024 hålls i Helsingfors den 15–18 augusti
- Båtmässan Vene Båt 9.–18.2.2024, Helsingfors Mässcentrum
Nyckelord
Kontakter
Jarkko PajusaloVerkställande Direktör, Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf
Tel:+358 40 673 4032jarkko@finnboat.fiBilder



Om
Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf är branschförbundet för landets båtindustri och -handel. Finnboats medlemskår står nästan till hundra procent för branschens inhemska omsättning och Finlands båtexport.
Följ Finnboat
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finnboat
Biggest summer boating show in the Nordics launched season of in-water boat shows1.9.2023 16:17:28 EEST | Press release
Held since 1978, the Helsinki Boat-Afloat Show (Uiva Flytande) has grown to become the biggest summer boating show in the entire Nordic region. More than 10,000 visitors attended the Helsinki Boat-Afloat Show this year, and the show itself was the biggest to date.
Pohjoismaiden suurin uiva venenäyttely avasi uivien venenäyttelyiden kauden1.9.2023 16:17:28 EEST | Tiedote
Vuodesta 1978 asti järjestetty Helsingin Uiva venenäyttely on kasvanut Pohjoismaiden suurimmaksi venealan kesätapahtumaksi. Loppukesän uivien venenäyttelyiden kauden avanneessa Uiva Flytande -näyttelyssä kävi yli 10 000 kävijää ja veneitä oli mukana yli 300.
Helsinki Boat-Afloat Show opens this Thursday bigger than ever17.8.2023 11:00:00 EEST | Press release
The Helsinki Boat-Afloat Show (Uiva Flytande) opens this Thursday bigger than ever. The floating boat show will present almost 300 boats, while the exhibition stands will cover a record 3000 square metres on land.
Helsingfors Flytande båtutställning öppnar på torsdagen större än någonsin tidigare17.8.2023 11:00:00 EEST | Tiedote
Helsingfors Flytande båtutställning öppnar på torsdagen, större än någonsin tidigare. Nästan 300 båtar finns med och utställningsmontrarna på land täcker nu en rekordstor yta på 3000 kvadratmeter.
Helsingin Uiva venenäyttely avautuu torstaina suurempana kuin koskaan17.8.2023 11:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin uiva venenäyttely Uiva Flytande avautuu torstaina suurempana kuin koskaan. Mukana on lähes 300 venettä ja näyttelyosastot maa-alueella ovat kasvaneet ennätystasolle 3000 neliömetrin laajuuteen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum