HyVä-digi on avoinna – Näin voit käyttää digitaalista terveyspalvelua
HyVä-digi on digitaalinen sosiaali- ja terveyspalvelu, joka on 1.9 alkaen käytössä koko hyvinvointialueella. Palvelua laajennetaan vaiheittain. Alussa HyVä-digissä palvelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä, jatkossa pyritään tarjoamaan myös muiden ammattiryhmien palveluita asukkaille. HyVä-digiin voi olla yhteydessä kuka tahansa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asuva henkilö, joka arvioi vaivansa olevan hoidettavissa ilman fyysistä vastaanottokäyntiä tai mikäli ei ole tästä varma.
- HyVä-digi on odotettu lisä palveluvalikoimaan ja sen tarkoitus on helpottaa terveysasemien ruuhkia hoitamalla digitaalisin keinoin sellaiset asiat, jotka eivät edellytä fyysistä tutkimusta, kertoo Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen.
HyVä-digin henkilöstö arvioi asiakkaan ottaessa yhteyttä, soveltuuko asia etänä hoidettavaksi. Mikäli vaiva vaatii fyysistä tutkimusta tai ei muuten sovellu etänä hoidettavaksi, voidaan HyVä-digistä suoraan varata aika terveysasemalle. HyVä-digi nimenä on yhdistelmä sanoista hyvinvointi, välfärd ja digitaalinen.
Näin voit hakeutua hoitoon HyVä-digissä
HyVä-digin sairaanhoitajat, ja tarvittaessa lääkärit, tavoittaa Itä-Uusimaan verkkosivuilta osoitteessa www.itauusimaa.fi. HyVä-digin palvelun ytimessä on chat-ominaisuus.
- Jokaisella sivulla oikeassa alakulmassa on vihreä neliö, josta pääsee meille asioimaan. Chat-keskustelun alussa on edelleen koulutettava keskustelurobotti chatbot, joka osaltaan ohjaa asiakkaan oikean ihmisen ja palvelun pariin. Chatbot on myös mahdollista ohittaa ja hakeutua suoraan sairaanhoitajan chat-vastaanotolle, kertoo HyVä-digin tiiminvetäjä Johannes Loukola. Alkuvaiheessa palveluita ovat chat-vastaanotto, Omaolon oirearviot sekä chat-vastaanoton muuttaminen videovastaanotoksi. Terveydellisissä asioissa sairaanhoitaja pyytää asiakasta tunnistautumaan vahvasti, jolloin asiakas tunnistautuu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillaan erillisen tunnistautumispalvelun kautta. Sairaanhoitajalla on mahdollisuus siirtää asiakas keskustelemaan lääkärin kanssa tai konsultoida lääkäriä, Johannes jatkaa.
Videoyhteys myös mahdollista
Sairaanhoitajilla on vahvan tunnistautumisen jälkeen mahdollista avata videoyhteys, mikäli ammattilainen arvioi yhteydenoton olevan videoyhteyden vaativa tai puhe- ja näköyhteydestä arvioidaan olevan hyötyä. Asiakkaalta pyydetään aina lupa ennen videovastaanoton avaamista. Lääkärin chat-vastaanotolla on yhtä lailla valmius videovastaanoton pitämiseen. Mobiililaite tai tietokone, jossa on internet-yhteys, kamera ja mikrofoni, sopii HyVä-digin käyttöön. Etävastaanotto mobiililaitteella vaatii erillisen sovelluksen lataamisen.
HyVä-digi on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa; jolla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Suomen kestävän kasvun ohjelmaa rahoitetaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) Hanketta koordinoi Sosiaali- ja terveysministeriö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johannes LoukolaÖstra Nylands Välfärdsområdet, Teamansvarig
Puh:0401372574johannes.loukola@itauusimaa.fiKuvat
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa ja järjestää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut alueellaan, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Uppgifter om klienter som beställer hem Tena-produkter kan ha hamnat i fel händer26.9.2023 13:17:56 EEST | Tiedote
Information om klienter som beställer Tena-inkontinensprodukter hem kan ha läckt i en cyberattack mot transportföretaget Westlog Oy i augusti. Företaget fungerar även i östra Nyland. Klienter uppmanas att fästa speciell uppmärksamhet vid eventuella bedrägeriförsök.
Tena-tuotteiden kotiinkuljetusasiakkaiden tietoja voinut joutua vääriin käsiin26.9.2023 13:17:56 EEST | Tiedote
Itä-Uudellamaalla asuvien Tena-inkontinenssituotteiden tilaajien henkilötietoja on saattanut joutua vääriin käsiin. Tilaajien on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin.
Räddningsverket ska satsa på beredskap och fungerande lokaler20.9.2023 09:58:25 EEST | Tiedote
Räddningsverket i Östra Nyland betonar särskilt beredskap på förändringar och störningssituationer i samhället i sin verksamhet under de kommande åren. Det här uppkommer i förslaget till beslut om servicenivå, som behandlas i nämnden för beredskap och säkerhet 21.9.2023.
Pelastuslaitos aikoo panostaa varautumiseen ja toimiviin tiloihin20.9.2023 09:58:25 EEST | Tiedote
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos painottaa lähivuosina toiminnassaan erityisesti varautumista yhteiskunnan muutoksiin ja häiriötilanteisiin. Tämä ilmenee laitoksen esityksestä palvelutasopäätökseksi, jota käsitellään varautuminen ja turvallisuus-lautakunnassa 21.9.2023.
Kom med och utveckla välfärdsområdets organisationssamarbete!2.6.2023 09:45:17 EEST | Tiedote
Den planerade samarbetsformen mellan Östra Nylands välfärdsområde och föreningar som verkar på området, Partnerskapsbordet för organisationer återremitterades för ny beredning. I beredningen granskas ansökningskriterierna och partnerskapsbordets uppbyggnad.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme