HyVä-digi har öppnat – Så använder du den digitala hälsotjänsten
HyVä-digi är en digital social- och hälsotjänst som 1.9 lanseras inom hela välfärdsområdet. Tjänsten byggs ut stegvis. Till en början är det sjukskötare och läkare som betjänar i HyVä-digi, men i fortsättningen strävar man efter att förse invånarna också med andra yrkesgruppers tjänster. Vem som helst som bor inom Östra Nylands välfärdsområde och som bedömer att hans eller hennes besvär kan behandlas utan besök på mottagning eller inte är säker på att så är fallet kan ta kontakt med HyVä-digi.
- HyVä-digi är ett efterlängtat tillskott till servicesortimentet. Meningen är att HyVä-digi ska avhjälpa rusningen till hälsostationerna genom att man med digitala medel ska kunna ta hand om sådana fall där en fysisk undersökning inte krävs, omtalar social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen på Östra Nylands välfärdsområde.
Personalen vid HyVä-digi bedömer när kunden tar kontakt huruvida det är fråga om ett ärende som kan handläggas digitalt. Ifall det är fråga om ett besvär som kräver fysisk undersökning eller som inte annars lämpar sig för att handläggas på distans, så kan man i HyVä-digi boka tid för ett hälsocentralbesök direkt. Namnet HyVä-digi är en kombination av orden hyvinvointi, välfärd och digital.
Så gör du för att söka vård i HyVä-digi
Man får tag i HyVä-digis sjukskötare, och vid behov läkare, genom att gå in på Östra Nylands välfärdsområdes webbplats på adressen www.ostranyland.fi. Chatten är den funktion som ligger i centrum för den tjänst som HyVä-digi erbjuder.
- På varje sida finns det nere till höger en grön kvadrat där man har möjlighet att få tag i oss för att sköta sitt ärende. I början av chattsamtalet pratar man med en chattbot (en robot) som alltjämt tränas. Chattboten hänvisar kunden till rätt person och rätt tjänst. Det är också möjligt att hoppa över chattboten och att direkt söka sig till en sjukskötares mottagning på chatten, berättar HyVä-digis teamchef Johannes Loukola. De till buds stående tjänsterna är inledningsvis chattmottagning, symptombedömning i Omaolo och övergång från chattmottagning till videomöte. I frågor som gäller hälsan ber sjukskötaren kunden identifiera sig genom utnyttjande av stark autentisering, vilket betyder att kunden identifierar sig till exempel med nätbankskoder i en särskild identifieringstjänst. Sjukskötaren har möjlighet att överföra kunden till en diskussion med en läkare eller att konsultera en läkare, konstaterar Johannes vidare.
Videomöte också möjligt
Efter att stark autentisering har skett kan sjukskötaren öppna ett videomöte, ifall den yrkesutbildade personen i fråga bedömer att detta krävs eller att man har nytta av att höra och se varandra. Kunden ombes alltid först ge sitt tillstånd innan videomötet öppnas. Också en läkares chattmottagning kan på samma sätt omvandlas till videomöte. Mobila enheter eller datorer med internetanslutning, kamera och mikrofon lämpar sig för användning av HyVä-digi. Distansmottagning på en mobil enhet förutsätter att man laddar ner ett separat program.
HyVä-digi hör till Finlands program för hållbar tillväxt. Genom programmet stöds ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar tillväxt i enlighet med målsättningarna i regeringsprogrammet. Finlands program för hållbar tillväxt finansieras med medel ur EU:s återhämtningsinstrument av engångsnatur (Next Generation EU). Projektet koordineras av social- och hälsovårdsministeriet.
Nyckelord
Kontakter
Johannes LoukolaÖstra Nylands Välfärdsområdet, Teamansvarig
Tel:0401372574johannes.loukola@itauusimaa.fiBilder
Östra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.
Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Tre års utvecklingsarbete avslutas – Inom projektet för hållbar tillväxt utvecklats många tjänster som främjar invånarnas välfärd15.12.2025 11:19:39 EET | Pressmeddelande
I Östra Nylands välfärdsområde har under åren 2023 – 2025 utvecklats många tjänster som främjar invånarnas välfärd i det EU-finansierade Projektet för hållbar tillväxt. Projektet pågår till slutet av år 2025.
Kolmen vuoden kehittämistyö päättyy – Kestävän kasvun hankkeessa syntyi lukuisia asukkaiden hyvinvointia edistäviä palveluita15.12.2025 11:09:12 EET | Tiedote
Itä-Uudenmaan kestävän kasvun hankkeessa on kehitetty vuosien 2023–2025 aikana monia asukkaiden hyvinvointia edistäviä palveluita. Mittava kehittämishanke päättyy vuoden 2025 lopussa.
Östra Nylands välfärdsområde fick bättre respons än genomsnittet av sina sommararbetare12.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Enligt den riksomfattande enkät som Kommunarbetsgivarna (KT) lät göra för välfärdsområdena gav sommararbetarna inom Östra Nylands välfärdsområde genomsnittligt bättre respons på sina sommararbetsplatser än andra. Enkäten ger en exakt bild av hur sommarjobbserfarenheten upplevdes och vad man lyckades särskilt bra i.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue sai keskimääräistä parempaa palautetta kesätyöntekijöiltään12.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Kuntatyönantajien (KT) hyvinvointialueille teettämän valtakunnallisen kyselyn mukaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kesätyöntekijät antoivat keskimääräistä parempaa palautetta kesätyöpaikastaan. Kysely avaa tarkasti, millaiseksi kesätyökokemus koettiin ja missä onnistuttiin erityisen hyvin.
Tillsammans mot livets utmaningar – Östra Nylands utvecklande mentalvård- och missbrukartjänster3.12.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Inom de tvärsektoriella mentalvård- och missbrukartjänsterna vid Östra Nylands välfärdsområde har man under året samlat in såväl information om verkningsfullhet som utvecklat tjänster som stöd för klienternas välbefinnande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum