Familia ry

Antirasistinen ja yhdenvertainen yhteiskunta ei ole vain sanoja paperilla

Hallituksen eilinen tiedonanto oli kaivattu. Vasta konkreettiset teot puhuvat puolestaan, onko hallitus sitoutunut yhdenvertaisuuteen ja rasismista vapaan yhteiskunnan edistämiseen.

Eilen julkaistu hallituksen tiedonanto koskien rasismiin puuttumista ja yhdenvertaisuuden edistämistä Suomessa antaa kuvan, että hallituksella olisi tahto puuttua rasismiin ja syrjintään. Tiedonanto sisältää hyviäkin asioita, kuten koko koulutusjärjestelmän kattavan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämisohjelman 2024–2025 käynnistämisen. Kuitenkin monet kirjaukset ovat hyvin yleisellä tasolla, eikä esimerkiksi vihapuheen kriminalisointia tai rakenteellista rasismia mainita suoraan.

Hallituksen tiedonanto ei myöskään poista sitä, että hallitusohjelma on yhä maahanmuuttovihamielinen. Talous ja hyöty yhteiskunnalle näyttäisi olevan tänne muuttaneen ihmisarvon mittari hallitukselle tämän tiedonannon jälkeenkin. Aidosti yhdenvertainen, syrjimätön ja rasismista vapaa suomi ei toteudu ohjelmalla, joka on maahanmuuttokielteinen ja joka jakaa ihmisiä eri luokkiin.

”Tiedonannon lupaavat kirjoitukset yhdenvertaisuudesta jäävät puolitiehen uskottavuudeltaan, jos samaan aikaan maahanmuuttopolitiikkaa kiristetään ja jaetaan vahvemmin taloudellisesti kannattaviin ja muihin. Tiedonannossa ei anneta minkäänlaista lupausta, että hallitusohjelman maahanmuuttopolitiikka muuttuisi”, painottaa Familia ry:n toiminnanjohtaja Elina Helmanen.

Hallitus tuntuu olevan edelleen sitoutunut teoissaan vaikeuttamaan monikulttuuristen perheiden elämää kiristyksillä oleskelulupien ehtoihin, perheenyhdistämiseen ja paperittomien henkilöiden terveyspalveluihin. Nämä kaikki heikentävät yhteiskunnallista osallisuutta, vaikka hallitusohjelmassa on kirjattuna halu vahvistaa maahan muuttaneiden osallisuutta. Suomen on oltava hyvä, kaikille yhdenvertainen maa asua ja kotoutumista ja yhteiskuntaan kiinnittymistä edistää se, että ihminen tuntee kuuluvansa yhteiskuntaan. Tätä ei saada aikaan syrjivillä poliittisilla päätöksillä.

Tiedonannon sitoutuminen ihmisten yhteiskunnallisen osallisuuden lisäämiseen on sananhelinää, jos samalla lähdetään toteuttamaan linjauksia, joilla heikennetään mahdollisuutta osallistua ja toimia täysivaltaisena jäsenenä. Kahden kulttuurin perhe voi tämänkin tiedonannon jälkeen kysyä, voiko luottaa siihen, että Suomi on hyvä maa perheille ja onko oma perhemuoto sellainen, joka Suomessa on yhteiskunnallisesti hyväksytty.

Kun hallitus lähtee toteuttamaan esittämiään toimenpiteitä, on tärkeää, että valmistelussa ja keskusteluissa ovat myös laajemmin ihmisoikeus-, antirasismi- ja maahanmuuttajajärjestöjä mukana. Nykyistä tiedonantoa pohjustaneiden asiantuntijakuulemisten ulkopuolelle jäi monia olennaisia antirasismi- ja maahanmuuttajajärjestöjä, jotka tekevät joka päivä rasismin vastaista työtä ruohonjuuritasolla.

”Vaikka hallituksen eilinen tiedonanto annettiin pakon edessä, oli se kaivattu. Vasta konkreettiset teot puhuvat puolestaan, onko hallitus sitoutunut yhdenvertaisuuteen ja rasismista vapaan yhteiskunnan edistämiseen. Tämä on vasta alku”, Helmanen toteaa.

Lisätiedot:

Elina Helmanen, toiminnanjohtaja, Familia ry, elina.helmanen@familiary.fi

Familia ry
Haapaniemenkatu 7-9 B (10. kerros)

044 7738628http://www.familiary.fi

Familia ry on vuonna 1988 perustettu valtakunnallinen kahden kulttuurin perheiden asiantuntijajärjestö. ​Tuemme kahden kulttuurin perheiden hyvinvointia tarjoamalla vapaaehtois- ja vertaistoimintaa, tietoa ja neuvontaa. Tavoitteenamme on edistää kahden kulttuurin perheiden ja suomalaisten huomioimista yhteiskunnassa, sekä kehittää lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää tukemaan kaksikulttuurisia ja kaksi- ja monikielisiä perheitä. Familia kuuluu Monimuotoiset perheet -verkostoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Familia ry

Onko perhe-elämä seuraava trendi vai onko perheellisyys pelkkä kuluerä?10.7.2018 08:00:00 EEST | Tiedote

Syntyvyys laskee Suomessa seitsemättä vuotta. Puolison puute ja taloudelliset syyt lykkäävät lapsen hankintaa. Työelämän vaatimukset, puutteellinen tasa-arvo niin työelämässä kuin kotonakin sekä nuorten aikuisten mielikuvat lapsiperhearjesta heikentävät ihmisten halua perheellistyä. (Väestöliitto, Perhebarometri 2017.) Suomessa on myös yhä enemmän kahden kulttuurin perheitä, joiden tunnustaminen tulisi ottaa entistä paremmin huomioon palveluita suunniteltaessa. Tarvitaan yhteiskunnallisia muutoksia, jotta kaikki ne, jotka sitä toivovat, voisivat saada itselleen perheen. Suomenmaa (pääkirjoitus 12.3.2018) epäili, ettei syntyvyys taida kohentua ennen kuin tavallisesta perhe-elämästä tulee yhtä ihailtua kuin sitoutumiskammoisesta biletysmuodistakin. Voisiko perheellisyys näkyä yhteiskunnallisessa keskustelussa muunkin tavoin kuin alituisena puheena päivähoidon hankaluuksista, elämän ruuhkavuosista, lasten kasvattamisen ongelmista tai vanhemmuuden vaikeuksista? Monimuotoiset perheet -verko