Lasten ja nuorten hätään täytyy vastata välittömästi - Uusi Nuorten tukilinja tarjoaa kriisiapua

Omaan mielenterveyteen liittyvät huolet ovat olleet viime vuosien yleisimpiä puheenaiheita MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa. Viime vuonna myös väkivallasta puhuttiin palvelun eri kanavissa edellistä vuotta useammin. Vastatakseen lasten ja nuorten hätään, MLL avasi uuden lasten ja nuorten kriisikanavan, Nuorten tukilinjan, joka päivystää joka arki-ilta klo 20-24 Lasten ja nuorten puhelimen numerossa 116 111.
Luottamuksellinen keskustelu  ja keskittyminen nuoren hätään voi jo helpottaa nuoren tuskaista oloa. Kuva: Colourbox
Luottamuksellinen keskustelu ja keskittyminen nuoren hätään voi jo helpottaa nuoren tuskaista oloa. Kuva: Colourbox

Nuorten Tukilinja tarjoaa 12-20-vuotiaille lapsille ja nuorille akuuttia, maksutonta apua. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi. Palvelussa päivystävät mielenterveysalan ammattilaiset.

Apua akuuttiin tarpeeseen

Nuoren hätä on aina otettava vakavasti ja akuuttiin hätään tai voimakkaaseen ahdistukseen on puututtava nopeasti. Lapsen tai nuoren kynnys ottaa yhteyttä Hätäkeskukseen on todella suuri silloin, kun kyseessä on huoli omista itsetuhoisista ajatuksista tai pelosta, että lähiaikuinen satuttaa tai tekee väkivaltaa.

Luottamuksellisuus ja henkilökohtaisuus ovat nuorille tärkeitä asioita. Luottamuksellinen kohtaaminen ja keskittyminen nuoren hätään tai akuuttiin tilanteeseen voivat jo itsessään helpottaa nuoren tuskaista oloa.

Ohjausta avun piiriin

Lapsille ja nuorille tarjotaan lisäksi mahdollisuutta varata soittoaika MLL:n työntekijälle seuraavaksi päiväksi. Yhdessä työntekijän kanssa selvitetään tilannetta ja pyritään helpottamaan vaikeita tunteita sekä luodaan siltoja muihin tukitahoihin. Tavoitteena on ehkäistä nuorten itsetuhoista käyttäytymistä, eristäytymistä sekä saada nuori saatettua tehokkaamman avun piiriin.

- Joskus on niin, että ei ole uskaltauduttu jakamaan synkimpiä ajatuksia tai omassa perheessä tapahtuvia isoja asioita jo olemassa olevalle tukikontaktille. Yritämme yhdessä nuoren kanssa rakentaa uusia siltoja myös heitä jo hoitaviin ammattilaisiin, painottaa Nuorten tukilinjan asiantuntija Erika Viding.

Nuorten tukilinjan on tarkoitus tukea nuorta nopeasti ja intensiivisesti sekä luoda valoa ja toivoa nuoren elämään. Palvelu avautui 10.8. ja on tavoittanut jo nyt hyvin kohderyhmänsä. Tarve on selkeä ja puhelin soi yössä aktiivisesti. Yleisimmät yhteydenottoaiheet ovat olleet ahdistuneisuus tai muu huonovointisuus, traumaattiset tapahtumat sekä yksinäisyyden aiheuttama suru.

MLL:n lasten ja nuorten palvelut kuuntelevat iltamyöhään

• MLL:n Lasten ja nuorten puhelin 116 111 päivystää joka päivä klo 14-20 ja viikonloppuisin klo 17-20. Vastaajina ovat vapaaehtoiset päivystäjät, joita alan ammattilaiset tukevat. Chat -kanavalla päivystetään joka ilta klo 17-20. Aikoja voi myös varata ennakkoon ammattilaiselle.
  • MLL:n Nuorten Tukilinja 116 111 päivystää joka arki-ilta klo 20-24. Vastaajina ovat alan ammattilaiset. Nuorelle varataan tarvittaessa lisäksi aikoja seuraavalle arkipäivälle MLL:n työntekijän kanssa.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.

Joulu saattaa myös surettaa – MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät jouluna11.12.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Lasten ja nuorten murheet eivät jää jouluksi lomalle. Päinvastoin lähestyvä loma huolestuttaa osaa lapsista jo ennakkoon. MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna vuoden jokaisena päivänä – myös jouluna. Puhelimessa ja chatissa päivystetään joulun aikaan päivittäin kello 17-20. Nuorten tukilinja päivystää läpi arkipyhien ma-pe klo 20-00.