Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Lasten ja nuorten hätään täytyy vastata välittömästi - Uusi Nuorten tukilinja tarjoaa kriisiapua

Jaa
Omaan mielenterveyteen liittyvät huolet ovat olleet viime vuosien yleisimpiä puheenaiheita MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa. Viime vuonna myös väkivallasta puhuttiin palvelun eri kanavissa edellistä vuotta useammin. Vastatakseen lasten ja nuorten hätään, MLL avasi uuden lasten ja nuorten kriisikanavan, Nuorten tukilinjan, joka päivystää joka arki-ilta klo 20-24 Lasten ja nuorten puhelimen numerossa 116 111.
Luottamuksellinen keskustelu  ja keskittyminen nuoren hätään voi jo helpottaa nuoren tuskaista oloa. Kuva: Colourbox
Luottamuksellinen keskustelu ja keskittyminen nuoren hätään voi jo helpottaa nuoren tuskaista oloa. Kuva: Colourbox

Nuorten Tukilinja tarjoaa 12-20-vuotiaille lapsille ja nuorille akuuttia, maksutonta apua. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi. Palvelussa päivystävät mielenterveysalan ammattilaiset.

Apua akuuttiin tarpeeseen

Nuoren hätä on aina otettava vakavasti ja akuuttiin hätään tai voimakkaaseen ahdistukseen on puututtava nopeasti. Lapsen tai nuoren kynnys ottaa yhteyttä Hätäkeskukseen on todella suuri silloin, kun kyseessä on huoli omista itsetuhoisista ajatuksista tai pelosta, että lähiaikuinen satuttaa tai tekee väkivaltaa.

Luottamuksellisuus ja henkilökohtaisuus ovat nuorille tärkeitä asioita. Luottamuksellinen kohtaaminen ja keskittyminen nuoren hätään tai akuuttiin tilanteeseen voivat jo itsessään helpottaa nuoren tuskaista oloa.

Ohjausta avun piiriin

Lapsille ja nuorille tarjotaan lisäksi mahdollisuutta varata soittoaika MLL:n työntekijälle seuraavaksi päiväksi. Yhdessä työntekijän kanssa selvitetään tilannetta ja pyritään helpottamaan vaikeita tunteita sekä luodaan siltoja muihin tukitahoihin. Tavoitteena on ehkäistä nuorten itsetuhoista käyttäytymistä, eristäytymistä sekä saada nuori saatettua tehokkaamman avun piiriin.

- Joskus on niin, että ei ole uskaltauduttu jakamaan synkimpiä ajatuksia tai omassa perheessä tapahtuvia isoja asioita jo olemassa olevalle tukikontaktille. Yritämme yhdessä nuoren kanssa rakentaa uusia siltoja myös heitä jo hoitaviin ammattilaisiin, painottaa Nuorten tukilinjan asiantuntija Erika Viding.  

Nuorten tukilinjan on tarkoitus tukea nuorta nopeasti ja intensiivisesti sekä luoda valoa ja toivoa nuoren elämään. Palvelu avautui 10.8. ja on tavoittanut jo nyt hyvin kohderyhmänsä. Tarve on selkeä ja puhelin soi yössä aktiivisesti. Yleisimmät yhteydenottoaiheet ovat olleet ahdistuneisuus tai muu huonovointisuus, traumaattiset tapahtumat sekä yksinäisyyden aiheuttama suru.

MLL:n lasten ja nuorten palvelut kuuntelevat iltamyöhään

  • MLL:n Lasten ja nuorten puhelin 116 111 päivystää joka päivä klo 14-20 ja viikonloppuisin klo 17-20. Vastaajina ovat vapaaehtoiset päivystäjät, joita alan ammattilaiset tukevat. Chat -kanavalla päivystetään joka ilta klo 17-20. Aikoja voi myös varata ennakkoon ammattilaiselle.
  • MLL:n Nuorten Tukilinja 116 111 päivystää joka arki-ilta klo 20-24. Vastaajina ovat alan ammattilaiset. Nuorelle varataan tarvittaessa lisäksi aikoja seuraavalle arkipäivälle MLL:n työntekijän kanssa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Luottamuksellinen keskustelu  ja keskittyminen nuoren hätään voi jo helpottaa nuoren tuskaista oloa. Kuva: Colourbox
Luottamuksellinen keskustelu ja keskittyminen nuoren hätään voi jo helpottaa nuoren tuskaista oloa. Kuva: Colourbox
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Toinen linja 17
00530 Helsinki

075 32451http://www.mll.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi    

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Survey on poverty among families with children: low income reflected in lack of food and clothing – Good Holiday Spirit campaign helps families during the holidays11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote

A survey conducted by the Mannerheim League for Child Welfare (MLL) and the Finnish Red Cross reveals that poverty manifests itself in the everyday lives of low-income families with children as mental distress and a lack of basic necessities. The Good Holiday Spirit campaign, which starts on Thursday, will help distribute food gift vouchers to a total of 18,000 low-income families with children in Finland.

Enkät om fattigdom i barnfamiljer: fattigdomen syns som brist på mat och kläder – insamlingen Jul i Sinnet hjälper familjer i jul11.11.2025 04:00:00 EET | Pressmeddelande

En enkät som Mannerheims Barnskyddsförbund och Finlands Röda Kors har gjort visar att fattigdomen kommer fram i mindre bemedlade barnfamiljers vardag som psykiskt trångmål och brist på basförnödenheter. Genom insamlingen Jul i Sinnet som startar på torsdag delas matpresentkort ut åt sammanlagt 18 000 mindre bemedlade barnfamiljer i vårt land.

Lapsiperheköyhyys-kysely: vähävaraisuus näkyy puutteena ruuasta ja vaatteista – Hyvä Joulumieli -keräyksellä autetaan perheitä jouluna11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin toteuttama kysely tuo esiin, että köyhyys näkyy vähävaraisten lapsiperheiden arjessa henkisenä ahdinkona ja puutteena perusasioista. Torstaina käynnistyvän Hyvä Joulumieli -keräyksen turvin jaetaan ruokalahjakortit yhteensä 18 000 vähävaraiselle lapsiperheelle kotimaassa.

De digitala tjänsterna för barn och unga ska vara tillförlitliga och trygga7.10.2025 07:25:18 EEST | Pressmeddelande

Barn och unga har ett stort behov av stöd. Man strävar nu efter att svara på oron för barns och ungas psykiska hälsa med olika digitala tjänster med låg tröskel. Många tjänster digitaliseras i snabb takt, även om man inte känner till de digitala tjänsternas effekter och effektivitet tillräckligt väl. Barnombudsmannen och Mannerheims Barnskyddsförbund efterlyser starka kvalitetskriterier för digitala tjänster.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye