Hammaslääkäriliitto avaa suun ikääntyneiden suunterveyden puolesta

Suomen ikääntyvässä väestössä yhä useampi on hampaallinen. Suunterveyden ja hampaiston toimintakunnon ylläpito on tärkeää sekä yksilön terveyden, elämänlaadun ja ravitsemuksen että palvelujen riittävyyden kannalta. Hammaslääkäriliiton syksyn Avaa suu -kampanjassa muistutetaan ikääntyneen väestön suunterveyden merkityksestä. Kampanja on käynnissä 4.–17.9.

– Avaamme kampanjassa suun niiden puolesta, jotka eivät välttämättä siihen itse kykene. Moni iäkäs tarvitsisi apua esimerkiksi hampaidensa harjauksessa, mutta ei sitä välttämättä saa, sanoo Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri

Suunterveys on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia läpi koko elämän. Suunterveyteen vaikuttavat tekijät ja sen ylläpitämisen edellytykset vaihtelevat eri ikäkausina.

– Iäkkään suunterveydessä on omia erityispiirteitään, mutta myös samankaltaisuutta lapsen kanssa, kun omat taidot ja voimat eivät aina riitä ylläpitämään hyvää suunterveyttä. Iäkkäällä esimerkiksi suun omahoidon, ateriarytmin ja ammattimaisen suunhoidon käyntien säännöllisyys saattavat katketa, vaikka juuri tässä elämänvaiheessa suunterveyden ylläpitäminen olisi erityisen tärkeää, Hietala-Lenkkeri painottaa.

Hammaslääkäriliiton suunterveyden edistämistyön tavoitteena on luoda ja vahvistaa väestön elinikäisen suunterveyden perustaa.

– Myös Hammaslääkäriliiton hallitusohjelmatavoitteissa painotimme suunterveyden edistämistä ja kiinnitimme huomiota erityisesti hoivan varassa elävien ihmisten suunterveyteen muistuttamalla oikeudesta päivittäiseen suuhygieniaan sekä korostamalla ennaltaehkäisyä jo syntyneiden vaurioiden korjaamisen sijaan.

Tietoa suunterveydestä

Hammaslääkäriliiton Avaa suu -kampanja kannustaa kaikkia elinikäiseen suunterveyteen. Tänä syksynä 4.–17.9. kampanja muistuttaa jokaista huolehtimaan sekä omasta suunterveydestä että muistamaan myös lähimmäisiään, joiden omat taidot tai voimat eivät tähän riitä. Keväisin kampanja alkaa Suunterveyspäivänä – Suomen kansallista suunterveyspäivää vietetään vuosittain 20.3.

Avaa suu -kampanjan verkkosivuilta löytyy tietoa, testejä ja tietoiskuvideoita suunterveydestä. Sisältöjä jaetaan kampanjan sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Instagramissa. #avaasuu

Avaa suu -kampanjan sivut
Avaa suu -kampanja Facebookissa
Avaa suu -kampanja Instagramissa

Suomen Hammaslääkäriliitto on hammaslääkärien ja hammaslääketieteen opiskelijoiden akavalainen asiantuntija- ja edunvalvontajärjestö. Liittoon kuluu noin 7400 jäsentä eli yli 90 prosenttia ammattikunnasta. Olemme mukana kehittämässä suun terveydenhuoltoa ja edistämässä suomalaisten suunterveyttä. Liiton tehtävänä on myös vaalia hammaslääkärien eettisiä arvoja ja edistää ammattikunnan eettistä keskustelua. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi

Avaa suu -kampanja kannustaa nuoria aikuisia huolehtimaan suunterveydestä18.3.2024 12:38:48 EET | Tiedote

Nuorten aikuisten suunterveyteen vaikuttavat elämänvaiheen monet muutokset, kuten itsenäistyminen ja muutto omaan kotiin, varusmiespalvelu, opiskelijaelämä ja perheen perustaminen. Hammaslääkäriliiton Avaa suu -kampanja kannustaa erityisesti nuoria aikuisia pitämään huolta suunterveydestä. Kevään kampanja-aika on 18.–31.3. Suunterveyspäivää vietetään vuosittain 20. maaliskuuta.

Uuden Kela-korvausmallin tulee kannustaa säännölliseen suunterveyden hoitoon1.11.2023 09:58:28 EET | Tiedote

Uuden Kela-korvausmallin tulee Hammaslääkäriliiton mukaan kannustaa säännölliseen hoitoon, jolla voidaan turvata hoidon oikea-aikaisuus, edistää suunterveyttä ja vähentää hoidon tarvetta. Uuden korvausmallin suunnittelu on päätetty aloittaa osana hallitusohjelmaa. Suun terveydenhuollon palvelujen näkökulmasta uudistus on Hammaslääkäriliiton mielestä erittäin tarpeellinen.