Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata testar de utökade betjäningstiderna i Lahtis och Villmanstrand
5.9.–12.12.2023 betjänar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i Lahtis och Villmanstrand även kvällstid utan tidsbokning på tisdagar under jämna veckor kl. 16–18.
Under den utökade betjäningstiden kan man få råd, hjälp med att fylla i formulär och boka tid, inleda sitt ärende och returnera dokument.
Försöket med öppettider är ett gemensamt försök för de gemensamma serviceställena och fortsätter fram till slutet av 2023.
Vi rekommenderar att du bokar tid på förhand
Största delen av ärendena förutsätter inget besök på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe, utan ärendet kan skötas elektroniskt eller per telefon.
Om ett ärende förutsätter ett myndighetsmöte på serviceställe, rekommenderar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata alltid att man bokar tid på förhand via tidsbokningssystem. På så sätt kan man sköta sitt ärende smidigare utan att vänta i onödan.
I Lahtis och Villmanstrand erbjuds betjäningstider med tidsbokning tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 9–16. Du kan boka tid för att sköta de ärenden som kräver ett besök på vårt serviceställe.
Kommunicera elektroniskt med oss
Se våra tjänster som kräver besök
Uträttande av ärenden utan tidsbokning
Om du kommer för att sköta ditt ärende utan tidsbokning, var beredd på att vänta på din tur.
Fram till slutet av 2023 testar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata de utökade öppettiderna i Lahtis och Villmanstrand, så man kan också uträtta ärenden med oss kvällstid på tisdagar under jämna veckor.
Vi betjänar i Lahtis utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- jämna veckor på tisdagar kl. 16–18.
- öppettiderna följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- onsdagar kl. 9–12
- fredagar kl. 9–12
Vi betjänar i Villmanstrand utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- tisdagar kl. 9–12 samt kl. 16–18 (Obs! Kvällstid endast under jämna veckor)
- öppettider kl. 16–18 följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- fredagar kl. 9–12
De gemensamma serviceställena erbjuder allmän rådgivning, hjälp med att boka tid och möjlighet att lämna in formulär och dokument även under de tider då Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas egen kundtjänst är stängd. Lahtis och Villmanstrands gemensamma serviceställen betjänar i dessa ärenden vardagar kl. 8.00–16.15 och tisdagar under hösten kl. 8.00–18.00.
Den förlängda öppettiden på eftermiddagen är ett gemensamt försök för statsförvaltningen som grundar sig på en enkät som genomfördes 2021. Enligt den är medborgarna intresserade av möjligheten att uträtta ärenden även efter kl. 16, men inte på veckosluten. Utifrån resultaten av försöken fattas bland annat beslut om fortsättningen för den förlängda öppettiden och den allmänna servicerådgivningen.
Nyckelord
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum