Sosiaali- ja terveysalan osaajapula luo tarpeen nopealle koulutukselle lääkinnällisten laitteiden käyttöön
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on merkittävä osaajapula. Nopea muutos ja muutoksesta syntynyt koulutustarve ovat luoneet valtavan paineen nopeasti ja ketterästi toteutettavalle koulutukselle lääkinnällisen laitteiden, kuten hengityskoneiden ja muiden tehohoidossa käytettävien laitteiden käyttöön.

Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset kokevat epävarmuutta terveysteknologioiden ja lääkintälaitteiden käytössä vähäisen perehdytyksen ja koulutuksen vuoksi. Kliinisessä työssä tapahtuvat inhimilliset virheet terveysteknologioiden ja lääkinnällisten laitteiden käytössä johtavat asiakas-, potilas- sekä työturvallisuuteen liittyviin vaara- ja haittatapahtumiin. Lääkinnällisten laitteiden käytön osaamisen ja osaamisen varmistamisen puute vaikuttaa turvallisuuden lisäksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen.
– Terveydenhuollon jatkuva muutos ja kehitys tarkoittaa jatkuvaa henkilöstön terveysteknologia- ja lääkintälaiteosaamisen koulutustarvetta, johon ei ole pystytty vastaamaan riittävästi työpaikoilla tapahtuvilla koulutuksilla ja perehdytyksillä, sanoo VPMDT-hankkeen projektipäällikkö Minna Tiainen Tampereen ammattikorkeakoulusta.
Virtual Platform for Medical Device training (VPMDT) -hankkeessa on kehitetty sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille uusia tapoja lääkinnällisten laitteiden käytön osaamisen lisäämiseen. Hankkeessa on tuotettu lääkinnällisten laitteiden osaamisen varmistamiseen, koulutukseen ja perehdytykseen uudenlaisia pedagogisia ja virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja oppimisympäristöön.
VPMDT on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama, kolmen organisaation yhteishanke. Hankkeessa toimijoina ovat Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun Yliopisto ja Pohjanmaan hyvinvointialueella toimiva asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. Hankeen tärkeinä sidosryhminä toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja lääkinnällisiä laitteita valmistavat terveysteknologiayritykset. Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka käyttävät työssään terveysteknologioita ja lääkintälaitteita, tai määrittelevät ja ohjeistavat muita ammattilaisia niiden käytössä.
Avoin oppimisympäristö tukee yhteneviä toimintamalleja
Hankkeen alkuvaiheessa on kerätty tietoa nykytilasta haastattelujen, kyselyjen ja kirjallisuuskatsauksien avulla. Saatua tietoa on hyödynnetty laiteturvallisuuden oppimisympäristön kehittämisessä. Hankkeessa kehitettävässä ratkaisussa hyödynnetään virtuaaliteknologiaa, lisätyn todellisuuden teknologiaa ja QR-koodeja. Ratkaisua testataan ja kehitetään yhteiskehittämisen keinoin nopeilla kokeiluilla sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa.
– Olemme järjestäneet lisäksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille aihealueesta webinaareja ja niin sanottuja Ketteriä kokeiluja. Näissä kolmella eri paikkakunnalla järjestetyissä kokeiluissa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset pääsivät tutustumaan erilaisiin teknologioihin ja siihen, miten niitä voidaan hyödyntää lääkinnällisten laitteiden käytön opettelussa. Valmista oppimisympäristöä testattiin lääkinnällisten laitteiden asiantuntijoilla ja heiltä saadun palautteen perusteella tehtiin muutoksia, Tiainen kertoo.
Virtuaalinen (VR, XR) ja lisätyn todellisuuden (AR) oppimisympäristö motivoi sote-työntekijöitä digitaalisten laitteiden, järjestelmien ja teknologioiden käyttämiseen ja taitojen kehittämiseen. Avointa oppimisalustaa tarjoamalla pyritään myös lisäämään eri organisaatioiden laiteosaamiseen ja laiteosaamisen varmistamiseen liittyvien toimintamallien yhteneväisyyttä kansallisella tasolla.
– Oppimisympäristölle toivotaan pitkää elinkaarta asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen osaavissa käsissä, Tiainen sanoo.
Euroopan sosiaalirahaston (ESR) hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Virtual Platform for Medical Device Training -hankkeen päätöstapahtuma Nokia-Arenan Paidia-tilassa keskiviikkona 6.9.2023 klo 12–16. Tapahtumassa julkistetaan lääkinnällisten laitteiden avoin oppimisympäristö.
Yhteyshenkilöt
Minna Tiainenlehtori, VPMDT-hankkeen projektipäällikköTampereen ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysala
Puh:040 662 7326minna.tiainen@tuni.fiLinkit
Tampereen ammattikorkeakoulu on monialainen työelämäkorkeakoulu, joka vastaa työ- ja elinkeinoelämän muuttuviin osaamistarpeisiin tuottamalla parasta ammatillista korkeakoulutusta ja innovaatioita. Toimimme aktiivisessa yhteistyössä korkeakouluyhteisön ja työelämän kumppaneiden kanssa, kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Kärkiosaamisemme suuntautuu oppimisen edistämiseen, uusien teknologioiden hyödyntämiseen, ekologisiin innovaatioihin ja sosiokulttuurisiin haasteisiin. TAMKissa on yli 10 000 opiskelijaa ja vakituista henkilöstöä noin 700.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen ammattikorkeakoulu
Traumainformoitu työote opettaa kohtaamaan ihmisen ihmisenä8.5.2025 12:57:10 EEST | Tiedote
Traumainformoidun työotteen koulutuksessa opetellaan luomaan turvaa ja luottamusta sosiaali- ja terveysalan asiakas- ja työyhteisösuhteisiin. Sen sijaan, että keskityttäisiin trauman hoitoon, asiakkaalle annetaan tilaa tutkia, miten koettu trauma näyttäytyy senhetkisessä elämässä. ESR+-rahoitteisen Traumainformoitu työote -hankkeen tavoitteena on kehittää koulutusmalli, jonka sisältöjä on pilotoitu syksyllä 2024 ja keväällä 2025 koulutuskokonaisuuksissa neljän hyvinvointialueen työntekijöille.
TAMKin tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän tai siirtohaun kautta? Hakuaika 2.–16.5.28.4.2025 12:31:57 EEST | Tiedote
Tampereen ammattikorkeakoulun kevään 2025 avoimen väylän erillishaussa on runsas koulutustarjonta lukuisilla aloilla. Avoimen väylän erillishaku alkaa 2.5. ja päättyy 16.5. kello 15.00. Samaan aikaan käynnissä on myös siirtohaku korkeakouluopiskelijoille.
Opiskelijoiden hyvinvointipalvelut tukevat kokonaisvaltaisesti jaksamista ja menestystä16.4.2025 10:52:32 EEST | Tiedote
Opiskelijoiden hyvinvointi on avain onnistuneisiin opintoihin. Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) tukee opiskelijoiden jaksamista ja opiskelukykyä kokonaisvaltaisesti tarjoamalla monipuolisia palveluita aina oppimisen tuesta mielenterveyspalveluihin ja vertaistukitoiminnasta liikuntamahdollisuuksiin. Jokainen opiskelija ansaitsee tulla kohdatuksi ja saada tarvitsemansa tuen, oli kyse sitten opinnoista, arjesta tai elämänmuutoksista.
Työntekijän merkityksellisyyden tunne lisää vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan houkuttelevuutta2.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla -hankkeessa (MERIT) luodaan ratkaisuja alan ammattilaisten veto- ja pitovoiman haasteisiin. Työntekijöiden yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen ja oikeiden johtamistapojen löytäminen ovat avain parempaan työelämään.
Tampereen ammattikorkeakoulun vuoden 2024 vuosikatsaus valmistui31.3.2025 13:07:22 EEST | Tiedote
Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) vuosi 2024 oli menestyksellinen niin koulutuksen, TKI-toiminnan kuin kansainvälisen yhteistyön osalta. Opiskelijamäärät jatkoivat kasvuaan, ja opintojen läpäisyaste parani merkittävästi. Samalla TAMKin taloudellinen tulos vahvistui, mikä pienentää kestävän kehityksen mukaisen kampuskehityksen aiheuttamia vuosikuluja ja mahdollistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vahvistamisen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme