Målet i Västra Nylands välfärdsområdes servicestrategi är att stärka basnivån för service.
Det är meningen att Västra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutar om servicestrategin i oktober.
Servicestrategin är en långfristig plan om hur välfärdsområdet stärker servicen på basnivå och balanserar ekonomin. Det viktigaste målet i servicestrategin är att trygga högklassiga tjänster för västnylänningarna nu och i framtiden.
Beredningen av servicestrategin har under hela 2023 utförts i intensivt samarbete med personalen, invånarna, de förtroendevalda och andra viktiga intressentgrupper. I beredningen har man till stöd för beslutsfattandet producerat en omfattande mängd information om nuläget i tjänsterna och eventuella vägar framåt.
Välfärdsområdenas ekonomiska situation är utmanande. Därför har balanseringen av ekonomin fått en framträdande roll i servicestrategin.
Utöver utgångslägets finansieringsunderskott ökar kostnaderna snabbt på grund av ökningen i inflationen och räntenivån samt vårdbranschens lönehöjningar, som överskrider den allmänna nivån. Därför är det viktigt att stävja kostnadsökningen på ett långsiktigt och hållbart sätt.
”Allt detta betyder att vi bör se på saker på ett annat sätt än tidigare”, kommenterar välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Enligt Svahn ska till exempel de elektroniska tjänsternas roll i serviceutbudet omdefinieras. Det här förutsätter lösningar av välfärdsområdet, men även ändringar i lagstiftningen.
Det är meningen att besluten om servicestrategin fattas i oktober. För tillfället behandlar grupperna i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige ett utkast till servicestrategi, som även påverkansorganen och kommunerna i området går igenom.
Vad beslutar man om i servicestrategin?
- I servicestrategin beslutar man om riktlinjerna för utvecklingen av servicen och verksamheten och om målen för förändringen av verksamheten.
- Dessutom beslutar man om hurdana resurser servicen på basnivå och stärkandet av verksamheten kräver.
- Som en del av servicestrategin beslutar man om principerna för välfärdsområdets upphandlingar, principerna för de digitala tjänsterna och principerna för utvecklingen av nätverket av tjänster.
- I servicestrategin beslutar man inte om utvecklingsplaner för enskilda tjänster eller nedläggningen av enskilda verksamhetsställen i servicenätet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiVästra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Ungdomsfullmäktige kräver utredning om införande av övervakade injiceringsrum24.10.2025 09:09:53 EEST | Tiedote
Ledamöterna i Västra Nylands välfärdsområdes ungdomsfullmäktige har berett ett offentligt ställningstagande som man hoppas att ungdomsfullmäktige i övriga välfärdsområden undertecknar.
Nuorisovaltuustot vaativat selvitystä huumeiden käyttöhuoneiden käyttöönotosta24.10.2025 09:02:25 EEST | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuutetut ovat valmistelleet julkisen kannanoton, jonka tavoitteena on saada allekirjoittajiksi muiden hyvinvointialueiden nuorisovaltuustoja.
Budgetförslag: Västra Nylands välfärdsområde börjar förnya sina tjänster22.10.2025 15:04:32 EEST | Tiedote
Budgetförslaget inleder genomförandet av välfärdsområdets strategi och innehåller satsningar på förnyelse av tjänsterna samt effektiviseringsåtgärder. I förslaget till budget för 2026 betonas en förbättrad tillgång till tjänster och smidigare service med klienten i fokus, En ansvarsfull balansering av ekonomin möjliggör satsningar på förnyelsen av tjänsterna så att de svarar mot framtidens föränderliga behov.
Talousarvioesitys: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella käynnistyy palvelujen uudistaminen22.10.2025 15:01:51 EEST | Tiedote
Talousarvioesitys käynnistää hyvinvointialueen strategian toteuttamisen ja sisältää panostuksia palvelujen uudistamiseen sekä tehostamistoimenpiteitä. Vuoden 2026 talousarvioesityksessä korostuu palvelujen saatavuuden parantaminen ja sujuvoittaminen asiakaslähtöisesti. Vastuullinen talouden tasapainotus mahdollistaa panostukset palvelujen uudistamiseen, jotta ne vastaavat tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin.
Välfärdsområdesfullmäktige godkände strategin för förnyelsen av tjänster 2026–20297.10.2025 22:46:17 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige beslutade om välfärdsområdets långsiktiga mål för verksamheten och ekonomin och godkände strategin för Västra Nylands välfärdsområde 2026–2029.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme