Hoitokeskustelun voi käydä verkossa – potilas saa vastauksen suoraan omasta hoitoyksiköstään
Kysy silloin, kun asia tulee mieleen ja ammattilainen vastaa sinulle kahden arkipäivän sisällä. Tämän lupaa OmaTaysin digitaalinen hoitokeskustelu-palvelu, joka laajenee kaikkien Tampereen yliopistollisen sairaalan potilaiden käyttöön syksyn aikana.

Hoitokeskustelu on digitaalinen palvelu, jonka kautta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) hoitosuhteessa oleva potilas voi ottaa yhteyttä hoitoyksikkönsä ammattilaisiin kiireettömissä asioissa. Palvelu on otettu kokeilukäyttöön keväällä 2019 ja tänä syksynä tavoitteena on, että siitä kasvaisi ensisijainen yhteydenottotapa potilaille, joille digipalvelun käyttäminen on mahdollista.
Hoitokeskustelussa potilas kirjautuu Taysin sähköisen asioinnin palveluun OmaTaysiin ja aloittaa keskustelun syöttämällä järjestelmään hoitoyksiköstä tai pirha.fi-sivuilta saatavan pin-koodin. Tämän jälkeen hän pääsee kirjoittamaan kysymyksensä viestikenttään ja saa viestiinsä lääkärin tai hoitajan vastauksen kahden arkipäivän sisällä.
Palvelu on lunastanut paikkansa useamman vuoden kokeilujakson aikana. Käytännössä ainoa vaihtoehto hoitokeskustelulle on puhelu, joita osastoille ja poliklinikoille voi tulla satoja päivässä.
− Takaisinsoitto on usein ruuhkautunut ja puhelu voi tulla potilaalle hankalalla hetkellä. Ei ole mukava kassajonossa vastata omaan terveyteen liittyviin kysymyksiin, sanoo kehittämispäällikkö Sari Numminen Taysista.
Viesti milloin haluat
Kysymykset liittyvät usein hoito-ohjeisiin, joita potilaat haluavat varmistaa toimenpiteen jälkeen. Vastaavasti vuodeosastoille tulevat saattavat kysyä jotakin tulevasta toimenpiteestä.
Hoitokeskustelua voi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta ja viesteihin voi palata uudelleen. Kokemus on näyttänyt, että suurin osa viesteistä lähetetään illalla.
− Tämä kertoo, että palvelu helpottaa etenkin niiden asiakkaiden viestimistä, jotka eivät pysty esimerkiksi omasta päivätyöstään irrottautumaan puhelinjonoon.
Yhtä lailla käyttäjien joukossa on myös iäkkäämpiä potilaita. Hoitokeskustelussa vastaus tallentuu, ja potilaan on helppo tarvittaessa näyttää viesti vaikkapa omalle läheiselleen tai työterveyslääkärilleen.
− Tämä helpottaa myös huonokuuloisia potilaita tai potilaita, jotka eivät voi puhua tai jotka asioivat muulla kuin omalla äidinkielellään, Numminen täydentää.
Työrauhaa myös ammattilaisille
Kun palvelu on ajasta riippumaton, siitä hyötyvät myös viesteihin vastaavat ammattilaiset.
− Myös heille on helpotus, että viesteihin voi vastata silloin, kun hoitoyksikön muut työt sallivat. Lisäksi vastaukseen tarvitaan usein perehtymistä potilaan tilanteeseen sekä näkemystä kollegoilta tai hoitavalta lääkäriltä. Sähköisesti tulleeseen kysymykseen ehtii rauhassa hankkia tarvittavat tiedot.
Hoitokeskustelun käyttäminen vaatii varmennetun tunnistautumisen. Näin hoitohenkilökunta voi olla varma myös siitä, että kysyjä on juuri kyseinen potilas.
− Tietoturvasyistä esimerkiksi sähköpostikyselyihin tai tekstiviesteihin ei voida vastata, Numminen muistuttaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi LiimatainenHallintoylilääkärisairaalapalvelut, Pirkanmaan hyvinvointialue
Puh:040 0581 871suvi.liimatainen@pirha.fiKuvat

Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Aluehallitus esittää aluevaltuustolle vammaispoliittisen ohjelman hyväksymistä ja muutoksia asiakasmaksuihin11.8.2025 11:19:30 EEST | Tiedote
Aluehallitus käsitteli maanantaina hyvinvointialueella laadittua ensimmäistä vammaispoliittista ohjelmaa. Tavoitteena on vammaisten ihmisten yhdenvertainen kohtelu ja YK:n vammaissopimuksen tavoitteiden edistäminen. Aluehallitus täydensi ohjelmaa monipalveluvaliokunnan lausunnon pohjalta.
Tays Keskussairaalan magneettikuvantamislaite ja tietokonetomografialaite uusitaan11.8.2025 09:40:18 EEST | Tiedote
Tays Keskussairaalan K-kuvantamisen magneettikuvantamislaite (MR) on poissa käytöstä 1.9.-3.11.2025 ja tietokonetomografialaite (TT) 29.9.–10.11. 2025 välisen ajan. Laitteet uusitaan ja tiloissa tehdään remonttia.
Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaalityöntekijän nimissä lähetetty huijausviesti8.8.2025 09:54:44 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella on tullut tietoon yksi tapaus, jossa asiakkaalle on lähetetty huijausviesti tekstiviestillä hyvinvointialueen sosiaalityöntekijän nimissä.
Taysia uudistetaan vastuullisesti - A-Insinöörit on valittu uudistamisohjelman harmaan talouden torjunnan konsultiksi7.8.2025 09:15:09 EEST | Tiedote
Tays uudistamisohjelman harmaan talouden torjunnan konsultiksi ja kolmannen osapuolen tarkastajaksi on valittu A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy. Harmaan talouden torjunnan konsultin tehtävät jakautuvat uudistamisohjelman rakennushankkeiden hankinta-, sopimus- ja työmaavaiheeseen sekä raportointiin. Taysin uudistamisessa panostetaan vastuullisuuteen, ja siksi myös harmaan talouden torjuntaan kiinnitetään erityistä huomiota.
Aluehallitus käsittelee vammaispoliittista ohjelmaa ja asiakasmaksujen muutoksia 11.8.20256.8.2025 16:28:30 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella on valmisteltu vammaisneuvoston aloitteesta vammaispoliittinen ohjelma, joka on ensimmäisiä hyvinvointialuetasoisia vammaispoliittisia ohjelmia Suomessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme