Hoitokeskustelun voi käydä verkossa – potilas saa vastauksen suoraan omasta hoitoyksiköstään
Kysy silloin, kun asia tulee mieleen ja ammattilainen vastaa sinulle kahden arkipäivän sisällä. Tämän lupaa OmaTaysin digitaalinen hoitokeskustelu-palvelu, joka laajenee kaikkien Tampereen yliopistollisen sairaalan potilaiden käyttöön syksyn aikana.

Hoitokeskustelu on digitaalinen palvelu, jonka kautta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) hoitosuhteessa oleva potilas voi ottaa yhteyttä hoitoyksikkönsä ammattilaisiin kiireettömissä asioissa. Palvelu on otettu kokeilukäyttöön keväällä 2019 ja tänä syksynä tavoitteena on, että siitä kasvaisi ensisijainen yhteydenottotapa potilaille, joille digipalvelun käyttäminen on mahdollista.
Hoitokeskustelussa potilas kirjautuu Taysin sähköisen asioinnin palveluun OmaTaysiin ja aloittaa keskustelun syöttämällä järjestelmään hoitoyksiköstä tai pirha.fi-sivuilta saatavan pin-koodin. Tämän jälkeen hän pääsee kirjoittamaan kysymyksensä viestikenttään ja saa viestiinsä lääkärin tai hoitajan vastauksen kahden arkipäivän sisällä.
Palvelu on lunastanut paikkansa useamman vuoden kokeilujakson aikana. Käytännössä ainoa vaihtoehto hoitokeskustelulle on puhelu, joita osastoille ja poliklinikoille voi tulla satoja päivässä.
− Takaisinsoitto on usein ruuhkautunut ja puhelu voi tulla potilaalle hankalalla hetkellä. Ei ole mukava kassajonossa vastata omaan terveyteen liittyviin kysymyksiin, sanoo kehittämispäällikkö Sari Numminen Taysista.
Viesti milloin haluat
Kysymykset liittyvät usein hoito-ohjeisiin, joita potilaat haluavat varmistaa toimenpiteen jälkeen. Vastaavasti vuodeosastoille tulevat saattavat kysyä jotakin tulevasta toimenpiteestä.
Hoitokeskustelua voi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta ja viesteihin voi palata uudelleen. Kokemus on näyttänyt, että suurin osa viesteistä lähetetään illalla.
− Tämä kertoo, että palvelu helpottaa etenkin niiden asiakkaiden viestimistä, jotka eivät pysty esimerkiksi omasta päivätyöstään irrottautumaan puhelinjonoon.
Yhtä lailla käyttäjien joukossa on myös iäkkäämpiä potilaita. Hoitokeskustelussa vastaus tallentuu, ja potilaan on helppo tarvittaessa näyttää viesti vaikkapa omalle läheiselleen tai työterveyslääkärilleen.
− Tämä helpottaa myös huonokuuloisia potilaita tai potilaita, jotka eivät voi puhua tai jotka asioivat muulla kuin omalla äidinkielellään, Numminen täydentää.
Työrauhaa myös ammattilaisille
Kun palvelu on ajasta riippumaton, siitä hyötyvät myös viesteihin vastaavat ammattilaiset.
− Myös heille on helpotus, että viesteihin voi vastata silloin, kun hoitoyksikön muut työt sallivat. Lisäksi vastaukseen tarvitaan usein perehtymistä potilaan tilanteeseen sekä näkemystä kollegoilta tai hoitavalta lääkäriltä. Sähköisesti tulleeseen kysymykseen ehtii rauhassa hankkia tarvittavat tiedot.
Hoitokeskustelun käyttäminen vaatii varmennetun tunnistautumisen. Näin hoitohenkilökunta voi olla varma myös siitä, että kysyjä on juuri kyseinen potilas.
− Tietoturvasyistä esimerkiksi sähköpostikyselyihin tai tekstiviesteihin ei voida vastata, Numminen muistuttaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi LiimatainenHallintoylilääkärisairaalapalvelut, Pirkanmaan hyvinvointialue
Puh:040 0581 871suvi.liimatainen@pirha.fiKuvat

Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Ruoveden ja Kämmenniemen lähiasiointipisteiltä saa apua kiireettömiin asioihin – vastaanotot toimivat ajanvarauksella2.5.2025 12:44:46 EEST | Tiedote
Ruoveden ja Tampereen Kämmenniemen lähiasiointipisteillä käynnistyy uusi toimintamalli maanantaina 5.5.2025. Lähiasiointipisteet tuovat ajanvarauksella toimivia, kiireettömiä palveluja lähelle asukkaita.
Kaikenikäiset ovat löytäneet digiklinikan: erityisen suosittu ruuhkavuosia elävien keskuudessa2.5.2025 11:01:53 EEST | Tiedote
Vuoden käytössä ollut Pirkanmaan hyvinvointialueen digiklinikka on saavuttanut suuren suosion Pirkanmaalla, ja 25 % alueen väestöstä on rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi. Suomen suurin julkisen terveydenhuollon digiklinikka on erityisesti 20–40-vuotiaiden suosiossa, mutta myös yli 60-vuotiaat ovat löytäneet palvelun. Poikkeuksellinen flunssatalvi näkyi myös digiklinikalla.
Aluevaltuusto evästi hallitusta kuntouttavan päivätoiminnan keskustelulla ja hyväksyi valiokuntaohjelman29.4.2025 21:47:45 EEST | Tiedote
Aluevaltuusto keskusteli tiistaina ikäihmisten kuntouttavan päivätoiminnan järjestämisvaihtoehdoista, hyväksyi valiokuntaohjelman ja merkitsi tiedoksi kolmen eri valiokunnan mietinnöt. Myös ikäihmisten palvelujen kehittämisohjelman väliraportista keskusteltiin laajasti.
Aluehallitus hyväksyi Pitkäniemen alueen maankäyttö- ja luovutussopimuksen ja palautti asiakasmaksuvapautusten kokonaisuuden valmisteluun28.4.2025 12:31:35 EEST | Tiedote
Hallitus hyväksyi maanantaina Pitkäniemen alueen maankäyttö- ja luovutussopimuksen, joka mahdollistaa alueen palvelujen ja asumisen kehittämisen yhdessä Nokian kaupungin kanssa. Asiakasmaksuvapautuksia koskevat linjaukset ja aihepiiriin kuuluva aluevaltuustoaloite palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.
Aluehallitus ja -valtuusto kokoontuvat ensi viikolla23.4.2025 16:50:20 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja aluevaltuusto kokoontuvat ensi viikolla peräkkäisinä päivinä. Aluevaltuuston etäkokousta voi tiistaina seurata suorana lähetyksenä verkossa. Valtuusto keskustelee muun muassa ikäihmisten päivätoiminnan järjestämistavasta sekä valiokuntien mietinnöistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme