Mari-Leena Talvitie valittiin uudelleen TEKin hallituksen puheenjohtajaksi

Tekniikan akateemiset TEKin valtuusto valitsi diplomi-insinööri, kansanedustaja Mari-Leena Talvitien jatkamaan TEKin hallituksen puheenjohtajana. Talvitie haluaa TEKin jatkavan yhdenvertaisuuden edistämistä ja työelämän syrjivien rakenteiden purkamista.

Tekniikan akateemiset TEKin hallituksen puheenjohtajana jatkaa diplomi-insinööri, kansanedustaja Mari-Leena Talvitie (kok.) Oulusta. Uusi valtuusto valitsi hallituksen puheenjohtajan järjestäytymiskokouksessaan Helsingissä perjantaina 8. syyskuuta.

”Me tekkiläiset rakennamme yhdenvertaista, turvallista työelämää ja yhteiskuntaa kaikille taustoista riippumatta. Jatkamme työtä yhdenvertaisuuden edistämiseksi, tavoitteenamme purkaa työelämän syrjiviä rakenteita ja asenteita. Jokaisen on saatava työskennellä omana itsenään ja jokaisella on oikeus hyvään ja reiluun työelämään”, Talvitie linjaa.

Talvitien mukaan TEKissä kehitetään vaikuttavia jäsenpalveluita perustuen tietoon tekkiläisten toiveista ja tarpeista, mukaan lukien yksilölliset palvelut. Työn ja perhe-elämän tasapainoa edistetään vaikuttamis- ja sopimustoiminnassa. Tekkiläisten tulotason nosto tulee jatkossakin olemaan yksi edunvalvonnan päätavoitteista.

”Me tekkiläiset edesautamme työmarkkinoiden kansainvälistymistä ja samalla huolehdimme, että Suomessa on korkeaa osaamista ja osaajia tulevaisuudessakin. Erityisesti nyt, kun sekä valtio että yksityinen sektori kasvattavat TKI-panostuksia, osaajien määrä ei voi muodostua pullonkaulaksi. Muiden kuin suomenkielisten jäsenien osuus kasvaa myös TEKin jäsenkunnassa ja se näkyy monipuolisessa palvelutarjonnassamme.”, Talvitie sanoo.

Talvitien henkilökohtaiseksi varajäseneksi valittiin Mikko Merihaara (kok.). Hallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Arto Timperi (Yht) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Jari Nummikoski (iTyö).

Kauden 2023-2026 hallituksen jäsenet on listattu alla. Nimen perässä on suluissa jäsenen valtuustoryhmä ja sen jälkeen varajäsen.

Peppi Seppälä (vihr), Mikko Viilo, 31.3.2025 alkaen Noora Laak (vas)

Maria Kultanen (nuoret), Sini Piiparinen

Pia Humalajoki (nuoret), Essi Puustinen

Arto Timperi (1. varapj, Yht), Elina Sillanpää

Mikko J Salminen (Yht), Virpi Paavola

Jari Nummikoski (2. varapj, iTyö), Anu Vaari

Mikko Lasanen (kesk), 31.3.2025 alkaen Seija Kyhälä (iTyö), Seija Kyhälä, 31.3.2023 alkaen Mikko Lasanen

Elina Wanne (kok), Oskari Iivarinen

Johanna Ahopelto (kok), Jussi Kasurinen

Anne Granat-Jukakoski (TFiF), Jimmy Nylund

Opiskelijaedustaja (toimikausi kalenterivuosi) Noora Rautio, Julius Haapakoski

Luottavaisena, mutta hereillä teknologiamurroksessa

Talvitien mielestä ammattijärjestön tulee olla aloitteellinen keskustelija, kun on kyse uusia teknologioita koskevista eettisistä pelisäännöistä. Tämä koskee mm. tekoälyn ja uusien energiaratkaisujen mahdollisuuksien ja riskien ymmärtämistä sekä lakeihin ja työehtosopimuksiin vaikuttamista.

”Rakennamme teknologiamurrosta luottavaisena ja sopivasti kriittisenä. Ihmisen, teknologian ja yhteiskunnan kehityksessä arvojen ja ihmisen on oltava ajurina, ei seuraajana. Teknologiakehitys muuttaa jatkuvasti myös työmarkkinoita. Näiden muutosten tulee näkyä myös TEKin edunvalvontapalveluiden kehityksessä”, hän toteaa.

Mari-Leena Talvitien johtama TEK pyrkii jatkossakin siihen, että digitalisaatiolla ja vihreällä siirtymällä rakennetaan vastuullista ja kestävää yhteiskuntaa. TEK tukee yhteiskunnallisia ratkaisuja, joilla tekniikka parhaiten edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista, esimerkiksi energia- ja resurssitehokkuutta lisääviä innovaatioita.