NYAB Oyj

NYAB aloittaa työt Talgan Euroopan ensimmäisessä kaupallisessa akkuanodijalostamossa

NYAB aloittaa maanrakennustyöt Talgan uudessa akkuanodijalostamossa Luulajan teollisuuspuistossa. Uusiutuvalla energialla toimiva laitos on osa Talgan investointia ilmastoälykkäisiin akkuanodeihin, joissa käytetään Kiirunan kunnassa sijaitsevan Vittangin kaivoksen luonnongrafiittia. Jalostamon rakentamisen valmistelu alkaa tällä sopimuksella ja käynnistyy syyskuussa.

Luulajan satama on vihreän teollisen vallankumouksen satama Pohjois-Ruotsissa. Kuva: Luleå Hamn. Kuva: Luleå Hamn. Kuva: Luleå Hamn.

Vihreä teollinen siirtymä jatkuu Pohjois-Ruotsissa

Pohjois-Ruotsissa on meneillään merkittävä investointibuumi, ja pelkästään Luulajassa suunnitellut investoinnit ovat yli 100 miljardia Ruotsin kruunua. Luulajan teollisuuspuisto on vihreän siirtymän keskus, johon investoivat Talgan kaltaiset raskaan teollisuuden yritysten keskittymät.

Talga AB kehittää vihreän grafiitin akkuanodituotteita, teknologiaa ja kehittyneitä materiaaleja. Talga on nyt perustamassa ensimmäistä kaupallista tehdastaan Luulajaan, jossa akkuanodimateriaalin vuosituotanto on suunniteltu riittävän noin 200 000 sähköautoon.

"Olemme erittäin tyytyväisiä, että tämän NYAB:n kanssa tehdyn sopimuksen myötä voimme käynnistää merkittävän investointimme Luulajassa. Uudella jalostamolla on ratkaiseva merkitys siirryttäessä kestävämpään tulevaisuuteen. Käyttämällä Vittangin luonnongrafiittia, vihreää energiaa ja omaa prosessiteknologiaa voimme vähentää akkuanodien tuotannosta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä jopa 92 prosenttia", sanoo Talgan projektijohtaja Peder Enoksson.

NYABin töihin kuuluvat tarvittavat maanrakennustyöt. Maaperän louhinta, täyttö, putkenlasku ja pinnoitustyöt laitosasennuksia ja rakennuksia varten. Työ alkavat välittömästi. Allekirjoitettuun sopimukseen sisältyy optio maa- ja infrastruktuuritöistä, jotka on tarkoitus käynnistää viimeistään keväällä 2024. Osapuolet ovat sopineet, että sopimuksen arvoa ei julkisteta.

"NYAB on perustettu Luulajassa, ja sillä on syvä ymmärrys ja läheinen yhteys alueisiin, joilla toimimme. Se, että olemme jälleen mukana yhdessä Luulajan teollisuuspuistoon sijoittuvassa tärkeässä projektissa, antaa meille hyvät mahdollisuudet tarttua uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Haluamme jatkossakin olla edistämässä vihreää ja teollista siirtymää. Olemme ylpeitä Talgan osoittamasta luottamuksesta", sanoo NYAB Sverige AB:n toimitusjohtaja Magnus Granljung.

NYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Olemme mahdollistamassa Pohjoismaiden vihreää siirtymää tarjoamalla uusiutuvaa energiaa ja kestävää infrastruktuuria koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaille. NYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 400 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Muut kielet

Lue lisää julkaisijalta NYAB Oyj

Extra bolagsstämma godkände NYAB:s flytt till Sverige, listbyte för aktien förväntas ske vid halvårsskiftet29.4.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

En extra bolagsstämma godkände idag NYAB:s föreslagna gränsöverskridande ombildning vilken innebär flytt av bolagets säte till Luleå från tidigare Uleåborg i Finland. I samband med flytten kommer också en flytt av notering att ske av NYAB:s aktie. En avnotering från Nasdaq First North Growth Market Finland är planerad till den 28 juni 2024 och första dag för handel av NYAB:s aktie på Nasdaq First North Growth Market Sverige beräknas bli i nära anslutning. Bolagets målsättning är att noteras på Nasdaq First North Sveriges Premier-segment.

NYAB suorittaa laajamittaisia vesitöitä Södertäljen kanavassa18.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

NYAB on allekirjoittanut Ruotsin liikennevirasto Trafikverketin kanssa sopimuksen, jonka arvo on 174 miljoonaa Ruotsin kruunua (noin 15 miljoonaa euroa). Projektin tilaajana on Ruotsin liikennevirasto Trafikverket, joka viimeistelee Södertäljen sulku- ja kanavaprojektia yhteistyössä Ruotsin merenkulkulaitos Sjöfartsverketin kanssa. Projektin tarkoituksena on tehdä rahtiliikenteestä kestävämpää ja tehokkaampaa sekä parantaa meriturvallisuutta.