Serlachius-museoiden Taidesauna tarjoaa elämyksen kaikille aisteille

”Museoon saunomaan? Mitä ihmettä – eihän museoon mennä heiluttamaan vihtaa vaan ihailemaan ylevää taidetta tai pällistelemään vanhoja rukinlapoja?” kirjoittavat Serlachius-museoiden kehitysjohtaja Päivi Viherkoski ja johtaja Pauli Sivonen uunituoreen kirjan esipuheessa.

Serlachius-museoiden Taidesauna tuo uuden arkkitehtonisen näkökulman suomalaiseen saunaan. Mäntän Gösta-taidemuseon pihapiiriin rakennettu sauna tarjoaa ainutlaatuisen matkan kaikille aisteille ja siirtymän arkisesta kaupunkiympäristöstä keskelle kaunista järviluontoa. Rantamaisemaan sulautuvan saunan arkkitehtuurissa yhdistyvät rytmikkäät kivipinnat ja lämmin puu, taide ja huippusuunnittelijoiden muotoilu. Rakennuksen sisätilat puolestaan jatkavat Serlachius-museo Göstan tunnelmaa, jossa maisema, taide ja arkkitehtuuri sulautuvat toisiinsa. Uudessa saunatilassa tämä kokemus saa uuden, vieläkin hienovireisemmän ja kotoisamman ulottuvuuden. Taide näyttäytyy siellä paitsi esillä olevissa Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan kuuluvissa teoksissa, myös huonekaluissa ja käyttöesineissä, joista osa on suunniteltu varta vasten Taidesaunaa varten.

Uusi kirja esittelee Taidesaunan filosofiaa ja arkkitehtuuria ja avaa sen suunnittelun lähtökohtia runsain tekstein ja kuvin. Tiedekeskus Heurekan johtaja Mikko Myllykoski ja tutkija Jyrki Siukonen käsittelevät artikkeleissaan perinteistä saunakulttuuria ja -tematiikkaa sekä niiden kytköksiä kuvataiteeseen.

Taidesaunan ovat suunnitelleet arkkitehdit Héctor MendozaMara Partida ja Boris Bežan, ja he avaavat teoksessa suunnittelutyönsä taustoja ja vaikuttimia. Saunan toteutussuunnittelusta on vastannut Pekka Pakkanen.

Taidesauna sai Vuoden 2022 Betonirakenne -palkinnon yksilöllisestä, innovatiivisesta ja taitavasta arkkitehtisuunnittelusta, osaavasta rakennuttamisesta ja erityisen laadukkaasta toteutuksesta. Taidesauna palkittiin myös Vuoden matkailuinnovaationa Finnish Travel Galassa marraskuussa 2022, ja se oli ehdolla Vuoden 2022 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi. Sauna from Finland myönsi Taidesaunalle keväällä 2023 Authentic Finnish Sauna Experience UNIQUE -laatumerkin.

Taidesauna – Art Sauna
Serlachius-museot – Serlachius Museums
Toimittajat: Pauli Sivonen ja Päivi Viherkosk
Kirjoittajat: Boris Bežan, Laura Kuurne, Héctor Mendoza, Mikko Myllykoski, Mara Partida, Jyrki Siukonen, Pauli Sivonen, Päivi Viherkoski
128 sivua, sidottu, kielet suomi ja englanti
Parvs ja Serlachius-museot, 2023

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle:
Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätiedot Taidesaunasta:
Susanna Yläjärvi, tiedottaja, Serlachius-museot, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Taidesauna | Art Sauna – Serlachius-museot, Parvs ja Serlachius-museot 2023

Vertaisarvioitu tiedekirja avaa uusia näkökulmia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan17.8.2023 12:48:52 EEST | Tiedote

Taidehistoria menee metsään! -antologia yhdistää taiteen, tieteen ja museon. Monipuolisessa ja ajankohtaisessa artikkelivalikoimassa käsitellään taiteilijoita, taideteoksia, keräilyä ja taidehistoriaa. Julkaisu aloittaa uuden taidehistorialliseen tutkimukseen perustuvan kirjasarjan. Se valottaa uusista näkökulmista Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaa, johon kuuluu niin vanhaa eurooppalaista taidetta, Suomen kultakauden taidetta kuin nykytaidettakin.

Uusi taidekirja tarjoaa toisen näkökulman Mäntän paperiteollisuuden syntyyn7.7.2023 12:51:31 EEST | Tiedote

Genesis – Arvojen kamppailu -kirja laajentaa ja taustoittaa taiteilija-kuraattori Ahmed Al-Nawasin (s. 1980) ja kuvataiteilija Minna Henrikssonin (s. 1976) näyttelyä, joka on esillä Serlachius-museo Gustafissa Mäntässä vuoden 2023 ajan. Al-Nawas ja Henriksson ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 2015 alkaen tarkastellen kriittisesti historiaa ja politisoiden sitä taiteen keinoin, ja heidän teoksissaan käsityö on usein vahvasti mukana.