VR:n ja HSL:n kysely: Työntekijöiden paluu toimistolle vaatii houkuttelua – työmatkaetu vetoaa etenkin nuoriin
Suurin osa HSL:n ja VR:n tekemän kyselyn vastaajista ajattelee, että työnantajien pitäisi tarjota tukea työpaikalle liikkumiseen. Tätä mieltä ovat varsinkin nuoret.

HSL ja VR toteuttivat tutkimuksen työnteon paikoista ja työmatkaedusta sähköisellä kyselyllä kesällä 2023. Kyselyyn vastasi yhteensä 4 672 työssäkäyvää, joista noin 40 % tekee pääsääntöisesti lähitöitä työnantajan tiloissa ja 36 % vaihtelevasti sekä etä- että lähitöitä.
Suurin osa vastaajista ei saa työnantajaltaan työmatkaetua. Yli puolet vastaajista kertoi käyttävänsä kodin ja työpaikan väliseen liikkumiseen joukkoliikennettä.
Tutkimuksessa selvisi, että työmatkaedun tarjoaminen parantaa yrityksen työnantajamielikuvaa. Enemmistö vastaajista ajattelee, että työmatkaetu on merkittävä työsuhde-etu, jota työnantajien pitäisi tarjota. 19–35-vuotiaat vastaajat pitävät työmatkaetua kaikkein haluttavimpana.
– Nuorille ympäristöarvot ovat tärkeitä ja ne vaikuttavat myös työpaikan valintaan. Nuoret ovat muutenkin aktiivisia julkisen liikenteen käyttäjiä, joten heillä on aidosti käyttöä myös matkustamisen tuelle, jos työnantaja sitä tarjoaa. Työnantajien, jotka haluavat riveihinsä nuoria työntekijöitä, kannattaa huomioida nämä toiveet, VR:n yhteiskuntasuhdejohtaja Jonna Juslin sanoo.
Kyselyn vastaajista 75 % arvioi, että he jatkavat työskentelyään nykyisellä läsnä- ja etätyön rytmityksellä myös seuraavan vuoden aikana. Joka kymmenes vastaaja aikoo lisätä etätyöskentelyään ja 7 % vastaajista arvioi vähentävänsä sitä.
– Hyvät motivointikeinot ovat siis tarpeen, jos työnantajat haluavat ihmiset toimistolle nykyistä useammin. Työmatkaetu toimii houkuttimena varsinkin, jos sen arvo on tarpeeksi suuri, esimerkiksi jatkuvaa kausilippua vastaava, HSL:n markkinatulosalueen johtaja Mari Flink sanoo.
Työmatkaedun verotus keveni, yritykset eivät vielä ole seuranneet perässä
Pääsääntöisesti etätöitä tekevistä vastaajista hieman yli puolet kertoi pitävänsä rahan säästämistä merkittävänä syynä etätöiden tekemiselle. Rahansäästön lisäksi tärkeimmät etätyön motiivit ovat työmatkoihin kuluvan ajan säästäminen ja se, että töitä saa tehdä rauhallisessa ympäristössä.
Noin 40 % vastaajista, joilla ei ole työmatkaetua, arvelivat, että edun saaminen kannustaisi heitä työpaikalle tulemiseen.
HSL:n ja VR:n tutkimus osoittaa, että työmatkaedulla on eniten vaikutusta liikkumiseen, jos se on osa kokonaispalkkaa tai työnantaja tarjoaa etuna jatkuvasti voimassa olevan kausilipun. Silloin työntekijät myös kokevat työmatkaedun vähentävän arjen stressiä.
Nykyään työmatkaetu on työntekijälle verovapaa etu jopa 3400 euroon saakka. Aiemmin edun verovapaa osuus oli hankalasti porrastettu, mikä hankaloitti yli 300 euron arvoisen edun myöntämistä.
– Entinen verotuksen raja näkyy edelleen selvästi siinä, miten yritykset myöntävät työmatkaetua. Vaikuttaa siltä, että moni työnantaja ei ole tiedostanut verovapaan summan muuttumista vaan on pitänyt työmatkaedun entisellään, kertoo asiakasvastaava Katariina Honkala HSL:n yritysmyynnistä.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot medialle:
VR:n viestintä, 029 4347 123 / viestinta@vr.fi
HSL:n viestintä, 040 163 2818 / viestinta@hsl.fi
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
---
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Lempi ja Sulo kuljettavat nyt Helsingin ja Turun välillä – nimikilpailu Ouluun liikennöivien Pendolino Plus -junien nimistä on käynnissä3.11.2025 15:45:00 EET | Tiedote
Pendolino Plus -junien liikennöinti on nyt käynnistynyt, kun Lempi-nimen saanut juna aloitti ensimatkansa Helsingistä Turkuun maanantaina 3.11.2025 klo 15.35. Uutuutena VR nimesi junat ja Lempi-junan lisäksi toinen Turkuun liikennöivä juna on nimeltään Sulo. Ouluun liikennöivät junat odottavat vielä omia nimiä ja kaikille avoin nimikisa on käynnissä. Pendolino Plus -junan myötä VR tuo raiteille entistä palvelevamman ja korkealaatuisemman matkustuskokemuksen.
VR panostaa asiakaskokemukseen laseroimalla kaukojunien ikkunat – mittava hanke parantaa puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junassa17.10.2025 09:00:45 EEST | Tiedote
VR aloittaa kaukojunien ikkunoiden laseroinnin parantaakseen puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa. Laseroinnin toteuttajaksi on valittu AGC Glass Europe, joka on osa maailman suurimpiin lasinvalmistajiin lukeutuvaa AGC-konsernia. Mittava hanke käynnistyy marraskuussa 2025 ja kahden vuoden aikana laseroidaan yhteensä noin 10 000 ikkunaa. VR on aiemmin investoinut 5 miljoonaa euroa tehokkaampaan wifi-yhteyteen. Laserointi ja wifin parannus eivät kuitenkaan yksinään takaa kuuluvuutta, jos teleoperaattoreiden tukiasemia ei ole riittävästi radan varrella.
VR voitti merkittävän junaliikennesopimuksen Ruotsissa – Mälartågin liikennöinti Tukholman alueella siirtyy suomalaisoperaattorille10.10.2025 13:50:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut Mälartågin junaliikenteen kilpailutuksen Ruotsissa Tukholman ja Mälarenin alueella. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Ruotsissa nopeasti vuodesta 2022 alkaen. Sopimusvoitot tukevat VR:n strategista tavoitetta hakea kannattavaa kasvua ja kokemusta kilpaillulta markkinalta. Samalla yhtiö valmistautuu raideliikenteen kiristyvään kilpailuun myös Suomessa.
Ouluun lisää junavuoroja joulukuussa – myös Pendolino Plus -juna Helsingin ja Oulun välillä aloittaa liikennöinnin9.9.2025 09:29:00 EEST | Tiedote
Uusi Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Oulun välillä joulukuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi. Lisäksi Oulun junayhteydet monipuolistuvat, kun VR lisää vuoroja sekä etelään että pohjoiseen.
Junaliikenne pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä jatkuu – sähköratavika korjattu31.7.2025 22:59:13 EEST | Tiedote
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähköratavika Tampereen ja Parkanon välillä on saatu korjattua odotettua nopeammin, ja junaliikenne pääradalla jatkuu jälleen. Liikennekatkoksesta voi aiheutua yksittäisiä muutoksia perjantain junavuoroihin. Suosittelemme asiakkaitamme seuraamaan ajantasaista tilannetta VR Matkalla -sovelluksessa ja osoitteessa vr.fi/radalla. Kiitämme lämpimästi asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä poikkeustilanteen aikana. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa ja jatkamme työtä sen eteen, että matkustaminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikissa olosuhteissa. Poikkeustilanteet: Poikkeustilanteet -sivulla ajantasainen tieto häiriöistä: https://www.vr.fi/radalla/poikkeustilanteet. Matkustajan oikeudet: Ohjeet eri tapauksiin ja korvaushakemuslomake löytyvät verkkosivultamme osoitteesta: https://www.vr.fi/korvaukset Aiempi tiedotteemme aiheesta: Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä | VR Group
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
