VR:n ja HSL:n kysely: Työntekijöiden paluu toimistolle vaatii houkuttelua – työmatkaetu vetoaa etenkin nuoriin
Suurin osa HSL:n ja VR:n tekemän kyselyn vastaajista ajattelee, että työnantajien pitäisi tarjota tukea työpaikalle liikkumiseen. Tätä mieltä ovat varsinkin nuoret.
HSL ja VR toteuttivat tutkimuksen työnteon paikoista ja työmatkaedusta sähköisellä kyselyllä kesällä 2023. Kyselyyn vastasi yhteensä 4 672 työssäkäyvää, joista noin 40 % tekee pääsääntöisesti lähitöitä työnantajan tiloissa ja 36 % vaihtelevasti sekä etä- että lähitöitä.
Suurin osa vastaajista ei saa työnantajaltaan työmatkaetua. Yli puolet vastaajista kertoi käyttävänsä kodin ja työpaikan väliseen liikkumiseen joukkoliikennettä.
Tutkimuksessa selvisi, että työmatkaedun tarjoaminen parantaa yrityksen työnantajamielikuvaa. Enemmistö vastaajista ajattelee, että työmatkaetu on merkittävä työsuhde-etu, jota työnantajien pitäisi tarjota. 19–35-vuotiaat vastaajat pitävät työmatkaetua kaikkein haluttavimpana.
– Nuorille ympäristöarvot ovat tärkeitä ja ne vaikuttavat myös työpaikan valintaan. Nuoret ovat muutenkin aktiivisia julkisen liikenteen käyttäjiä, joten heillä on aidosti käyttöä myös matkustamisen tuelle, jos työnantaja sitä tarjoaa. Työnantajien, jotka haluavat riveihinsä nuoria työntekijöitä, kannattaa huomioida nämä toiveet, VR:n yhteiskuntasuhdejohtaja Jonna Juslin sanoo.
Kyselyn vastaajista 75 % arvioi, että he jatkavat työskentelyään nykyisellä läsnä- ja etätyön rytmityksellä myös seuraavan vuoden aikana. Joka kymmenes vastaaja aikoo lisätä etätyöskentelyään ja 7 % vastaajista arvioi vähentävänsä sitä.
– Hyvät motivointikeinot ovat siis tarpeen, jos työnantajat haluavat ihmiset toimistolle nykyistä useammin. Työmatkaetu toimii houkuttimena varsinkin, jos sen arvo on tarpeeksi suuri, esimerkiksi jatkuvaa kausilippua vastaava, HSL:n markkinatulosalueen johtaja Mari Flink sanoo.
Työmatkaedun verotus keveni, yritykset eivät vielä ole seuranneet perässä
Pääsääntöisesti etätöitä tekevistä vastaajista hieman yli puolet kertoi pitävänsä rahan säästämistä merkittävänä syynä etätöiden tekemiselle. Rahansäästön lisäksi tärkeimmät etätyön motiivit ovat työmatkoihin kuluvan ajan säästäminen ja se, että töitä saa tehdä rauhallisessa ympäristössä.
Noin 40 % vastaajista, joilla ei ole työmatkaetua, arvelivat, että edun saaminen kannustaisi heitä työpaikalle tulemiseen.
HSL:n ja VR:n tutkimus osoittaa, että työmatkaedulla on eniten vaikutusta liikkumiseen, jos se on osa kokonaispalkkaa tai työnantaja tarjoaa etuna jatkuvasti voimassa olevan kausilipun. Silloin työntekijät myös kokevat työmatkaedun vähentävän arjen stressiä.
Nykyään työmatkaetu on työntekijälle verovapaa etu jopa 3400 euroon saakka. Aiemmin edun verovapaa osuus oli hankalasti porrastettu, mikä hankaloitti yli 300 euron arvoisen edun myöntämistä.
– Entinen verotuksen raja näkyy edelleen selvästi siinä, miten yritykset myöntävät työmatkaetua. Vaikuttaa siltä, että moni työnantaja ei ole tiedostanut verovapaan summan muuttumista vaan on pitänyt työmatkaedun entisellään, kertoo asiakasvastaava Katariina Honkala HSL:n yritysmyynnistä.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot medialle:
VR:n viestintä, 029 4347 123 / viestinta@vr.fi
HSL:n viestintä, 040 163 2818 / viestinta@hsl.fi
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
---
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR yhteistyöhön Lastenklinikoiden Kummien ja Tallink Siljan kanssa: virkistysmatkoja potilasperheille11.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Yliopistosairaaloiden lastenklinikat valitsevat potilaistaan perheitä, jotka pääsevät viettämään perheen yhteistä laatuaikaa virkistysmatkalla vastapainona sairaala-arjelle. VR ja Tallink Silja mahdollistavat nämä perhematkat: Tallink Silja tarjoaa laivaristeilyn ja VR huolehtii perheiden junamatkoista koti- ja satamakaupungin välillä.
VR:n kaukojunaliikenteessä tehtiin 10,1 miljoonaa matkaa tammi-elokuussa – lähes 95 % junalipuista ostetaan verkosta6.9.2024 11:00:24 EEST | Tiedote
Kotimaan kaukojunaliikenteessä tehtiin 1,3 miljoonaa matkaa elokuussa. Ratatöitä oli elokuussa enemmän kuin edellisenä vuonna, ja siksi matkamäärät jäivät viime vuoden tasolle. Vuoden 2024 tammi-elokuussa tehtiin 10,1 miljoonaa junamatkaa, mikä on 1,6 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavana jaksona.
VR keskittyy ydinliiketoimintaansa - suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta3.9.2024 09:45:30 EEST | Tiedote
Strategiansa mukaisesti VR keskittyy ydinliiketoimintoihinsa matkustaja- ja tavaraliikenteeseen ja suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta. Muutosneuvottelut käynnistyvät ravintolapalveluista vastaavassa tytäryhtiö Avecrassa, koskien kahdeksaa Avecran kivijalkaravintolaa. Suunnitellulla muutoksella ei ole vaikutusta junien ravintolapalveluihin eikä junahenkilökuntaan. Muutosneuvotteluiden arvioidaan johtavan enintään 75 työtehtävän vähenemiseen.
Ensimmäinen VR:n vihreä juna ajaa tänään Tukholmasta Göteborgiin26.8.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Tukholma–Göteborg-reitillä kulkee tänään ensimmäinen VR:n vihreä, uuden ulkoilmeen mukainen juna. VR osti ruotsalaisen MTRX:n kaukoliikennetoiminnan toukokuussa. Toiminta jatkuu nyt VR:n brändillä ja asiakaspalvelukanavaksi tulee vrresa.se.
The first VR branded train runs today from Stockholm to Gothenburg26.8.2024 11:00:00 EEST | Press release
Today marks the start of operation for the first VR branded green train, featuring a new exterior design, on the Stockholm–Gothenburg route in Sweden. VR acquired the long-distance train operations of MTRX in May. The operations will now continue under the VR brand, with customer service available at vrresa.se.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme