Asuntomessut järjestetään vuonna 2027 Riihimäellä kahdella eri asuinalueella

Riihimäen kaupunki ja Suomen Asuntomessut ovat tehneet varaussopimuksen vuoden 2027 Asuntomessujen järjestämisestä.  Asuntomessut jakautuvat Riihimäellä kahdelle erilaiselle asuinalueelle, Jokikylään ja Kokonmäkeen.

Havainnekuva Kokonmäen tulevasta asuinalueesta. Havainnekuva ilmentää, millaista luonnetta alueelle tavoitellaan. Kuva: Lundén Architecture Company Lundén Architecture Company Lundén Architecture Company

Riihimäen kaupunki ryhtyy valmistelemaan vuoden 2027 Asuntomessujen järjestämistä. Asia varmistui maanantaina, kun Riihimäen kaupunginhallitus hyväksyi Suomen Asuntomessujen kanssa tehtävän varaussopimuksen Asuntomessujen järjestämisestä.

Asuntomessut jakautuvat Riihimäellä kahdelle erilaiselle asuinalueelle, Jokikylään ja Kokonmäkeen. Alueet ovat luonteeltaan kutkuttavan erilaiset. Urbaani Jokikylä sijaitsee Riihimäen rautatieaseman tuntumassa ja luonnonläheinen Kokonmäki Riihimäen koillisosassa noin kolmen kilometrin päässä rautatieasemalta.

Asumista urbaanissa Vantaanjoen maisemassa ja suojellun suon kainalossa

Jokikylän alue saa omaleimaisuutensa Vantaanjoesta ja sen uoman ympärille rakennettavasta Jokipuistosta. Jokikylän asuinkortteleiden toteutumista vauhditetaan arkkitehtuurikilpailuilla.

Jokikylä on osa Asemanpuistoa ja Riihimäen asemanseutua, johon ollaan toteuttamassa asumista parhaimmillaan noin 5 000 uudelle asukkaalle. Jokikylän alue mahdollistaa monimuotoisen asumisen aina kerrostaloista pienimittakaavaisempaan rakentamiseen kuten rivitaloihin ja kaupunkipientaloihin.

Jokikylän pohjoispuolella sijaitseva vanha voimalaitosrakennus Voimala on tarkoitus uudistaa valtakunnallisesti vetovoimaiseksi tapahtuma- ja kulttuurikeskukseksi.

Kokonmäen alueesta muodostuu vaiheittain uusi luonnonläheinen pientaloalue. Alueen vieressä sijaitsee Hatlamminsuon luonnonsuojelualue pitkospuineen ja hiihtomajoineen. Hatlamminsuo on Riihimäen arvokkain yksittäinen luontokohde. Kokonmäellä varaudutaan päiväkodin rakentamiseen.

Tavoitteena on järjestää uuden ajan Asuntomessut, joilla on helppo vierailla julkisella liikenteellä.

"Olen erittäin iloinen mahdollisuudesta tuoda asumista Riihimäellä esiin valtakunnallisesti. Meillä on tarjota urbaaneja sekä luonnonläheisiä asuinalueita erittäin lyhyen matkan päässä Riihimäen rautatieasemasta ja Etelä-Suomen työpaikkakeskittymistä. Haluamme kehittää Riihimäen tunnettuutta kohtuuhintaisena, vaivattomasti pendelöitävänä ja kulttuuriltaan rikkaana kaupunkina. Riihimäelle ja messualueelle on helppoa saapua junalla mistä päin Suomea tahansa", kertoo Riihimäen kaupunginjohtaja Jouni Eho.

Suomen Asuntomessuille tulee jatkuvasti yhteydenottoja ja ideoita messujen järjestämisestä kiinnostuneilta paikkakunnilta. Riihimäen messuhakemus teki Asuntomessuorganisaatioon vaikutuksen.

"Messuhakemuksen taustaselvitykset oli tehty erityisen monipuolisesti ja huolella. Innostuimme kaupungin tahtotilasta edistää Riihimäen vetovoimaa ja siitä, kuinka elävä, toimiva ja kulttuuriltaan rikas pikkukaupunki Riihimäki on jo nyt. Uskomme, että Riihimäellä päästään toteuttamaan menestyksekkäät ja vaikuttavat Asuntomessut", iloitsee Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Anna Tapio

Teemana vastustamaton vartin kaupunki

Riihimäki lähtee valmistelemaan asuntomessuja teemalla Vastustamaton vartin kaupunki. Riihimäen kaupungin asukkaista 94 prosenttia asuu kolmen kilometrin säteellä rautatieasemasta. Tämä tarkoittaa, että kouluihin, päiväkoteihin ja muihin palveluihin on lyhyt matka ja ne ovat helposti saavutettavissa myös kävellen ja pyörällä. Kaikki tärkeimmät palvelut löytyvät enintään vartin matkan päästä kotiovelta.

"Riihimäellä sijaitsevat yritykset ja oppilaitokset ovat jo osoittaneet kiitettävästi halukkuutensa osallistua messuyhteistyöhön", kertoo kaupungin elinvoimajohtaja Mika Herpiö.

Hanke alkaa suunnitteluvaiheella

Asuntomessuhanketta suunnitellaan vuosina 2023–2024, ja rakentaminen ajoittuu vuosille 2025–2027.

Jokikylän asuinalueen ja puiston asemakaava on saanut lainvoiman elokuussa 2023. Kokonmäen asemakaavan suunnitellaan tulevan kaupunginvaltuuston käsittelyyn vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä.

Nyt solmittu varaussopimus tarkoittaa, että Suomen Asuntomessut ei neuvottele vuoden 2027 messujen järjestämisestä muiden kaupunkien kanssa. Tavoitteena on allekirjoittaa viimeistään kesäkuussa 2024 yhteistoimintasopimus, jossa sovitaan messuhankkeen yhteistyöstä, kustannuksista, vastuista ja velvollisuuksista.

Liiteet:

Asuntomessuhakemus (pdf)

Jokikylän verkkosivu

Kokonmäen verkkosivu

Yhteystiedot:

Jouni Eho
kaupunginjohtaja, Riihimäen kaupunki
jouni.eho@riihimaki.fi

Mika Herpiö
elinvoimajohtaja, Riihimäen kaupunki
mika.herpio@riihimaki.fi

Anna Tapio
toimitusjohtaja, Suomen Asuntomessut
anna.tapio@asuntomessut.fi

Utredning: Finskt kunnande inom byggandet av flytande hus väcker intresse utomlands – i Finland har byggandet bromsats upp av bristfälliga instruktioner31.7.2023 10:40:10 EEST | Tiedote

Byggandet av flytande bostäder har i Finland begränsat sig till några enstaka experiment. Detta trots att finskt kunnande inom flytande byggande redan utnyttjas inom exporten. En utredning som Finlands Bostadsmässa har beställt beskriver möjligheterna och utmaningarna för flytande bostadsbyggande i Finland. För att flytande byggande ska bli vanligt i Finland krävs det enligt utredningen tydliga riktlinjer och mer omfattande experiment än tidigare.