Suomessa kokeillaan uutta verkkoalustaa, jolla jokainen uskaltaa kertoa mielipiteensä

Sitra aloittaa 15.9. kansainvälisenä demokratiapäivänä kokeilun, jossa suomalaiset pääsevät testaamaan uudenlaista verkkokeskustelua. Polis-alusta mahdollistaa rakentavan mielipiteiden vaihdon valitun aiheen ympärillä.

Kollaasimainen kuvituskuva, jossa kyljellään oleva Suomen kartta, jonka edessä eri-ikäisiä ja -näköisiä suomalaisia. Taustalla teksti: "Mitä mieltä, Suomi?"
Kuva: Topias Dean / Sitra Topias Dean / Sitra Topias Dean / Sitra

Mitä mieltä, Suomi? -kampanjassa kokeillaan uudenlaista verkkoalustaa, jonka avulla voidaan kartoittaa mielipiteitä yhteisymmärrykseen tähtäävällä tavalla. Kokeilussa Sitra kerää neljän viikon ajan kansalaisten näkemyksiä siitä, mihin suuntaan Suomea tulisi viedä. Avoimen lähdekoodin Polis-alusta voi tarjota yhden ratkaisun tilanteeseen, jossa moni jättää mielipiteensä ilmaisematta somealustojen repivän keskustelukulttuurin vuoksi.

”Nykyisten somealustojen vastakkainasettelua ruokkivat piirteet alkavat olla laajasti tunnistettu, mutta vähän on puhuttu siitä, miltä demokratian tarpeisiin suunnitellut keskustelusovellukset voisivat näyttää. Polis on yksi kansainvälisesti testattu ja hyväksi havaittu esimerkki”, sanoo Sitran Demokratia ja osallisuus -teeman johtaja Veera Heinonen

Polis-alustalla ei keskustella samalla tavalla kuin somessa tai internetin foorumeilla. Alustalla esitetään väitteitä käsillä olevasta aiheesta, joihin osallistujat reagoivat olemalla samaa tai eri mieltä. Tavanomaisista kyselytyökaluista Polis poikkeaa siinä, että osallistujat voivat itse lisätä aiheeseen liittyviä väitteitä muiden äänestettäväksi.

Polis tuottaa reaaliaikaisesti tietoa siitä, mistä osallistujat ovat samanmielisiä ja mistä erimielisiä. Lisäksi osallistujat näkevät minkälaisia mielipideryhmiä vastanneista muodostuu. Näitä ominaisuuksia voidaan käyttää yhteisen maaperän etsimiseen. Osallistujat näkevät mistä kysymyksistä ollaankin yllättävän samanmielisiä ja voivat esimerkiksi pyrkiä muotoilemaan väitteitä, jotka enemmistö voisi allekirjoittaa.

"Selvityksemme mukaan suomalaiset toivovat, että yhteiskuntaan ja päätöksentekoon voisi vaikuttaa digitaalisesti ja helposti verkossa, mutta siihen sopivat välineet puuttuvat. Päättäjätkin saattavat olla turhautuneita siihen, että somekeskusteluissa korostuu harvojen, mutta äänekkäimpien mielipide”, sanoo Sitran johtava asiantuntija Joonas Leppänen

Mitä mieltä Suomi -kampanjassa suomalaiset pääsevät ottamaan kantaa Suomen suuntaan. Osallistujat voivat äänestää ratkaisuehdotuksista ja lisätä ideoita, joilla rakennamme entistä parempaa Suomea. Mielipidejakaumien ja muiden tulosten syntyä voi seurata reaaliajassa.

Taiwanissa Polis-keskustelulla hahmoteltiin pelisäännöt Uber-taksiyritykselle

Polis-alustan on kehittänyt yhdysvaltalainen Computational Democracy -järjestö. Taiwanissa alustaa hyödynnetiin, kun haluttiin ratkaista, millä ehdoilla saarelle rantautunut taksiyritys Uber saisi toimia.

Polis-keskustelun aikana yhteisymmärrystä haettiin kysymyksistä, kuten voiko Uber-taksi poimia matkustajan kadulta ilman tilausta sovelluksella, tai koskevatko samat hinnoittelusäännöt kaikkia palveluntarjoajia.

”Tämä on malliesimerkki siitä, miten Polis-keskustelun avulla voidaan saada tarkka tilannekuva ihmisten näkemyksistä. Suomessa esimerkiksi Natosta olisi voitu käydä Poliksen avulla hienosyisempi kansalaiskeskustelu kuin pelkkä kyllä tai ei”, summaa Leppänen.

Sitra työskentelee Polis-alustan käyttöönoton ja kokeilujen parissa julkisen hallinnon digitalisaatiota edistävän DigiFinlandin kanssa. Tavoitteena on, että alustaa voitaisiin jatkossa käyttää erilaisten kysymysten ratkaisun tukena niin kunnissa, hyvinvointialueilla kuin vaikkapa yrityksissäkin.

Mitä mieltä, Suomi? -kampanja alkaa 15.9. osoitteessa sitra.fi/mitamieltasuomi ja kestää 13.10. asti. Polis-alustaa paljon hyödyntänyt Taiwanin digiministeri Audrey Tang pääpuhujana Sitran 15.9. demokratiapäivän tilaisuudessa.

Veera Heinonen, johtaja, p. 0294 618 505, veera.heinonen@sitra.fi
Joonas Leppänen, johtava asiantuntija, p. 0294 618 454, joonas.leppanen@sitra.fi
Ilari Lovio, viestinnän asiantuntija, p. 050 364 8136, ilari.lovio@sitra.fi

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on riippumaton ja puolueeton tulevaisuustalo. Ennakoimme tulevaisuuteen vaikuttavia ilmiöitä ja toteutamme kumppanien kanssa kokeiluja, jotka auttavat yhteiskuntaamme uudistumaan ja vahvistavat sen kriisinkestävyyttä. Lisäksi tarjoamme kaikille kiinnostuneille työkaluja oman tulevaisuusajattelun ja muutoskyvyn kehittämiseen. Tavoitteenamme on reilu, kestävä ja innostava tulevaisuus. Sellainen tulevaisuus, jossa ihmiset voivat hyvin maapallon kantokyvyn rajoissa.

Muut kielet