Asiakkaan on tärkeä itse seurata maksukaton täyttymistä
Maksukatto on summa, jonka asiakas korkeintaan maksaa julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista vuosittain. Tänä vuonna maksukatto on 692 euroa. Kun maksukatto täyttyy, maksukattoon sisältyvät palvelut ovat asiakkaalle pääsääntöisesti maksuttomia kalenterivuoden loppuun asti. Jokaisen tulee itse seurata maksukaton täyttymistä ja ylittymistä.

Asiakasmaksulain mukaan asiakkaan on seurattava maksukattonsa ylittymistä itse. Pohteen nykyiset tietojärjestelmät eivät mahdollista hyvinvointialuetasoista maksukattotietojen automaattista seurantaa. Pohteen asiakaslaskutuspäällikkö Leena Määttä kertoo, että Pohteella seurataan kuitenkin laskutusjärjestelmäkohtaisesti yksittäisen asiakkaan maksukaton täyttymistä lähes kaikista järjestelmistä. Vain Tyrnävän, Hailuodon ja Kalajoen järjestelmissä ei ole automaattista asiakaskohtaista maksukaton seurantaa.
”Tällä hetkellä Pohteella on parikymmentä erillistä asiakaslaskutusjärjestelmää, jotka eivät ole yhteydessä toisiinsa. Jos asiakas on käynyt useammassa Pohteen sosiaali- ja terveyskeskuksessa, maksukaton täyttymistä ei pystytä tietojärjestelmistä automaattisesti toteamaan”, Määttä toteaa. Tämä voi tarkoittaa, että asiakas on esimerkiksi asioinut oman terveyskeskuksensa lisäksi toisen kunnan terveyskeskuksessa vuodeosastohoidossa tai erikoissairaanhoidossa OYSissa.
Tällaisissa tapauksissa tarvitaan asiakkaan yhteydenotto, jotta Pohteen tasoinen maksukattotilanne voidaan manuaalisesti tarkistaa. Asia korjaantuu, kun uusi laskutusjärjestelmä saadaan käyttöön.
”Olemme saamassa lähivuosina yhteisen laskutusjärjestelmän, jonka myötä koko Pohteen alueen maksukattoseuranta helpottuu”, Määttä kertoo.
Maksujen seuraaminen ja niistä ilmoittaminen
Kaikissa Pohteen laskuissa näkyy, kerryttääkö kyseinen lasku maksukattoa. Laskulta löytyy aina myös laskuttajan puhelinnumero. Tulee kuitenkin muistaa, että maksukaton kertyminen ei ole sidoksissa ainoastaan omaan hyvinvointialueeseen, vaan sitä kertyy myös muiden hyvinvointialueiden perimistä maksuista. Näistä asiakkaan tulee toimittaa tiedot Pohteen asiakaslaskutusyksikköön osoitteeseen maksukatto@pohde.fi. OYSin osalta on käytössä omat yhteystiedot: sähköpostiosoite oys.maksukatto@pohde.fi ja puhelinnumero 08 315 5779.
Pohteelta lähetetyt asiakaslaskut löytyvät Pohteen tietojärjestelmistä. ”Reskontrasta voidaan tarkistaa, onko laskuja maksettu. Näin ollen laskuja tai tositteita ei tarvitse lähettää Pohteen laskuista”, Leena Määttä muistuttaa.
Maksukaton ylittyessä
Maksukatto lasketaan aina kalenterivuoden alusta alkaen hoitoajan mukaisessa aikajärjestyksessä, ei eräpäivän tai maksupäivän mukaan. Kun maksukatto ylittyy saa asiakas siitä todistuksen, joka on voimassa kalenterivuoden loppuun saakka. Todistuksen myöntää se sote-yksikkö, jossa maksukatto tulee täyteen. Jos asiakkaan maksukatto täyttyy Pohteen järjestämissä palveluissa, todistus pyydetään Pohteen asiakaslaskutusyksiköstä. Todistuksen saamiseksi asiakkaan on pyydettäessä esitettävä alkuperäiset laskut ja maksukuitit saamistaan palveluista.
Maksukaton ylittyessä ovat sen piiriin kuuluvat maksut pääsääntöisesti maksuttomia vuoden loppuun asti. Poikkeuksena on ainoastaan lyhytaikainen laitoshoito tai laitospalvelu, josta peritään maksukaton täyttymisen jälkeenkin maksu, joka on enintään 22,80 euroa hoitopäivältä vuonna 2023.
Lue lisää, mitkä palvelut kuuluvat ja eivät kuulu maksukattoon sekä tarkempia ohjeita: https://pohde.fi/meilla-asiakkaana/asiakasmaksut-ja-laskut/asiakasmaksukatto/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena MäättäAsiakaslaskutuspäällikköPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 4754927leena.maatta@pohde.fiAnu VuorinenStrategia- ja talousjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:044 365 5473anu.vuorinen@pohde.fiLinkit
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Perhekeskuspalvelujen muutoksilla pyritään takaamaan yhdenmukaiset palvelut6.11.2025 13:52:11 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin on suunniteltu muutoksia, joiden tavoitteena on varmistaa palvelujen saaminen yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Perhekeskuspalveluja ovat neuvola, lapsiperheiden sosiaalipalvelut ja opiskeluhuolto. Muutoksiin liittyneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 5.11.2025. Muutokset tulevat voimaan 1.6.2026.
Uusi potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön Kalajoella ja Merijärvellä6.11.2025 09:36:57 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde ottaa perusterveydenhuollossa vaiheittain käyttöön Esko-potilastietojärjestelmän, jota käytetään myös Pohteen erikoissairaanhoidossa. Potilastietojärjestelmä otetaan nyt käyttöön Kalajoella ja Merijärvellä.
Aluehallitus hyväksyi suunnitelman erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiseksi4.11.2025 12:42:49 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 4.11.2025 puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus käsitteli kiireettömään erikoissairaanhoidon pääsyn tilannetta ja suunnitelmaa hoitotakuujonojen purkamisesta huhtikuun 2026 loppuun mennessä.
Pohde on vahvistanut lastensuojelun ja palvelutarpeen arviointien henkilöstömitoitusta4.11.2025 08:35:15 EET | Tiedote
Pohjois-Suomen aluehallintoviraston AVIn tekemän valvontapäätöksen mukaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella on ollut puutteita lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten palvelutarpeen arviointien käsittelyssä. Myös henkilöstömitoituksessa on ollut puutteita. Pohde on korjannut puutteita jo ennen aluehallintoviraston valvontapäätöstä. Käsittelyajat ovat lyhentyneet, ja tällä hetkellä yhdellä sosiaalityöntekijällä on keskimäärin 26 asiakasta, kun lain mukaan asiakkaita saa olla enintään 30.
MPR-rokotteen saaneiden lasten määrä pienentynyt Pohjois-Pohjanmaalla – rokote suojaa tuhkarokolta, sikotaudilta ja vihurirokolta4.11.2025 08:20:51 EET | Tiedote
Kuusivuotiaille annettavien MPR-rokotteiden toista annosta otetaan Suomessa aiempaa vähemmän. Tämä lisää tuhkarokkoepidemian riskiä. Myös Pohjois-Pohjanmaalla MPR-rokotusten määrä on vähentynyt huolestuttavasti. Pohde suosittelee rokotteen ottamista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme