Valtion tukemaa asuntotuotantoa nyt lisää!

Pääministeri Petteri Orpon hallitus aloittaa ensimmäisen budjettiriihensä huomenna tiistaina. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry toivoo hallitukselta pikaisia toimia asunto- ja rakentamisalan tilanteen parantamiseksi. KOVA muistuttaa, että nyt jos koskaan olisi erinomainen hetki lisätä valtion tukemaa ARA-asuntotuotantoa ja tukea siten rakennusalan työllisyyttä. KOVA on toimittanut hallituksen käyttöön laajan paketin erilaisia ehdotuksia ARA-asuntotuotannon lisäämiseksi nykyisestä.

Korkealle noussut rakentamisen hinta on vähentänyt valtion tukeman asuntotuotannon aloitusten määrää jo pidempään. KOVAn jäsenten valmistuva asuntotuotanto vuonna 2023 on noin 15 prosenttia edellisvuotta pienempi. Huomionarvoista on, että ARA-tuotanto laski vuonna 2022 lähes 40 prosenttia vuoden 2021 tuotantomääristä. Asuntomarkkinoiden ongelmista huolimatta kohtuuhintaisille asunnoille riittää kysyntää, ja matalasuhdanteen tuomaa hintojen laskua tulisikin hyödyntää ARA-tuotannossa.

Petteri Orpon hallitusohjelmassa esitetyt ARA-tuotantoa koskevat heikennykset vaikeuttaisivat kohtuuhintaisen asuntotuotannon toimintaedellytyksiä entisestään. Jo pelkästään asumisoikeusasuntojen tuotannon lopettaminen tarkoittaisi keskimäärin noin 1 700 asuntoaloituksen pudotusta vuosittain.

Uudisrakentamisen lisäämisen ohella myös korjausrakentamiseen tarvittaisiin vauhtia. Vanhojen rakennusten korjaamiselle ja energiatehokkuusremonteille on kasvava tarve. Korjausrakentaminen on silti vähentynyt korkeiden kustannusten vuoksi. Samaan aikaan erilaiset avustukset esimerkiksi lämmitystapamuutoksiin ovat poistumassa. KOVAn mielestä vihreän siirtymän toteuttaminen rakennuskannassa vaatii avustuksia.

- Hallitusohjelmassakin mainittu ARA-asuntotuotannon rooli suhdanteiden tasaajana ja ns. vastasyklisenä tuotantomuotona on tässä tilanteessa täysin ristiriidassa ARA-järjestelmään suunniteltujen muutoksien kanssa. ARA-asuntotuotannon lisääminen sen sijaan vaikuttaisi nopeasti rakennusalaan ja tähän osoitetut panostukset tulisivat huomattavilta osin takaisin verotuloina valtiolle. Myös korjausrakentaminen vaatisi huomattavia lisäkannustimia ja panostusta, jotta korjausvelan lisäksi vihreä siirtymä voisi asuinrakennuksissa toteutua. Alkavissa hallituksen budjettineuvotteluissa tulisikin päättää vahvoista toimista ARA-asuntotuotannon lisäämiseksi ja korjausrakentamisen voimakkaammaksi tukemiseksi, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen esittää.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 122 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä lähes 320 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 120 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2023 yhteensä lähes 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA: Vastuullisuusviestintä tekee kohtuuhintaisten asuntotoimijoiden työn näkyväksi29.4.2024 07:36:00 EEST | Tiedote

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa, ja ympäristövastuullisuustekojen merkitys on tulevaisuudessa myös entistä tärkeämpää. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenistössä vastuullinen liiketoiminta sekä ympäristön huomioonottaminen kuuluvatkin keskeisimpiin toiminnan perusperiaatteisiin. Niin ikään yhtiön tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä viestiminen kuuluu keskeisesti vastuullisen vuokranantajan tehtäviin, ja KOVAn jäsenistö viestiikin aktiivisesti paitsi asukkailleen, myös sidosryhmilleen yhtiönsä tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä.

Eetu Kauria KOVA ry:n ekonomistiksi3.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n ekonomistiksi on valittu kauppatieteiden maisteri Eetu Kauria. Hän aloittaa tehtävässään 22.4.2024. Kauria on viimeistelemässä kauppatieteiden väitöskirjaansa Turun yliopistossa, jossa hän on myös tehnyt opetustyötä. Hän väittelee kesällä 2024. Kaurian väitöskirja on artikkelikokoelma, jossa asuntomarkkinoihin liittyvät kysymykset ovat keskiössä.