Uutuusteos: Paranna ruoansulatuskanavan hyvinvointia lääkehoidon aikana

Miten ravinto ja elintavat vaikuttavat vatsan ja suoliston hyvinvointiin? Miten vähentää lääkehaittojen vaikutusta ruoansulatukseen ja ravitsemustilaan? Farmasian tohtori Johanna Räikkösen uutuusteos Voiko vatsasi hyvin? Ruoansulatuskanavan hyvinvointi lääkehoidon aikana (Viisas Elämä 2023) tarjoaa käytännönläheisiä ohjeita, joiden avulla ennaltaehkäiset ja vähennät ruoansulatuskanavaan kohdistuneita lääkehaittoja.

Kansi: Jonna Nisu. Kirjailijan kuva: Markku Pajunen

”Jopa yli miljoona suomalaista kärsii jatkuvasti kroonisista ruoansulatuskanavan vaivoista, joille ei tunnu löytyvän syytä.”

– Johanna Räikkönen teoksessa Voiko vatsasi hyvin? — Ruoansulatuskanavan hyvinvointi lääkehoidon aikana

Johanna Räikkösen esikoisteos Voiko vatsasi hyvin? auttaa lisäämään ymmärrystä siitä, miten elintavat, ruokailutottumukset ja lääkitykset vaikuttavat suolistoterveyteemme ja tätä kautta hyvinvointiimme. Lääkehoito voi monella tavalla häiritä ruoansulatuskanavan tervettä tasapainoa. Teos tarjoaa konkreettisia neuvoja muun muassa ruoansulatuksen edistämiseen, ravitsemukseen ja stressinhoitoon lääkehoidon yhteydessä. Teos on suunnattu niin lääkkeiden käyttäjille, omaisille, terveydenhoidon ammattilaisille kuin kaikille ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta kiinnostuneille.

”Turvotus, kivut, pahoinvointi, närästys, ummetus, ilmavaivat ja monet muut mahasuolikanavan ongelmat häiritsevät toistuvasti elämänlaatua ja jopa toimintakykyä. Elämäntapojen ja ravitsemuksen merkitys vaivojen taustalla on yleisesti tunnistettu. Sitä vastoin lääkkeiden vaikutukset ruoansulatuskanavan häiriöihin ja vaivoihin ovat jääneet hyvin vähälle huomiolle, vaikka lääkkeiden yleisimpiä haittavaikutuksia ovat juuri vatsan ja suoliston oireet.” kertoo Räikkönen. Hän toivoo kirjan tuovan ymmärrystä lääkkeiden vaikutuksiin ja terveyden hoitamiseen ennaltaehkäisevästi.

Johanna Räikkönen on farmasian tohtori, joka on toiminut yli kymmenen vuotta yliopistotutkijana, terveydenhuollon aikuiskouluttajana sekä apteekkiproviisorina. Räikkösen laaja ja kokonaisvaltainen osaaminen painottuu erityisesti kehon toiminnallisuuteen ja ravinnon vaikuttavuuteen. Hän on valmentanut ja tukenut satoja asiakkaita erilaisissa terveyshaasteissa.

Voiko vatsasi hyvin? — Ruoansulatuskanavan hyvinvointi lääkehoidon aikana -teos ilmestyy kirjakauppoihin viikolla 39.

Katso kirjan esittelyvideo YouTubessa

Viisas Elämä Oy on suomalainen kustantamo, jolla on 30 vuoden kokemus kotimaisen ja ulkomaisen tietokirjallisuuden julkaisemisesta. Julkaisemme huippuasiantuntijoiden kirjoittamia innostavia ja koskettavia teoksia elämän eri osa-alueille. Viisas Elämä on Suomen johtavin kustantamo hyvinvoinnin ja elämäntaidon kategoriassa. Teoksemme tarjoavat oivalluksia merkitykselliseen elämään.

Kuva: Markku Pajunen
Kansi: Jonna Nisu

Vallankumouksellista tietoa vaihdevuosista – Naisen aivot muuttuvat keski-iässä yhä vahvemmiksi20.3.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Tiede osoittaa, että vaihdevuodet voivat olla naisen aivoille hyvinvointia edistävä vaihe. Kalifornian yliopiston neuropsykiatri Louann Brizendine kertoo uudessa teoksessaan Vaihdevuosien vallankumous – Aivojen hyvinvointi keski-iässä vaihdevuosien tuovan voimaa, iloa ja selkeyttä naisen elämään. Kirja tarjoaa tieteeseen pohjautuvia keinoja huolehtia aivojen hyvinvoinnista koko loppuelämän ajan.

Keski-ikä on otollinen aika kasvulle – omien vahvuuksien löytäminen luo iloa ja tasapainoa18.3.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Marjo Rantanen kertoo uutuusteoksessaan Ansaitset parempaa – Näin löydät ilon, tasapainon ja sisäiset aarteesi (Viisas Elämä, 2024), miten voimme päästä eroon stressaavista tekijöistä elämässämme ja täydentää voimavarojamme entisestään iästä riippumatta. Teoksen lähtökohta on oppia tunnistamaan omia vahvuuksia, luontaisia taipumuksia ja kehittämiskohteita.