Kruunusillat-rakentaminen yli puolivälin
Kruunusillat kiittää kaupunkilaisia kärsivällisyydestä melun ja liikennejärjestelyiden sekä muiden rakentamisen haittojen takia.
Hakaniemen ja Kruununhaan alueen työt
Tämän vaativan työmaan ensimmäinen valmistunut kokonaisuus oli Sörnäisten rantatien ylittävä jalankululle ja pyöräilylle tarkoitettu uusi Näkinsilta, jonka avajaisia vietettiin kesäkuussa.
Hyvin meluisat rantamuurin ja paalulaattojen paalutustyöt ja louhintoja vaatineet kunnallistekniset työt Pohjoisrannassa, Hakaniemenrannan länsiosassa, Merihaankadulla ja Miina Sillanpään kadulla ovat jo pääosin tehty.
Kunnallisteknisten töiden pitkällisin ja laajalle alueelle paloissa ulottunut työ on ollut nyt loppusuoralla oleva keskustasta tulevan painejäteviemärin uusiminen väliaikaisjärjestelyineen ja Näkinsillan alle rakennettu uusi pumppaamo kaikkine siihen liittyvine asennuksineen.
Lisäksi uuden Hakaniemensillan uniikki ja hyvin haastava teräsrakenne on jo kokonaisuudessaan asennettu.
Suurimmat jäljellä olevat työt ovat Hakaniemensillan loppuun rakentaminen, vanhan Hakaniemensillan purkaminen, Merihaansillan rakentaminen Merihaasta Kalasataman Nihtiin ja lainvoimaista vesilupaa odottava Merihaan edustan ruoppaus- ja täyttötyö sekä Siltasaarenkadun remontti Hakaniemen torin ja Pitkänsillan välillä.
Työmaasta on tehnyt erittäin haastavan sen sijainti osin vanhalla Merihaan täyttömaalla ja ennen kaikkea keskellä Sörnäisten rantatietä, jota on kulkenut myös työmaan ajan noin 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Työt merellä Korkeasaaren molemmin puolin
Uusista raitiotiesilloista keskimmäinen eli Kalasataman Nihdin ja Korkeasaaren välinen Finkensilta on sillanrakennustöiden osalta lähes valmis.
Valmistuttuaan Suomen pisimmän sillan eli Korkeasaaren ja Laajasalon välisen Kruunuvuorensillan 1200 metristä siltakantta on valettu jo yli 400 metriä. Lisäksi sillan keskituen eli pylonin vaativa perustustyö on valmis. Seuraavaksi pyloni kohoaa siltakannen tasoon vielä tämän vuoden aikana. Lopullisessa 135 metrin korkeudessa se on vuonna 2025, jolloin pyloniin asennetaan siltakantta kannattelevat teräksiset vinoköydet.
Lopuksi silloille rakennetaan raitiotiekiskot ja raitiotien sähköjärjestelmät. Lisäksi Korkeasaaressa tehdään vielä paljon ranta-, katu- ja raitiotierakentamista.
Työt Laajasalossa
Kruunuvuorenrannan Haakoninlahdella kaikki on valmista rataa ja ns. yhteiskäyttöpylväitä myöten. Pylväissä tulee olemaan sekä katuvalaistus että raitiotien johtimet. Koirasaarentiellä välillä Saaristolaivastonkatu-Reiherintie ovat suurimmat kunnallistekniset työt kohta valmiina. Myös Isosaarentien kunnallistekniikka on valmistumassa.
Suurin vielä edessä ovat työ on Koirasaarentien itäpään jyrkän mäen loivennus raitiotietä varten. Siinä on tarpeen louhia kalliota siten, että kadun nykyinen pinta putoaa useita metrejä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Saarlo, p. 040 862 5679
Kruunusillat-allianssin projektinjohtaja (Hakaniemi, Laajasalo)
Jari Humalajoki, p. 0400 437 884
Kruunusillat-siltaurakan projektipäällikkö (Finkensilta ja Kruunuvuorensilta)
Ville Alajoki, p. 040 334 7301
Kruunusillat-raitiotien hankejohtaja
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksen suunnittelu on hyvässä vauhdissa17.1.2025 15:32:11 EET | Tiedote
Helsingin kaupunki suunnittelee uinti- ja liikuntakeskusta Jätkäsaareen. Odotettu liikuntatila avautuu yleisölle arviolta vuonna 2029. Uimahalliin on suunnitteilla muun muassa kahdeksanratainen 50 metrin uima-allas. Liikuntahalleissa tarjotaan tiloja palloilu- ja kamppailulajeille, voimistelulle, tanssiliikunnalle ja kuntosaliharjoittelulle.
Rakentamisen Ruusu -tunnustuspalkinnon ehdokkaina on seitsemän kohdetta ympäri Helsinkiä17.1.2025 13:03:52 EET | Tiedote
Helsingin kaupungin rakennusvalvonta on nimennyt ehdokkaiksi niin vanhan korjausta kuin uudisrakentamistakin. Ehdolla on kaksi koulua, asuinkerrostaloja, kaksi liikerakennusta sekä vanha levyhalli.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 16.1.202516.1.2025 18:55:57 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 16.1.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 30.1.2025
Helsingissä ajoneuvojen siirtokehotuksesta pitää jatkossa ilmoittaa uuden tieliikennelain mukaisella merkillä16.1.2025 14:57:19 EET | Tiedote
Helsingin kaupunki lopettaa aiemmin käytössä olleiden sinipohjaisten informaatiotaulujen hyväksymisen siirtokehotuksina 1. maaliskuuta 2025 alkaen. Jatkossa ajoneuvojen siirtokehotukset merkitään ainoastaan tieliikennelain mukaisella liikennemerkillä I13 Siirtokehotus.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 14.1.202514.1.2025 18:38:39 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 14.1.2025. Kokouksen päätöstiedote on tiedotteen liitteenä. Päätöstiedote tullaan julkaisemaan myös kaupungin verkkosivuilla. Tiedotteen julkistumisessa on valitettavasti nyt teknisistä syistä johtuvaa viivettä. Kaupunkiympäristölautakunta 1/2025 | Päätökset | Helsingin kaupunki Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme