Liikenne pikaraitiolinjalla 15 alkaa 21.10.
Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkaa lauantaina 21.10., kun linja 15 liikennöi ensimmäisen kerran. Uusi, 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniinkin.

”Uusi pikaraitiotie tarjoaa HSL:n asiakkaille kokonaan uuden päästöttömän liikennemuodon, ja samalla se parantaa huomattavasti poikittaisliikenteen laatua ja matkustusmukavuutta. Yhteyden ottaminen käyttöön huomattavasti etuajassa on erinomainen onnistuminen kaikilta hankkeeseen osallistuneilta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.
Uuden pikaraitiotien varrella on 34 pysäkkiä. Linjan reitti vahvistaa Helsingin seudun joukkoliikenneverkostoa ja parantaa poikittaisia yhteyksiä. Linja yhdistää Itäkeskuksen, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen metroasemat sekä Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemat.
Pikaratikka korvaa runkobussilinjan 550. Bussi ja pikaraitiolinja 15 ajavat kuitenkin jonkin aikaa päällekkäistä liikennettä ennen kuin linjan 550 liikenne lakkaa vuoden loppuun mennessä.
Myös liikenteen tarkka aloittamisaika ja pikaratikan avajaisjuhlallisuudet lauantaina 21.10. tarkentuvat lähiaikoina. Uuden pikaraitiolinjan aikataulut näkyvät reittioppaassa hyvissä ajoin ennen liikenteen käynnistymistä.
Pysäkeillä ja vaunuissa tehdään vielä joitain viimeistelytöitä, jotka liittyvät esimerkiksi ajantasaisen matkustajainformaation asentamiseen.
Raitiotie valmistui reilusti etuajassa
Alkuperäisen suunnitelman mukaan pikaraitiotien oli määrä valmistua kesällä 2024. Raide-Jokeri-allianssin työt valmistuivat kuitenkin etuajassa.
”Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä kaupunkien kanssa rakennuttanut Raide-Jokerin radan ja varikon, hankkinut vaunut, kouluttanut kuljettajat sekä muun henkilöstön ja on nyt valmis käynnistämään liikennöinnin”, kertoo Kaupunkiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuori.
Rakennustyöt alkoivat vuonna 2019, ja hanke luovutettiin Helsingin ja Espoon kaupungeille ja Kaupunkiliikenteelle elokuun lopulla 2023.
”Pikaratikan rakentaminen valmistui etuajassa ja myös liikennöinti alkaa etuajassa. Ison raidehankkeen onnistumisen yksi avaintekijä on ollut allianssimalli, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija on yhdistetty yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Pikaraitiolinja 15 tuo Espooseen poikittaisen raideyhteyden, joka parantaa poikittaisen joukkoliikenteen täsmällisyyttä, kapasiteettia ja matkustusmukavuutta”, toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.
Ennakoitua nopeamman valmistumisen takia kaikki tilatut vaunut eivät ole vielä valmistuneet ja liikenne aloitetaan harvemmalla vuorovälillä kuin lopullisessa tilanteessa. Liikenteen käynnistyessä pikaratikan vuoroväli on tiheimmillään 12 minuuttia. Kun kaikki vaunut on toimitettu kesään 2024 mennessä, tihein vuoroväli on 6 minuuttia.
Uudistuksia myös radan ympäristössä
Raitiotien lisäksi myös radan ympäristössä on tapahtunut useita muutoksia. Radan varteen on rakentunut runsaasti uusia asuntoja esimerkiksi Helsingin Oulunkylässä ja Espoon Perkkaalla. Myös pyörä- ja kävelyreitit radan ympäristössä ovat uudistuneet.
”Raide-Jokeri on ensimmäinen askel Helsingin kehittymistä yleiskaavansa mukaiseksi raideliikenteen verkostokaupungiksi. Poikittaissuuntainen pikaratikkarata onkin jo hienosti aikaansaanut kaupunkikehitystä ja houkutellut rakentamishankkeita varrelleen”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.
Yhteyshenkilöt
HSL:
- Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja, p. 050 337 5685
- Mika Nykänen, toimitusjohtaja (yhteys: Johannes Laitila, viestintäpäällikkö, p. 040 528 2976)
Helsinki:
- Ville Lehmuskoski, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 040 520 6710
- Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö, p. 09 3103 7079
Espoo:
- Olli Isotalo, kaupunkiympäristön toimialajohtaja, p. 050 593 3359
- Johanna Pajakoski, viestintäjohtaja, p. 050 395 2162
Kaupunkiliikenne:
- Juha Hakavuori, toimitusjohtaja, p. 040 352 4771
- Artturi Lähdetie, Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja, p. 040 673 1602
Raide-Jokeri-allianssi:
- Kari-Pekka Lumme, projektipäällikkö, p. 040 866 1811
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme