Kajava – pelätty, parjattu, palvottu

Tervetuloa Hannu Harjun kirjoittaman Jukka Kajavan elämäkerran TIEDOTUSTILAISUUTEEN torstaina 28.9. kello 16 Kansallisteatterin Willensaunan kahvilaan (Bergbominkuja).

Yst ilm viim 26.9. tiedotus@siltalapublishing.fi

///Kirjan embargo 28.9. klo 16///

KAJAVA – PELÄTTY, PARJATTU, PALVOTTU

Aikansa suurimpiin kuuluneen kulttuurivaikuttajan elämä ja teot.

Jukka Kajava (1943–2005) oli lähes puolen vuosisadan ajan Suomen tunnetuin teatteri- ja televisiokriitikko. Hänen terävä ja suorasukainen tyylinsä herätti lukijoissa ihastusta ja vihastusta. Kajavasta tuli myös Helsingin Sanomien tunnetuin brändi ja julkisuuden henkilö.

Kaikki tiesivät Kajavan, mutta harva hänet tunsi. Hannu Harjun kirjoittamassa elämäkerrassa läheiset, työtoverit ja teatterintekijät kertovat tuntemastaan ihmisestä, julkisesta ja yksityisestä persoonasta.

Kajavan jälkeensä jättämien 15 000 kirjoituksen myötä syntyy kuva kulttuurivaikuttajasta ja aikalaiskommentaattorista, joka pystyi muokkaamaan ja ohjaamaan suomalaisten käsityksiä siitä, mihin teatteri ja televisio parhaimmillaan pystyvät – ja huonoimmillaan sortuvat.

Tiedotustilaisuudessa Hannu Harjun kanssa Jukka Kajavasta keskustelee Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho. Paikalla tilaisuudessa on myös lukuisia kirjaan haastateltuja ihmisiä.

Hannu Harju työskenteli lähes 20 vuotta Tammen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Tätä ennen hän toimi Helsingin Sanomien teatteriarvostelijana ja toimittajana sekä Teatteri-lehden toimitussihteerinä.