Uudenmaan ELY-keskus

Raseborgs första byväg färdigställdes i Billnäs, men hur färdas man på den?

Dela

Billnäs 2,4 kilometer långa byväg blev färdig i augusti–september 2023. Den har planerats och genomförts i samarbete med Raseborgs stad, NTM-centralen i Nyland och Traficom.

På Billnäs byväg kör motorfordonen på mittfältet och fotgängaren använder någondera vägrenen och cyklisten den högra vägrenen.
På Billnäs byväg kör motorfordonen på mittfältet och fotgängaren använder någondera vägrenen och cyklisten den högra vägrenen.

För byvägen fick Hammarsmedsvägen och Billnäs parkväg ny beläggning. Hastighetsbegränsningen på byvägen varierar mellan 40 och 30 km/h.

På byvägen finns i mitten ett normalt brett körfält och på båda sidorna av vägen finns bredare vägrenar än vanligt. På byvägen kör man med motorfordon på mitten av vägen och cykeltrafiken samt fotgängarna använder vägrenen. I en mötessituation väjer bilarna till vägrenen, dock med beaktande av gång- och cykeltrafiken. Det dubbelriktade körfältet som reserverats för motortrafik är 3 meter brett och vägrenarna som i första hand reserverats för fotgängare och cyklister är cirka 1,5 meter breda.

null
Skyltarna på Billnäs byväg styr färden på vägen.

Så här rör du dig på byvägen

1. Körlinjer: I en normal situation kör motorfordonen på mitten. Fotgängaren använder någondera vägrenen och cyklisten den högra vägrenen.

2. Möten: När två motorfordon möts utnyttjas vägrenen så att fordonen kan mötas tryggt.

3. Väjning: När en cyklist möter en fotgängare förflyttar sig cyklisten mot mitten av vägen. En cyklist som flyttar sig till mittfilen väjer för trafiken i mittfilen.

4. Till slut: Möten med trafik i motsatt riktning ska vara trygga. Med motorfordon ska man förflytta sig till vägrenen endast om vägrenen är fri. Om andra användare befinner sig på vägrenen ska fordonet vänta tills trafiksituationen tillåter ett möte eller en omkörning.

Det byvägskoncept som utvecklats i Holland erbjuder en möjlighet att förbättra säkerheten för den lätta trafiken och erbjuder tryggare förhållanden för cyklister och fotgängare utan byggande av en separat cykelväg. Byvägen lämpar sig särskilt för platser där biltrafiken inte är särskilt livlig och där det inte nödvändigtvis är ekonomiskt lönsamt att bygga en separat cykelväg eller gångbana. Byvägen erbjuder en möjlighet att minska bilarnas hastigheter och öka trafiksäkerheten.

Byvägar är en relativt ny vägtyp i Finland och de har ännu inte implementerats i stor utsträckning. Byvägar har tidigare byggts i bl.a. Salo (Mathildedal), Hattula, Pyttis och på gränsen mellan Esbo och Vanda, och dessa lösningar följs upp på lång sikt. Samtidigt fortsätter de normala trafiksäkerhetsåtgärderna, såsom användningen av hastighetsbegränsningar och farthinder vid behov.

Nyckelord

Kontakter

NTM-centralen i Nyland
ledande expert Marko Kelkka
tfn +358 295 021 291
marko.kelkka@ely-keskus.fi



Raseborgs stad
teknisk direktör Jan Gröndahl
tfn +358 19 289 2550
jan.grondahl@raasepori.fi

Bilder

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye