Viron rautatieyhtiön junien telit huolletaan jatkossakin Pieksämäellä VR FleetCaren toimesta

Viron rautatieyhtiö Elronin Flirt-junien telihuolto jatkuu Suomessa raidekaluston kunnossapitoyhtiön VR FleetCaren voitettua kansainvälisen tarjouskilpailun.  Nyt tehty kolmivuotinen sopimus, kahden vcuoden optiolla, kattaa Elronin Flirt-junien telien sekä vetopyöräkertojen määräaikaiskunnostuksen. Telien huollot tehdään VR FleetCaren Pieksämäen komponenttipajalla, johon on rakennettu telien tarkoitusta varten optimoidut tuotantolinjat.

Pyöräkertojen huoltoa
Pyöräkertojen huoltoa Atte Mäläskä

Teli on raidekaluston merkittävin komponentti kustannusten ja liikenteen turvallisuuden kannalta. Junakaluston elinkaarikustannuksista telin osuus on noin viidennes.

"Jatkamme mielellämme yhteistyötä VR Fleetcaren kanssa Elronin junien komponenttipalvelussa. Aiempien sopimusten toteutus on osoittanut, että VR FleetCare on luotettava kumppani", sanoo Elronin tekninen johtaja Mark Pakin.

"Olemme todella tyytyväisiä sopimuksen jatkumisesta ja sen työllistävästä vaikutuksesta. Elronin telien ja vetopyöräkertojen kunnossapitosopimus on meille strategisesti todella tärkeä.  Kaksi vuotta sitten avasimme uuden komponenttipajan, joka on erikoistunut telien ja muiden komponenttien kunnossapitoon. Elronin päätös jatkaa meidän kanssamme kertoo Elronin vahvasta luottamuksesta osaamiseemme ja kustannustehokkuuteen komponenttipalveluissamme", VR FleetCaren myyntijohtaja Wilhelm Schevelew kertoo.

VR FleetCaren kunnossapidossa pystytään vastaamaan monen eri kaluston komponenttien huoltotarpeeseen

Elronin Flirtien telejä on kunnostettu VR FleetCaren toimesta jo viiden vuoden ajan ja nyt tehdyn sopimuksen myötä toiminta saa jatkoa. Kaksi vuotta sitten avatussa komponenttipajassa keskitytään nimenomaan raskaiden telien ja vetopyöräkertojen huoltoihin, ja siellä käy kunnossapidettävänä myös muun junakaluston telejä.

"Meillä on VR FleetCaressa laaja osaaminen erilaisista raidekalustojen telityypeistä ja muista komponenteista. Kunnossapidämme saman katon alla niin tavaravaunujen, sähkö- ja dieselveturien, sähköjunien kuin matkustajavaunujenkin telit. Työntekijämme ovat erittäin osaavia ja meillä on otettu konkreettisia askeleita tuotantolinjojemme tehokkuudessa ja tuottavuudessa, joiden avulla pystymme tarjoamaan kansainvälisesti kilpailukyistä komponenttien kunnossapitopalvelua asiakkaillemme", VR FleetCaren komponenttipalveluiden johtaja Juha Lintula sanoo.

Suomessa liikennöivässä raidekalustossa on suhteellisesti paljon Stadlerin valmistamia Flirt-junia ja Siemensin Vectron -vetureita, joita käytetään laajasti myös muissa Euroopan maissa. Luonnollisesti niiden telit ja komponentit kiinnostavat komponenttipalveluiden johtajaa erityisesti.

"Meillä on osaamista useiden eri valmistajien kaluston komponenttien huollosta. Tällä hetkellä erityisesti Flirt-junien sekä vetureissa Vectronien komponenttien huollon osaamisemme sekä Euroopan laajuisen markkinapotentiaalin yhteensovittaminen näyttää hyvältä. Myös muiden kalustotyyppien haltuunotto tällä kokemuksella ja osaamisellamme on meille kiinnostavaa", Lintula jatkaa.

Pyöräkertojen huoltoa
Lataa

Me VR FleetCarella tarjoamme asiakkaillemme raidekaluston- ja ratainfran tehokasta huoltoa, kunnossapitoa ja modernisointia pohjoismaissa sekä Baltian alueella. Olemme raideliikenteen asiantuntijayritys, jonka taustalla on yli 160 vuoden kokemus alasta pohjoisissa olosuhteissa. Turvallinen tavara- ja henkilöliikenne on lähtökohta kaikelle toiminnalle. Avain onnistumiseen on henkilöstömme, yli 1000 raidekaluston huippuasiantuntijaa. VR FleetCare luo lisäarvoa asiakkaille yhdistämällä alan parhaimman raidekalustoasiantuntijuuden, digitaalisuuden, kumppaniverkoston sekä jatkuvan kehittämisen yhdessä asiakkaan kanssa. VR FleetCare on suomalaisen rautatieoperaattori VR Groupin tytäryhtiö.

Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

Junalla Pohjois-Suomen elämyksiin – talvikauden junavuorot sekä kevään yöjunat myynnissä 16.7. alkaen16.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoiseen matkustettaessa ei tarvitse tyytyä vain yhteen kohteeseen. Junareittejä hyödynnettäessä useampi Pohjois-Suomen kaupunki ja unohtumaton elämys on vain lyhyen junamatkan päässä: Oulusta matkaa Kemiin tunnissa ja Rovaniemeltä alle puolessatoista tunnissa. Esimerkiksi Oulusta ja Rovaniemeltä pääsee matkustamaan junalla mukavasti ja nopeasti päiväksi Kemiin ihailemaan yhtä Suomen ainutlaatuisinta ja kansainvälisesti erittäin tunnettua matkailuelämystä, matkailujäänmurtaja Sampoa. Lumilinnasta ja Sammosta tunnetussa Kemissä risteillään nykyään talvisin kahdella jäänmurtajalla sekä tarjotaan ympärivuotisesti majoitus-, ravintola- ja tapahtumaelämyksiä Lumilinna-alueella.