Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun 2023 finalistit on valittu
Tänä vuonna Hungry for Finland -kilpailussa on mukana on niin tuoreita konsepteja kuin tunnettuja konkareitakin. Ruokamatkailukilpailun ammattilaissarjaan osallistui 46 tuotetta eri puolilta Suomea.

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailulla tuodaan esiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteet ja innovatiiviset ratkaisut. Vuoden 2023 kilpailun osallistujakaarti on tasokas ja monipuolinen.
Kilpailuun osallistui erilaisia paketoituja ruokamatkoja, ruokamatkailureittejä, ravintoloita ja kahviloita, teemallisia menuja, käyntikohteita, tapahtumia, tislaamoja, pienpanimoita, viinitiloja, ruoanvalmistuskursseja sekä luontoruokailu- ja katuruokakohteita.
– Tänä vuonna ilahduttaa, että mukana on kansainvälisille markkinoillekin suunnattuja paketoituja, monipuolisia kiertomatkatuotteita. Lisäksi jopa kymmenellä yrityksellä on Sustanaible Travel Finland -merkki. Myös merkittävä osa osallistujista on suuntaamassa tälle matkailun vastuullisuuspolulle, kertoo kilpailun arviointiraatiin kuuluva kehittämispäällikkö Terhi Hook Visit Finlandista.
Finalistit 2023
Kilpailun arviointiraati on valinnut seuraavat 15 finalistia:
- Glowing Ember -kotaillallinen, Glowing Ember, Lappi, Rovaniemi
- Iitin Maatilatori, Iitin Maatilatori Oy, Päijät-Häme, Kausala
- Illallisristeily Loistokarin saarelle, Höyrylaiva s/s Ukkopekka, Varsinais-Suomi, Turku
- Luonnottaren lounasbuffetti, Hiljaisen Kansan Niittykahvila, Kainuun Kuutamokeikat
- Kansainvälinen ruokavuosikalenteri, Visit Lahti – verkkosivusto, jolla esitellään ruokamatkailua ja ruokaa neljän vuoden ajan kautta ja 12 makureittiä, Päijät-Häme
- Karjalainen makumatka, paketoitu ruokareitti, Huoneistohotelli Lietsu, Valamon luostari & Villa Ruusula, Pohjois-Karjala, Joensuu
- Kymenlaakson ruokaidentiteetti, alueellinen hanke, verkkosivusto, jossa esittelyssä 13 ruokamatkailutuotetta, Visit Kotka Hamina
- Mushroom Hunting, Taiga Times, Kanta-Häme ja Uusimaa
- Piknin omenapuun alla ja Taste of Archipelago -tapahtuma, Tammiston Kuulas, Varsinais-Suomi, Naantali
- Ravintola Vår, Vår menu, Vår group Oy, Uusimaa, Porvoo
- Restaurant Solitary, RT Restaurants Oy, Etelä-Savo, Rantasalmi
- Saunaa ja herkuttelua Lonnan saarella, Lonnan saari / Oy Lonnan Hyväntuulenkeidas Ab, Uusimaa, Helsinki
- Sicapelle ja Hotel Onni Experience, Illallinen ja yöelämys, Kova ja Kiivas Oy, Uusimaa, Porvoo
- Taste the traditional flavors and aromas of four different provinces, paketoitu ruokareitti, Äksyt Ämmät Oy, Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo
- Tislaamokierros & Tasting, Oy Gust. Ranin / Lignell & Piispanen, Pohjois-Savo, Kuopio.
Raati tekee parhaillaan arviointikäyntejä finalistikohteissa. Kilpailun opiskelijasarja on edelleen avoinna 30.9.2023 asti.
Fine diningista rouheampiin ruokamatkailutuotteisiin
Hungry for Finland -kilpailun ammattilaissarjan arvioinnissa on kiinnitetty huomiota asiakaslähtöisyyteen ja elämyksellisyyteen. Painoarvoa on annettu sille, miten paikallisuutta, lähiruokaa ja tarinoita on käytetty myynti- ja markkinointikanavien hyödyntämisessä. Raati on arvioinut myös tuotteen vastuullisuutta, liiketoiminnallisuutta, verkostoja sekä digitaalisuutta. Lopuksi ruokamatkailutuotetta on arvioitu kokonaisuutena.
Moni asia on ilahduttanut raadin jäseniä, sillä ruokamatkailukilpailun taso on koventunut vuosi vuodelta.
– Mukana on jo hyvin ammattimaisesti toimivia yrityksiä ja tuotteita, joissa vastuullisuusviestintäkin on jo hallussa. Ilahduttanut on erityisesti nuorien ja uusien yrittäjien osallistuminen osittain työvoimapulassa kamppailevalla alalla. Myönteistä on myös monipuolinen tarjonta viimeisen päälle fine diningista elämänmakuisiin ja rouheisiin ruokamatkailutuotteisiin, toteaa kilpailuraadin puheenjohtaja Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.
– Sieni- ja marjanpoimintatuotteet eivät sinällään ole uusi tuoteilmiö, mutta hyvinkin Suomen matkailubrändin ydintä. Hyvin toimivia, yksittäisen matkailijan ostettavissa olevia tämäntyyppisiä tuotteita ei ole liikaa tarjolla kansainvälisille matkailijoille. Jännityksellä odotan, mikä näistä osoittautuu kaikista parhaiten toimivaksi tuotteeksi, lisää Terhi Hook.
Kilpailun voittaja julkistetaan marraskuussa 2023
Ruokamatkailukilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Kilpailua koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Vuoden 2023 kilpailu on järjestyksessä viides, ja edelliset kilpailut olivat vuosina 2015, 2017, 2019 ja 2021.
Voittajat palkitaan torstaina 30.11. Ruokamatkailufestivaaleilla Helsingissä, jossa myös ruokamatkailun kansalliset ydinalueryhmät esittäytyvät. Kilpailun ammattilaissarjan pääpalkinto on 5000 euroa. Kilpailun 2. ja 3. sija palkitaan 2000 eurolla.
Kilpailussa menestyvät ammattilaissarjan tuotteet saavat näkyvyyttä kilpailun rahoittajien, kuten Visit Finlandin, kanavissa. Opiskelijasarjassa voittaja palkitaan 500 euron lahjakortilla valitsemaansa ruokamatkailukohteeseen ja 2. ja 3. sija palkitaan tuotelahjoilla.
Arviointiraatiin kuuluu toimijoita maa- ja metsätalousministeriöstä, Business Finlandista / Visit Finlandista, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitosta (MTK) ja yrityksistä.
Kilpailun rahoittavat maa- ja metsätalousministeriö, Haaga-Helia amk, Visit Finland, Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK ja Lomalaidun ry.
Lisätietoja
Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö, Hungry for Finland -kilpailun arviointiraadin puheenjohtaja, puh. 029 516 2142, kirsi.viljanen@gov.fi
Kristiina Adamsson, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, projektipäällikkö, Hungry for Finland, puh. 040 488 7595, kristiina.adamsson@haaga-helia.fi
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme