Kokoomuksen Keto-Huovinen: Turvakotitoiminnan lisärahoituksella parannetaan perhe- ja lähisuhdeväkivallan uhrien asemaa

Kokoomuksen kansanedustaja ja Kokoomusnaisten puheenjohtaja Pihla Keto-Huovinen kiittelee hallitusta panostuksista turvakotitoimintaan.

Pihla Keto-Huovinen. Kuvaaja: Toni Pakarinen.

Petteri Orpon hallituksen budjettiriihessä päätettiin lisätä valtion rahoitusta turvakotitoiminnan menoihin. Turvakotitoiminnan rahoitusta lisätään miljoonalla eurolla vuosittain.

”Suomessa jopa joka kolmas nainen on elämänsä aikana kokenut fyysistä parisuhdeväkivaltaa tai uhkailua siitä. Myös perhesurmat ovat Suomessa yleisiä. Turvakotitoimintaa tarvitaan naisten ja lasten henkien suojelemiseksi ja inhimillisen kärsimyksen lopettamiseksi”, Keto-Huovinen sanoo.

Orpon hallitusohjelman kirjausten mukaisesti turvakotien saavutettavuutta pyritään vahvistamaan.

”Vuotuisella lisämiljoonalla voidaan parantaa palveluiden vaikuttavuutta ja lisätä perhe- ja lähisuhdeväkivallan uhrien hakeutumista turvakotien piiriin”, Keto-Huovinen sanoo.

Orpon hallitusohjelmassa myös perhe- ja lähisuhdeväkivallan sovittelusta pääsääntöisesti luovutaan.

”On tärkeää, että perhe- ja lähisuhdeväkivallan lopettaminen on hallitukselle tärkeä prioriteetti. Panostuksilla turvakotitoimintaan ja luopumalla lähisuhdeväkivallan sovittelusta voidaan parantaa perhe- ja lähisuhdeväkivallan uhrien asemaa Suomessa”, Keto-Huovinen sanoo.